|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Klassetilhørighet og barnehagestart. | |||
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. |
|
21 | 13,73% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved toårsalder. |
|
8 | 5,23% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved treårsalder. |
|
17 | 11,11% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. |
|
2 | 1,31% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Vi brukte ikke barnehage. |
|
0 | 0% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. |
|
86 | 56,21% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved toårsalder. |
|
29 | 18,95% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved treårsalder. |
|
7 | 4,58% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. |
|
0 | 0% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Vi brukte ikke barnehage. |
|
0 | 0% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart
Flytt til bygda du. Kjøpte hus i 2003 for godt under en mill her vi. Nå pusser vi jevnt og trutt opp, jeg er jo sammen med en dyktig snekker. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartVi går vel innunder middelklasse. Fikk barnehageplass fra ettårsalder, men ønsket fra 2. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Epikur
|
Overklassen er Røkke og co, ja. Gamle penger og nye penger, folk helt uten bekymringer og mer enn 20 mill i formue.
|
|
|
#84 |
|
Quiet, please
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartVi er vel middelklasse, tenker jeg. Jeg jobbet i bokhandel før jeg gikk ut i permisjon, mamma var hjemmehjelp da hun jobbet og pappa er en tøysekopp, så jeg tilhører egentlig arbeiderklassen. Men jeg snek meg vel opp i middelklassen da jeg giftet meg med en bankmann med universitetsutdannelse og ble hjemmeværende bankfrue. Storesøster begynte i barnehage da hun var 18 måneder gammel, og det regner jeg med at lillesøster også kommer til. Så sant vi får plass når vi flytter hjem, riktignok.
|
|
|
#85 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartNå har mim bekreftet at jeg virkelig er arbeiderklasse (selv med mine x antall år med høyere utdanning). Jeg har ikke bokhyller i stua
|
|
|
#86 |
|
Epikur
|
Tsk tsk. Du HAR bøker. Du LESER bøker. Du er middeklasse så det synger, snuppa!
|
|
|
#87 |
|
Originala
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg har vanskelig for å forstå de som hevder at vi lever i et klasseløst samfunn. Jeg synes det er så tydelig i mange sammenhenger. Kanskje ikke nødvendigvis økonomisk, men for eksempel i forhold til viktige avgjørelser som tas i samfunnet, hvem som definerer hva som er "bra kultur" mv. Sist redigert av Fadese : 13-07-07 kl 14:57. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig, det er nok ikke et klasseløst samfunn vi lever i. Men jeg tror kanskje begrepene arbeiderklasse, middelklasse og overklasse er noe utdatert i forhold til Norge i dag. Skillet mellom arbeiderklasse og middelklasse er i beste fall diffust. Kanskje skillet går mellom de med og uten utdannelse? |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Originala
|
Jo, jeg er enig i at det er diffust. Utdannelse er nok ofte en av faktorene som avgjør klassetilhørighet, men kanskje ikke det alene? Jeg kjenner for eksempel ganske mange med høyere universitetsutdanning som er blitt uføre tidlig i livet. De er fattige og opplever seg stigmatisert i samfunnet. Tilhører de da middelklassen? |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er noe med utdannelse og noe med økonomi, men mest av alt er det rart og vanskelig... Ikke sant : Ramler man fra middelklassen ned i arbeiderklassen fordi man blir ufør, selv om man aldri har hatt en "arbeiderjobb" i hele sitt liv"? |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Fortynnet
|
Ja, det er akkurat det man kan. I min jobb som designer kan man f.eks. godt komme langt uten høy utdannelse, hvis man er flink og i tillegg kanskje har flaks med jobber osv. Samme gjelder journalister, jeg kjenner journalister i høye stillinger som ikke har annet enn gymnaset. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Originala
|
Jo, det er innmari vanskelig! Men jeg tror vår klassebakgrunn kan påvirke oss mer enn vi først tror. Og da tenker jeg ikke nødvendigvis på størrelse på hus og hytte. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Har fått nytt nick
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg er vel arbeiderklasse, eller???Mannen er fagarbeider. Jeg er riktignok snart ferdig med Mastergraden, men fabrikkarbeider som jeg er (ved siden av studiene, men det har alikevel vært fulltidsjobben min i ti år. Før det jobbet jeg som pleierassistent), har jeg i det minste arbeiderklassebakgrunn. Flytter jeg meg over i middelklasse når jeg har femårig universitetsutdannelse, selv om jeg faktisk reduserer inntekten min ganske kraftig??? Sist redigert av MsM : 13-07-07 kl 21:06. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Epikur
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartMathias sin mamma er også middelklasse. Dere må ikke skryte på dere mer arbeiderklassecred enn dere har, jenter!
|
|
|
#95 |
|
Har fått nytt nick
|
Høh. Så du ikke den biten med at jeg kun har hatt fabrikk - og pleierassistentjobber Sist redigert av MsM : 14-07-07 kl 00:01. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Har fått nytt nick
|
Det er jeg veldig enig i. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Epikur
|
Jeg var stort sett servitør før jeg var ferdigutdannet.I tillegg til litt lærervikar, litt SFO og en del organisasjonsjobbing. :gølvet:
|
|
|
#98 |
|
Har fått nytt nick
|
Der ser du. Er ikke vi av arbeiderklassebakgrunn, så vet ikke jeg. Selv om vi kanskje er litt vanskeligere å sette i bås nå. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg tilhører arbeiderklassen og har krysset av for barnehagestart ved 1-2 og 3-årsalder.
|
|
|
#100 |
|
villende
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartBåde mannen og jeg kommer fra typiske middelklassehjem - foreldre med høyere akademisk utdannelse, men jeg er bybarn, han vokste opp på landet. Jeg var hos dagmamma og gikk i park frem til jeg begynte i barnehagen, han hadde hjemmeværende mor, og var "bare" litt i park frem til han begynte på skolen. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|