Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-07, 14:36   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Jeg må innrømme at jeg sliter med å skjønne hvorfor man trenger å bruke ordet neger. Jf. det Veronal skriver. Dersom begrepet neger brukes av helsepersonell, blir jeg nysgjerrig på begrunnelsen for dette. Trenger personen egen negermedisin?

Gammel 11-08-07, 14:40   #2
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg må innrømme at jeg sliter med å skjønne hvorfor man trenger å bruke ordet neger. Jf. det Veronal skriver. Dersom begrepet neger brukes av helsepersonell, blir jeg nysgjerrig på begrunnelsen for dette. Trenger personen egen negermedisin?

Det er vel sjelden helsepersonell sånn i og for seg trenger å omtale noen ut i fra hvor de er fra. Man bør vel heller bruke pasienten generelt f.eks., for en pasient er jo pasient uansett hvor de er fra?

Men så kan man trekke den videre å spørre.. er det ille å si at noen er klienter? Veldig mange assosierer det å være klient med å være en halvskurkete latsabb som går på sosialkontoret og får sine penger utdelt, for så å gå hjem og sove igjen?!

Gammel 11-08-07, 14:43   #3
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet at man ikke skal si neger, men inrømmer at jeg sr ikke på en person som rasist fordi om personen sier neger om noen.
Jeg prøver å unngå det, men glememr meg nok innimellom jeg også.
Jeg er også født og oppvokst med at man sier neger om noen som kommer fra Afrika og selv om man bruker ordet trenger det ikke være negativt ladet.

Gammel vane er vond å vende.

Gammel 11-08-07, 14:52   #4
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

For det første så må jeg jo bare si at jeg får helt vondt i magen av det evinnelige "Jeg sier Neger men jeg mener det jo ikke slemt, det er bare det jeg har lært".

Hvis du ikke greier å venne seg til å si Afrikaner, Afroamerikaner eller Kongoleser(?) eller Nigerianer (hvis man vet hvor vedkommende kommer fra), så synes jeg inderlig synd på deg. Det går jo helt fint å si :

"Han er Bergenser"
"Hun er fra Paris"
"Han er irsk"
"Her kommer to italienere"
"De er fra Stavanger"

Så hvorfor i huleste går det ikke an å si:

"Han er fra Kongo"
"Hun er fra Afrika"

Jeg vet ikke om du er rasist eller ikke, men jeg håper du bare later som at du er så teit som du fremstår i denne tråden. Så får moddene heller redigere innlegget mitt hvis jeg er for krass.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 14:54   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

For det første så må jeg jo bare si at jeg får helt vondt i magen av det evinnelige "Jeg sier Neger men jeg mener det jo ikke slemt, det er bare det jeg har lært".

Hvis du ikke greier å venne seg til å si Afrikaner, Afroamerikaner eller Kongoleser(?) eller Nigerianer (hvis man vet hvor vedkommende kommer fra), så synes jeg inderlig synd på deg. Det går jo helt fint å si :

"Han er Bergenser"
"Hun er fra Paris"
"Han er irsk"
"De er fra Stavanger"

"Han er fra Kongo"
"Hun er fra Afrika"

Jeg vet ikke om du er rasist eller ikke, men jeg håper du bare later som at du er så teit som du fremstår i denne tråden. Så får moddene heller redigere innlegget mitt hvis jeg er for krass.

Det finnes såkalt svarte mennesker i omtrent alle verdensdeler, så om du får til å si riktig opphavsland hver gang du snakker om en såkalt "afrikaner", da er du jaggu synsk og burde fått betalt.

Gammel 11-08-07, 14:56   #6
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det finnes såkalt svarte mennesker i omtrent alle verdensdeler, så om du får til å si riktig opphavsland hver gang du snakker om en såkalt "afrikaner", da er du jaggu synsk og burde fått betalt.

Det er vanligvis ikke så vanskelig å se hvor noen kommer fra, nei. Langt ifra å være synsk. Og når man er i tvil så går det fint an å bruke ordet mørkhudet, som jo flere ganger av mørkhudede selv er blitt anbefalt å bruke. Men neida, "Ikke forby meg å si Neger som jeg har sagt helt siden jeg var liten".

