Sv: Bort med downs-barna (VG)
Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.
Jeg kjenner jeg blir provosert av mange av uttalelsene fra de som ville sortert bort downs-barna. Argumentene som går på at de er mer krevende, onanerer, vil ikke belemre søsken med de skrekkelige barna osv osv. Jeg har ikke downs eller barn med downs, men blir fryktelig såret på deres vegne.
Så har jeg litt lyst til å spørre dere som ikke orker krevende barn:Hva om barna deres viser seg å ha autisme? Eller blir utsatt for en ulykke og blir hjerneskadet? Hva om barnet deres har adhd eller begynner med narkotika som ungdom? Ingen har noen garanti for at man ikke får et krevende barn.
Barnet kan få kreft eller andre fæle sykdommer. Mye kan skje under fødsel, som kan gi barnet hjerneskade, cp e.l.
Det høres ut som endel ikke har tenkt grundig igjennom om de virkelig har krefter til å ta vare på barna sine. De blir nemlig ikke født med livstidsgaranti. Det går ikke å bytte de hvis de ikke blir som man har tenkt.
En annen ting er at barna våre ikke har vondt av å omgås alle typer av mennesker,"friske" som handikappede. Barn er mye mer tolerante enn mange her tydeligvis tror. 
Det er ingen som har snakket om "skrekkelige" barn, men jeg og flere andre har snakket om at små, blide barn vokser opp og blir store og krevende barn.
Ingen barn kommer med garantier, det er heller ikke poenget. Jeg for min del er bare ute etter å ta livet om myten om de søte, blide, hjertevarme downs-barna som bare sprer kjærlighet og glede rundt seg hele tiden. Sånn er det ikke! De krever masse og de slutter ikke å kreve selv om de blir voksne i kroppen. Tvert i mot.
Vår nærmeste nabo har en gutt med downs og da hun skulle ha barn nummer tre tok hun fostervannsprøve, for som hun sa "Vi vil jo ikke være gutten vår foruten nå som vi har ham, men vi vil ikke ha én til.". Så det er vel ikke bare solskinnshistorier der i huset, ikke der og ikke i vår nære familie heller.
Opprinnelig lagt inn av samra, her.
Er du sikker på det?
Jeg opplever flere ganger i denne tråden nedlatende fraser som "Det er mye som er veldig enkelt i din verden samra"..
får en følelse av at man bør mene som flertallet eller holde kjeft.
Det er aboslutt lov å ha andre meninger, men å oversimplifisere som du har gjort i denne tråden er et hån mot alle de som er i systemet og som sliter hver dag for å få den hjelpen de trenger og burde ha krav på.