Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart
Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.
Jo, jeg er enig i at det er diffust. Utdannelse er nok ofte en av faktorene som avgjør klassetilhørighet, men kanskje ikke det alene? Jeg kjenner for eksempel ganske mange med høyere universitetsutdanning som er blitt uføre tidlig i livet. De er fattige og opplever seg stigmatisert i samfunnet. Tilhører de da middelklassen?
Dessuten har noen tidligere i denne diskusjonen vært inne på at man kan bestitte en typisk middelklasse-stilling uten å ha høyere utdanning.
Det er noe med utdannelse og noe med økonomi, men mest av alt er det rart og vanskelig... Ikke sant : Ramler man fra middelklassen ned i arbeiderklassen fordi man blir ufør, selv om man aldri har hatt en "arbeiderjobb" i hele sitt liv"?
Min far hadde utdannelse, jobbet på kontor og var sjef, så vi var sikkert middelklassen. Jeg hadde et par venninner som hadde fedre som jobbet på fabrikk, så de var sikkert arbeiderklasse. (mødrene våre var hjemme eller hadde deltidsjobber på si, så de telte nok ikke). Vi bodde alle i et byggefelt med hus omtrent i samme størrelse, vi hadde omtrent de samme tingene, reiste omtrent på de samme feriene, vi tok etterhvert omtrent like lang utdannelse osv. Slik jeg ser der har vi så prikklik bakgrunn som det går an, men vi kommer altså fra hver vår klasse fordi fedrene våre hadde forskjellige jobber? Jeg greier ikke helt å identifisere meg med det jeg.
At noen er rikere enn rikest og andre er fattige, ja det vet jeg - men for oss røkla i mellom er det da nesten likt om man har den ene eller den andre jobben?
|