Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart
Opprinnelig lagt inn av daffy, her.
Vi er kanskje ikke så uenige. Det jeg mente å si er at den gammeldagse inndelingen av samfunnet i arbeider-, middel- og overklasse ikke er særlig relevant i dag. Lånekassen bl.a sørger for at mobiliteten mellom de ulike klassene er så stor at den eliminerer hele systemet.
Det å tviholde på et rammeverk som ikke lenger er relevant, gjør at fokus tas bort fra de virkelige utfordringene i samfunnet. Utfordringer som store grupper mennesker har uavhengig av hva foreldrene deres jobbet med; f.eks psykisk helse, eldreomsorg, foreldre til og barn som har spesielle behov etc.
Det siste momentet ditt er jeg delvis enig i, selv om en del problemer og løsningene på dem også er knyttet til klasse.
Lånekassen utjevner noe, men allikevel skjønner jeg ikke hvordan du kan påstå at det ikke er forskjell på folk? Jeg har fattige foreldre (bønder) og de har aldri kunnet hjelpe meg med en krone. Jeg har jobbet og jobbet og jobbet samtidig som jeg studerte. Lånekassen hjalp en bit på veien, men man kommer faktisk ikke så langt med 6000 i mnd. Man skal betale regninger, man skal bo, man skal leve. Tid jeg kunne ha brukt på å lese, ble brukt til å jobbe på hotell. Det samme gjaldt mange jeg kjente som var blant de få som studerte uten å ha foreldre med høyere utdanning eller foreldre som på annen måte hadde skaffet seg god økonomi.
Jeg har kjent flere som fikk hjelp av foreldre, enten til å kjøpe leilighet eller pengestøtte i ulik grad slik at de ikke trengte å jobbe så mye.
Jeg er overhodet ikke bitter, altså, misforstå meg rett, men du ser vel at det er forskjell på folk, og at det er økonomisk betinget? Det ER forskjell på skipsredere, lektorer og rengjøringsassistenter. Den som ikke ser det må jo være blind. Og jeg sier ikke at det er forskjell i disse menneskenes verdi, men i deres muligheter. Og det skyldes penger, ikke evner.