Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Klassetilhørighet og barnehagestart.
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. 21 13,73%
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved toårsalder. 8 5,23%
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved treårsalder. 17 11,11%
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. 2 1,31%
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Vi brukte ikke barnehage. 0 0%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. 86 56,21%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved toårsalder. 29 18,95%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved treårsalder. 7 4,58%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. 0 0%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Vi brukte ikke barnehage. 0 0%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-07, 16:36   #17
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart

Nå har jeg lest gjennom denne tråden, og spørsmålet jeg stiller meg er; hvorfor denne enorme iveren etter å plassere folk i klasser?! Spesielt de mest venstreorienterte her inne oppviser en utrolig iver og oppfinnsomhet (?) for å kunne sette folk i klassebåser som for meg virker ulogiske, gammeldagse og utdaterte.

Det er jo åpenbart at mange har problemer med å sette fingeren på hvilken klasse de tilhører. Hvis de klassebestemmende dimensjonene i dagens Norge skal gå langs utdannings- og kroppsarbeid- versus"hodearbeid"-aksene vil jo søskenflokker spres i ulike klasser som løvetannfrø i vinden. Denne tråden viser jo tydelig at det er mange brukere her inne som regner seg å være fra arbeiderklassebakgrunn, men som galant definerer seg inn i middelklassen etter å ha tatt høyere utdanning. Er ikke skottene mellom de ulike "klassene" tettere enn som så, er det vel ikke rare "problemet" å snakke om.

Jeg er utrolig glad for at vi ikke har et rigid klassesystem i Norge.
Vi har en statlig lånekasse som muligjør at ethvert ungt menneske i dag med hodet på rett plass (og dermed karakterkravet inne) kan bli AKKURAT det de vil, helt uavhengig av om foreldrene er vaskehjelper eller skipsredere. Det syns jeg er kjempebra, denne ene ordningen sikrer omtrent alene at vi ikke har et klasssystem å snakke om i Norge. Heldigvis.

Sist redigert av daffy : 22-07-07 kl 14:39.
daffy er aktiv nå   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.