Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-07, 21:34   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt ove

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Poenget var at man aldri vet om læreren er bra eller ikke. For det er DET som gjør faget lærerikt evt mindre lærerikt oftest.

Mener du at man burde kutte ut fag som KAN potensielt bli vranglært?

Sånn jeg ser det så lærer man mer relgion av sine foreldre enn noen andre. Jeg klarer bare ikke se problemet ang KRL.

Det var da å lese veldig mye gjennom linjene. Jeg mener bare at det er uheldig med forkynnende KRL-lærere, og at det er større fare for, og verre, at det skal skje enn at f. eks. gym eller forming blir feil.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-07, 21:52   #2
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt ove

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det var da å lese veldig mye gjennom linjene. Jeg mener bare at det er uheldig med forkynnende KRL-lærere, og at det er større fare for, og verre, at det skal skje enn at f. eks. gym eller forming blir feil.

Tja. Er men riktig så uheldig så kan gym bli veldig galt det.

Ser hva du mener, men jeg mener fortsatt at KRL ikke er mer utsatt enn noen andre fag. Jeg hadde en ELENDIG mattelærer som kun så de flinke elevene. Jeg kunne rett og slett ikke matte før i voksen alder. Syntes det er MINST like graverende som at en lærer forteller poden min at det er flott å være kristen.
Jeg klarer ikke helt se at det kan bli kjempeproblemer av det.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-07, 21:56   #3
lil'c
Passiv

Medlem siden: Oct 2006
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt

Jeg gidder ikke si alt alfaCharlie har sagt allerede, så jeg bare sier det Pastill, jeg tenkte på det samme.

Du skjønner kanskje ikke poenget med at KRL er så "farlig" (og farlig er det ikke) men der er vi bare forskjellige, rett og slett.
Jeg har opplevd endel "preaching" og slikt av små barn og sett hva det kan fære til, og det synes jeg er ille.

(ja tom. være en at ene gymlæreren vår førte oss rundt når vi tok salto, som Mim trakk fram )

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie

Selvfølgelig er jeg ingen stor fan av dårlige gymlærere, men jeg foretrekker faktisk en "dårlig" (så lenge det ikke går på liv og helse løs) gymlærer foran en forkynnende KRL-lærer.

Pest eller kolera?

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-07, 22:15   #4
Pastill
Pauset

Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Du skjønner kanskje ikke poenget med at KRL er så "farlig" (og farlig er det ikke) men der er vi bare forskjellige, rett og slett.
Jeg har opplevd endel "preaching" og slikt av små barn og sett hva det kan fære til, og det synes jeg er ille.

Feks?

Hadde jeg fått nyss om at noen drev med forkynning i klassen så hadde jeg da fått det stoppet så fort det lot seg gjøre. Lurer veldig på hva dette kjempeille er...

Jeg sier ikke at det "ikke er så farlig". Det er galt å påvirke små barn som ikke er sine egne når det kommer til livssyn, men ja.. trenger "farene" med tskje.

Gammel 27-07-07, 22:22   #5
lil'c
Passiv

lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bik

Feks?

Hadde jeg fått nyss om at noen drev med forkynning i klassen så hadde jeg da fått det stoppet så fort det lot seg gjøre. Lurer veldig på hva dette kjempeille er...

Jeg sier ikke at det "ikke er så farlig". Det er galt å påvirke små barn som ikke er sine egne når det kommer til livssyn, men ja.. trenger "farene" med tskje.

Ok, dette er ikke det samme jeg snakket om isted, hvor det var snakk om en lokalskole her hvor en lærer drev med det, for det ble klaget inn og stoppet etter et halvår elns.

Men, jeg har ei venninne som gikk på skole hvor de hadde en kristendomslærer som var fra en spesiel meninghet. Han drev med "hjernevasking" av barna nærmest. Venninnen min husker at hun og de andre ungene ble skremt. Det var typ "hvis du ikke gjør slik og slik kommer du til helvete og er fortapt" osv. Mye graverende greier.
Og ingen oppdaget det før lenge etter når en av ungene knakk sammen hjemme i krampegåt fordi hun var så redd og fortalte foreldrene det (fordi den familien ikke fulgte lærerens "regler" for hvordan man måtte leve for ikke å bli fortapt da).
Det tok lang tid for ungene å komme over det. Venninnen min har enda litt sånn "skrekk" følelse i forhold til dette.

Sånn nå har du fått et eks. inn med t-skje

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-07, 23:11   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Jeg tror de forkynnende KRL-lærertidene er over, i alle fall er de forsvinnende få. Jeg får meg ikke til å tro at det er så mange lærere nå til dags som bruker skoletimene til det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-07, 23:13   #7
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket

Hadde jeg fått nyss om at noen drev med forkynning i klassen så hadde jeg da fått det stoppet så fort det lot seg gjøre.

Det er forbudt å forkynne i skolen. Læreren skal i utgangspunktet ha et utenfraperspektiv. Dersom læreren vil ha et innenfraperspektiv så må det være slik som: For en muslim oppleves Ramadan........For en kristen er julen.... osv. Læreren har ikke lov til å si f.eks.: Vi kristne gjør sånn og sånn, mens jødene de gjør sånn og sånn...... Ved å bruke VI signaliserer læreren at flertallet gjør sånn og sånn, og virker dermed ekskulderende overfor minoritetselever med annen religion eller livssyn.

Altså læreren opplyser om hva den og den religionen er og opplyser om det. Lærerens ansvar er å formidle de ulike religionene og livssynene. IKKE å forkynne eller fremme sin tro. Da er læreren på ville veier. Håper virkelig ikke vi har slike lærere nå lenger.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-07, 22:01   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. Er men riktig så uheldig så kan gym bli veldig galt det.

Ser hva du mener, men jeg mener fortsatt at KRL ikke er mer utsatt enn noen andre fag. Jeg hadde en ELENDIG mattelærer som kun så de flinke elevene. Jeg kunne rett og slett ikke matte før i voksen alder. Syntes det er MINST like graverende som at en lærer forteller poden min at det er flott å være kristen.
Jeg klarer ikke helt se at det kan bli kjempeproblemer av det.

Det er vel rett og slett fordi vi prioriterer forskjellig. I mitt liv er religion og livssyn, og ikke minst respekt for andres sådan, überviktig, og jeg blir frådende sint om noen prøver å innprente mine barn noe innenfor disse temaene. (Det gjelder også besteforeldre, onkler og tanter.)

Matte, engelsk og heimkunnskap er også viktigviktigviktig, men ikke så essensielt i alle livets faser som livssyn er for meg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-07, 22:21   #9
Pastill
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det er vel rett og slett fordi vi prioriterer forskjellig. I mitt liv er religion og livssyn, og ikke minst respekt for andres sådan, überviktig, og jeg blir frådende sint om noen prøver å innprente mine barn noe innenfor disse temaene. (Det gjelder også besteforeldre, onkler og tanter.)

Matte, engelsk og heimkunnskap er også viktigviktigviktig, men ikke så essensielt i alle livets faser som livssyn er for meg.

Jeg velger i allefall tro at lærerene kan sitt, til det motsatte er bevisst.

Svar

Emneord
engleskole, klassiker

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:45.