Gammel 11-08-07, 15:03   #7
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og når man er i tvil så går det fint an å bruke ordet mørkhudet, som jo flere ganger av mørkhudede selv er blitt anbefalt å bruke. Men neida, "Ikke forby meg å si Neger som jeg har sagt helt siden jeg var liten".

Det jeg vil frem til er hvorfor det er så horribelt å si neger. Jeg kan godt klare å la være å si det, og personlig holder jeg ikke på ting av prinsipp fordi jeg lærte det som liten, men jeg vil ha en god forklaring på hvorfor man skal slutte med ting som fungerer helt greit.

Gammel 11-08-07, 15:07   #8
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Det jeg vil frem til er hvorfor det er så horribelt å si neger. Jeg kan godt klare å la være å si det, og personlig holder jeg ikke på ting av prinsipp fordi jeg lærte det som liten, men jeg vil ha en god forklaring på hvorfor man skal slutte med ting som fungerer helt greit.

Prøv Google, les på African Youth sine sider, google f.eks. begrepene Neger+Rasisme osv. Det er ganske lett å finne ut hvorfor man ikke sier det ordet, hvis man gidder.

Gammel 23-08-07, 22:16   #9
TBM
Passiv

Standard

Det er fint at det fungerer greit for deg, men kan du ikke bare akseptere at det ikke er så greit for de som blir omtalt og dermed slutte å bruke ordet?

Det er den eneste forklaringen jeg trenger ihvertfall. Som oftest vet jeg hvilket land folk er fra, hvis ikke bruker jeg afrikansk, europeisk, sør-amerikaner, nord-amerikaner osv.

Forøvrig skal Olympia ha takk for mange velfunderte innlegg - fortsett slik!

Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 00:09   #10
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg er igrunnen enig med Sitron her. INGEN vet om en person en svart person er fra USA, Karibien, Tanzania eller Surinam.... så svart må være greit å si dersom man ikke med sikkerhet vet hvor en person kommer fra.

Gammel 12-08-07, 00:18   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg er igrunnen enig med Sitron her. INGEN vet om en person en svart person er fra USA, Karibien, Tanzania eller Surinam.... så svart må være greit å si dersom man ikke med sikkerhet vet hvor en person kommer fra.

Men i min verden har svart vært et langt mer negativt ladet ord enn neger. Jeg forhørte meg nettopp med mannen og han var av akkurat samme oppfattelse.

Kanskje fordi jeg rett og slett ikke har noen negative assosiasjoner knyttet til mennesker med slikt utseende, så har jeg ikke tenkt på at andre kan ha det heller. For meg har det altså vært en ren beskrivelse av et utseende.

Men jeg poengterer igjen. I det øyeblikket jeg skjønte at det ville kunne bli oppfattet som negativt, så sluttet jeg å bruke ordet.

Siden jeg i denne tråden allerede har avslørt meg selv om ignorant og uvitende kan jeg jo spørre: Hva er politisk korrekt betegnelse av personer med meget mørk hud, krusete hår, bred nese og kraftige lepper med opprinnelig opphav fra Afrika sør for Sahara? Eller er det rett og slett sånn at man ikke skal bruke noe ord for betegnelsen fordi noen kan finne på å mene noe negativt om denne beskrivelsen slik at det vil kunne oppfattes som negativt uansett?

Gammel 12-08-07, 00:42   #12
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Siden jeg i denne tråden allerede har avslørt meg selv om ignorant og uvitende kan jeg jo spørre: Hva er politisk korrekt betegnelse av personer med meget mørk hud, krusete hår, bred nese og kraftige lepper med opprinnelig opphav fra Afrika sør for Sahara? Eller er det rett og slett sånn at man ikke skal bruke noe ord for betegnelsen fordi noen kan finne på å mene noe negativt om denne beskrivelsen slik at det vil kunne oppfattes som negativt uansett?

