Sv: Skoledagbok med sex-innhold (BA.no)
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Overtramp? Ungdom bør definitivt lære mest mulig om sex, og få et avslappet og normalisert forhold til både fantasier og virkelighet, legninger og muligheter. All forsking viser jo at jo mer de vet, jo lenger venter de med å debutere og jo mindre sjans er det for tenåringsgraviditet og kjønnsykdommer.
Jeg er helt for seksualopplysning, og den bør også være reell og ikke sånn "mamma og pappa er glad i hverandre og da ligger de tett sammen under dyna"-greie. Men jeg syns ikke det er nødvendig å brette ut intime, detaljerte sex-fantasier. Ungene mine har selv gitt utrykk for at de syns det står endel ekkelt i de bøkene, så det er ikke en moraliserende mamma-holdning jeg tar utgangspunkt i. Jeg har måttet prate endel med de om dette for å hindre at de skal få en opplevelse av at sex bare er noe ekkelt etter å ha lest disse private/intime tingene, det ville jeg syns var veldig leit. Det er da jeg nesten syns det er overtramp. Jeg mener ikke at sex-fantasiene trenger være spesielt ekle heller, men det syns gjerne ungene. Det er da også helt naturlig før man selv begynner å "lukte" på den siden av livet og da syns jeg de skal slippe å bli presentert for det av oss voksne.
Sist redigert av Frantzen : 18-07-07 kl 16:00.
|