|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Klassetilhørighet og barnehagestart. | |||
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. |
|
21 | 13,73% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved toårsalder. |
|
8 | 5,23% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved treårsalder. |
|
17 | 11,11% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. |
|
2 | 1,31% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Vi brukte ikke barnehage. |
|
0 | 0% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. |
|
86 | 56,21% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved toårsalder. |
|
29 | 18,95% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved treårsalder. |
|
7 | 4,58% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. |
|
0 | 0% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Vi brukte ikke barnehage. |
|
0 | 0% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
kamerat
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart
Nei, mon tro hvilken plante jutristen er på?
|
|
|
#42 |
|
Fortynnet
|
Men jeg mener ikke bare min egen private statistikk eller meg selv jeg tenker på, jeg mener at begrepet er ullent generelt. De fleste i min familie har høyere utdannelse. Det at jeg ikke har det plasserer meg ikke i en annen klasse, ihvertfall opplever ikke jeg det. Så jeg syns hele klassebegrepet er litt, ja, ullent, og det er veldig mange som ikke så lett lar seg plassere. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
By the Sea
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartKjenner jeg blir litt
|
|
|
#46 |
|
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg synes det blir vanskelig å definere klassebegrep osv. Her har vi tatt et helt bevisst valg vedr. barnehagestart for ungene og de var alle omkring 3 år da de satte sine små føtter i en barnehage. Vi vrikket vår hverdag slik at vi fikk dette til fordi vi mente at dette var det beste for oss.
|
|
|
#47 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartI motsetning til mange synes jeg klassebegrepet faktisk bare blir mer og mer relevant i det norske samfunnet. Folk ser ut til å ha et økende behov for å markere hvilke klasse de tilhører, vise at de ”vet bedre” eller at de har en eksklusiv smak og stil som ikke hører ”allmennheten” til. Dette vises på forskjellig måte gjennom livsstil, valg av hvor de reiser på ferie, i stor grad hva slags kosthold man har, interiør osv osv. Den enorme økningen i forbruk av luksusvarer, som f. eks design møbler her til lands er vel et godt bevis på dette. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart.
Ikke jeg heller.
|
|
|
#49 |
|
Epikur
|
Og nettopp der fikk FrP enda en stemme. Og enda en. Og enda en...Ikke at det er din skyld, men det er disse holdningene som har fått Ap til å rase i oppslutning og fått FrP til å vokse.
|
|
|
#50 |
|
By the Sea
|
|
|
|
#51 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg har yrke i fattigkassa: hjelpepleier. Sambo er i militæret + er tømrer. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
anglofil
Vel hvis du leser lenken så er jo du og din familie da helt 100% etter det resultatet NOVA undersøkelsen viste. Arbeiderklasse og med et helt klart valg basert på at du tror det er best for barna dine å ikke gå i bhagen før de er 3 år. Akkurat det undersøkelsen sier Sist redigert av Lisa : 10-07-07 kl 22:51. Årsak: god forbid og/å feil |
|
|
|
|
|
#53 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#54 |
|
Leser
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg er enig med Lisa, jeg tror klassetilhørighet kommer til å bli viktigere og viktigere igjen. Jeg tror den mest røde sosialdemokratiske tiden er over. Jeg tror vi beveger oss mer og mer i retning av privatisering med tilhørende "eliteskoler", "elitesykehus" og "elitesykehjem". Jeg tror også at vi kommer til å få flere goder via arbeidsgiver; frynser som vaskehjelp, barnevakt, tilgang til psykolog og lege etc. Jeg tror også at vi holder på å skape en "ny" form (egentlig eldgammel) for klasse med au-pairer, vaskehjelper, gartnere etc.
|
|
|
#55 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg antar vi tilhører middelklassen? Jeg har høyere utdannelse, men Nobus har ikke det. Lillemor begynte i barnhagen da hun var 2 år, men det var primært fordi hun ikke fikk plass før. Tok ut litt mer enn ordinær permisjon, men hun var hos dagmamma på deltidsplass fra hun var 15 mnd og frem til hun begynte i barnehagen. nobalille kommer til å begynne i barnehagen når han blir 15 mnd.
|
|
|
#56 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartMiddelklasse her, som den høyere funksjonæren jeg er.
|
|
|
#57 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg anser meg selv og gubben som medlemmer av arbeiderklassen.
|
|
|
#58 |
|
anglofil
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart.
|
|
|
|
|
|
#60 |
|
Passiv
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart.Tja, klassetilhørigheten er litt difus her, jeg leser jo at når jeg er ferdig med utdanningen kommer jeg til å høre inn under øvre middelklasse. Sist redigert av lil'c : 12-07-07 kl 00:17. |
|
|
|
![]() |
|
|