Det kommer jo opplagt helt an på hva du skal snakke om?

Mener du når det er relevant å snakke om hvordan folk ser ut? (f.eks. for å snakke om en mulig felles bekjent?) Bruken av termen "neger" gjennom årene har skapt et behov for en slik term nettopp fordi vi har blitt vant til å klassifisere mennesker på dette viset. Dette behovet bør vi kvitte oss med. Hvis vi skal beskrive hvordan folk ser ut, kan vi gjøre nettopp det, eller vi kan bruke geografiske områder hvor folk som regel ser slik ut.

Hvis jeg snakker om asiater, så ville jeg kanskje sagt: "han så ut som om han kom fra India eller Pakistan." Eller "han så indisk ut" - eventuelt "sørasiatisk". Eller for en fra f.eks. Thailand eller Indonesia "ei av sørøstasiatisk opprinnelse". Det er ikke verre enn at man bruker samme måte å snakke om afrikanere eller folk med afrikansk/eventuelt afroamerikansk utseende.

Ellers er det jo ikke så mange situasjoner hvor det er viktig å poengtere hvordan folk ser ut. Derimot kan det ganske ofte være relevant å påpeke kulturelle forskjeller, men da bør man jo vite om at det er relevant å snakke om kulturelle forskjeller og ikke bare anta det basert på hvordan folk ser ut. Og hvis man vet det, så har "neger" ingen ting med kulturelle forskjeller å gjøre, mens derimot "senegaleser" eller "ghaneser" har det.

Forøvrig er det vel ikke alle afrikanere sør for Sahara som har bred nese, kraftige lepper og meget mørk hud.

Gammel 12-08-07, 00:42   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Siden jeg i denne tråden allerede har avslørt meg selv om ignorant og uvitende kan jeg jo spørre: Hva er politisk korrekt betegnelse av personer med meget mørk hud, krusete hår, bred nese og kraftige lepper med opprinnelig opphav fra Afrika sør for Sahara?

Det er ikke noe annet ord for dette enn "neger". Men vi har jo ikke egne ord for den samme typen beskrivelse av andre typer etnisitet/utseende, og greier oss nå stort sett likevel.

Gammel 11-08-07, 15:00   #14
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

"Han er Bergenser"
"Hun er fra Paris"
"Han er irsk"
"De er fra Stavanger"

"Han er fra Kongo"
"Hun er fra Afrika"

Litt av poenget mitt er nettopp det at man ikke vet hvor de er fra. Hvis jeg ser to stk. som går nedover gaten, så kan ikke jeg si at de to der er fra f.eks. Stavanger.

Kjenner jeg folk, så omtaler jeg dem sjelden/aldri utfra hvor de er fra, jeg kaller dem med navn. Men hvis jeg derimot skulle gi en forklaring til f.eks. politiet, så vil jeg ikke kunne si at han var derfra eller hun var slik. Selvfølgelig så kan man gi en nøyaktig beskrivelse som svart, krøllete hår, bred nese, veldig brun, men for meg ville det vært naturlig å si at noen var neger. Jeg skjønner jo etterhvert at dette er helt teit, men jeg vil gjerne komme til bunn i hvorfor det er så fyfy å si det fremfor å si mange andre ting.

Jeg prøvde å få min bror til å forklare meg hva som var så innmari galt med å si neger, men han bare sa at det sier man bare ikke. Det er ikke sånn helt uten videre en god nok forklaring for meg.

Gammel 12-08-07, 00:18   #15
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Men hvis jeg derimot skulle gi en forklaring til f.eks. politiet, så vil jeg ikke kunne si at han var derfra eller hun var slik. Selvfølgelig så kan man gi en nøyaktig beskrivelse som svart, krøllete hår, bred nese, veldig brun, men for meg ville det vært naturlig å si at noen var neger.

