Sv: Tenåringssjokket - overvåkning
Opprinnelig lagt inn av My, her.
Men hvorfor synes du da debatten blir fjern, hvis du lærer opp barna dine til det motsatte? Da kan det jo ikke være helt fjernt likevel, å tenke over slike ting?
Men jeg har da aldri (håper jeg) ment at det er fjernt å tenke over slike ting. Det er KJEMPE VIKTIG!
Det er faktisk nettopp avsagt to dommer der folk med (tidligere) samboere som har tatt opp lån i deres navn via misbruk av bankid må stå ansvarlig for lånene.
Bevissthet rundt dette er avgjørende.
Å snakk med barna om dette og om å sette grenser digitalt bør være en selvfølge. Og jada. Mine barn har rapportert meg til Facebook da jeg la ut et bilde uten å spørre i en lukket familiegruppe. Den dagen ble det kake til kvelds.
For slik adferd heier vi fram. Og jeg har aldri gjort det igjen.
Poenget mitt er NETTOPP at man slett ikke behøver å ha et bevisstløst forhold til dette for å velge full åpenhet. Man behøver heller ikke være en kontrollerende, mistenksom kone. Man kan rett og slett ha en partner som overhode ikke sjekker mail. Som har to kontakter på messenger hvorav kona er den ene og den andre en et styre man er medlem av.
For meg er det helt fjernt å ha liggende mailer med privat innhold. Slikt er slettet for lenge siden. Ikke fordi mannen ikke skal se, men fordi jeg ikke stoler på at slikt ikke blir hacket. Så egentlig tror jeg at jeg er langt mer forsiktig enn de fleste her. Jeg er bare veldig lite bekymret for hva jeg deler med min aller nærmeste.