Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bort med barn med downs syndrom (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-07, 21:06   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Skremmern - har du overhodet ikke noen forståelse for at enkelte av oss ikke hadde orket et barn til med en forholdsvis alvorlig funksjonshemning?

Jeg har overhode ingen forståelse for de som tar abort, nei.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 14:17   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har overhode ingen forståelse for de som tar abort, nei.

Uansett foranliggende årsak?

Vanskelig livssituasjon?
Dårlig økonomi?
Midt i studier?
Ukjent far?
Feil far?
Veldig ung?
Incest?
Voldtekt?
Voldelig mann mannn egentlig moter seg opp til å forlate?
Sykt foster?
Syke barn fra før?

Gammel 31-07-07, 14:27   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fleste punktene Mim her ramser opp, er for meg personlig klare "Nei, jeg ville ikke tatt abort"-kategorier. Men jeg er meg. Jeg har tenkt mye på denne diskusjonen og kommet fram til at jeg i min alder og med et barn som krever litt ekstra, så burde jeg strengt tatt tatt abort dersom jeg fikk vite at jeg bar på et barn med downs. Men jeg vet ikke om jeg hadde klart å gjøre det. Jeg tror begge alternativene hadde vært veldig ødeleggende for meg. Dette er en av årsakene til at jeg ikke vil ha flere barn. Jeg ønsker verken å få et sykt/funksjonshemmet barn eller måtte ta et valg for eller mot abort.

Jeg synes Skremmerns holdninger er triste. Jeg går jo faktisk an å være mot selvbestemt abort, men samtidig ha forståelse for at andre mennesker tar et slikt valg. Jeg er for selvbestemt abort slik loven er i dag, jeg er i likhet med him i tvil i forhold til diagnostiseringen, men det betyr ikke at jeg kan sette meg i doms over andre menneskers abortsyn og personlige valg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 14:36   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg synes Skremmerns holdninger er triste. Jeg går jo faktisk an å være mot selvbestemt abort, men samtidig ha forståelse for at andre mennesker tar et slikt valg. Jeg er for selvbestemt abort slik loven er i dag, jeg er i likhet med him i tvil i forhold til diagnostiseringen, men det betyr ikke at jeg kan sette meg i doms over andre menneskers abortsyn og personlige valg.

Jeg mangler ikke forståelse for at det kan være tungt/trist/grusomt for enkelte å bli gravid. Men nå skriver jeg faktisk at jeg ikke har forståelse for abort, uavhengig av grunn, noe som ikke nødvendigvis utelukker empati for en jente som har blitt voldtatt og gravid.

Gammel 31-07-07, 14:32   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Uansett foranliggende årsak?

Vanskelig livssituasjon?
Dårlig økonomi?
Midt i studier?
Ukjent far?
Feil far?
Veldig ung?
Incest?
Voldtekt?
Voldelig mann mannn egentlig moter seg opp til å forlate?
Sykt foster?
Syke barn fra før?

Ja, uansett. Eneste tilfellene jeg synes er OK, er hvis det ikke er medisinsk forsvarlig å fortsette svangerskapet. Som f.eks. hvis mors liv står i fare.

Gammel 31-07-07, 15:58   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, uansett. Eneste tilfellene jeg synes er OK, er hvis det ikke er medisinsk forsvarlig å fortsette svangerskapet. Som f.eks. hvis mors liv står i fare.

Så incestbarn skal bæres frem? Pappa? Nei, det er morfar, det.

Gammel 31-07-07, 20:01   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Så incestbarn skal bæres frem? Pappa? Nei, det er morfar, det.

Ja.

Gammel 31-07-07, 19:38   #8
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enn hvis barnet som blir båret på viser seg å være alvorlig syk (andre syndromer enn downs syndrom) og hvor barnet etter all sansynlighet kommer til å dø innen to år og de to årene vil være preget av smerter, ubehag og gjentatte operasjoner for i det hele tatt få leve så lenge?

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 20:01   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Enn hvis barnet som blir båret på viser seg å være alvorlig syk (andre syndromer enn downs syndrom) og hvor barnet etter all sansynlighet kommer til å dø innen to år og de to årene vil være preget av smerter, ubehag og gjentatte operasjoner for i det hele tatt få leve så lenge?

Jepp.

Gammel 31-07-07, 21:06   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Greit nok at du skriver ja og jepp, Skremmern. Men kan du forklare hvorfor? Snakker du ut fra hva du selv ville ha valgt eller hva alle burde ha valgt? Hvordan kan du i så fall forsvare at det er riktig å tvinge noen til å bære frem et barn som er et resultat av en traumatisk og uønsket hendelse (f.eks. incest). Da kan man jo heller ikke bruke argumentet at "dersom man velger å ha sex, får man ta konsekvensene"? Selv jeg med mitt meget anstrengte forhold til abort, klarer ikke helt å se det mennskelige i dette.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 22:16   #11
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Greit nok at du skriver ja og jepp, Skremmern. Men kan du forklare hvorfor?

Jeg er ikke Skremmern og mener heller ikke det samme som henne. Men jeg har forståelse for at enkelte mener at ufødte barn har samme verdi som fødte barn (jeg mener for eksempel det samme om barn som er "nesten klare" til å bli født. Dvs at jeg mener et barn som kan leve - av egen kraft - utenfor livmoren må likestilles med et nyfødt spedbarn.)

Og hvis man mener det (slik jeg oppfatter at Skremmern gjør) er det helt logisk at man ikke kan ta abort, selv om omstendighetene rundt graviditeten er helt spesielle. Jeg er selvfølgelig ikke noen "fan" av incest selv (Hallo, hvem er det?), men jeg ville på det aller sterkeste protestert mot at levende, fødte barn ble drept fordi de var et resultat av incest. Ville du ha godtatt det?

Dette handler ikke om incest eller andre omstendigheter rundt unfangelsen, det handler om hvordan men vurderer embryoet, fostret, barnet eller mennesket. Hva man kaller det vil selvfølgelig også gjenspeile hvilken verdi man tillegger dette vesenet. Selv mener jeg at det er en forskjell mellom et embyo, et foster og et menneske, men jeg må nesten godta at enkelte mener at det ikke er det og at det er et menneske så og si fra unnfangelsesøyeblikket.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:41.