Jeg tror svært mange i en slik situasjon ville brukt ordet neger ja, uten å være rasistiske av den grunn. Jeg tror nemlig på det gode (om enn naive og uvitende) i mennesket og velger å tro at det er en forenkling å bruke ordet neger fremfor å forklare at det er en person med afrikansk utseende, afro-amerikansk, antilliansk, sør-amerikansk, aboriginee.

Jeg ville brukt ordet mørkhudet med afrikanske trekk dersom jeg skulle beskrive en mørkhudet for signalement. Deretter kunne jeg ispedd særtrekk ved utseendet som f.eks. at vedkommende hadde spesielt krusete hår, rastahår, veldig mørk i huden, lav/høy osv.

Gammel 11-08-07, 22:12   #16
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Dersom begrepet neger brukes av helsepersonell, blir jeg nysgjerrig på begrunnelsen for dette. Trenger personen egen negermedisin?

Ja, faktisk, for enkelte legemidler kan det være viktig ekstrainformasjon. F.eks. brytes en del legemidler ned av enzymer som det er stor forskjell i uttrykk/aktivitet i mellom ulike raser.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 22:18   #17
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Ja, faktisk, for enkelte legemidler kan det være viktig ekstrainformasjon. F.eks. brytes en del legemidler ned av enzymer som det er stor forskjell i uttrykk/aktivitet i mellom ulike raser.

Vil bare takke for dette innlegget. Det understreker noe som jeg nesten på en måte har opplevd.

Min datter, som har en far som er adoptert fra korea, slet med mandler og polypper som liten. Under utredningen for hvor vidt hun skulle fjerne mandlene så ØNH-legen i ørene hennes, ser på min x, og sier: "Jeg ser jentungen har fått din ørevoks" veldig bastant. X'n min flippet i vinkel og lurte på hva slags rasistisk uttalelse det var. ØNH-legen forklarte rolig at asiatere har annen type ørevoks enn europeere. Den er mer flakete, mens europeres er mer gunky.

Så det er faktisk endel ting som er forskjellig på rasene uten at man trenger å være rasist av den grunn.

Gammel 11-08-07, 22:52   #18
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Så det er faktisk endel ting som er forskjellig på rasene uten at man trenger å være rasist av den grunn.

Det at det medisinsk sett er forskjell på genetisk materiale assosiert med ulike folkegrupper basert på geografisk opphav, gjør det ikke mer legitimt å bruke det i det daglige.

Ellers: som det ble diskutert opp og ned i den andre tråden om rasisme (som det er lenket til tidligere i tråden): Det er en stor og vesentlig forskjell på termer basert på geografisk og/eller etnisk opphav (nordlending, japaner, tamil f.eks.) og ordet "neger". De første sier noe om folk som kommer fra samme sted eller fra samme etniske gruppe (som f.eks. deler språk og kulturelle trekk). Den siste er en rasebenevnelse som oppstod på en tid da man mente det var relevant å dele inn mennesker i raser, noe man har gått bort fra i de fleste sammenhenger fordi det ikke går an å avgrense slike grupper - heller ikke biologisk (bortesett fra genealogisk delt genetisk materiale). Vi bruker ordet utelukkende til å snakke om folk som deler visse utseendemessige trekk og med termen følger en haug av assosiasjoner som i stor grad er negative enten man vil eller ikke. Om den som bruker orden ikke assosierer disse tingene, så betyr det ikke at de som hører det og viderefører bruken av termen ikke gjør det. Og når de som blir omtalt med termen ikke liker det, sier det seg selv at vi må slutte å bruke den helt uavhengig av hva man selv legger i ordet.

Termen refererer til en avlegs rasemessig inndeling og er dermed i utgangspunktet ment å plassere (eller dømme om man vil) folk etter rase.

Gammel 11-08-07, 23:24   #19
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

... Hvorfor er det så forferdelig viktig å fortsette å bruke et ord som mange mennesker synes er støtende? Det spiller faktisk ingen rolle hva du mener når du sier neger. Det viktige er at mange mennesker, med mange ulike hudfarger, kan bli såret over det. Men det er kanskje ikke viktig?

Jeg signerer Blå og Hattifnatten og andre i den retningen

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Burde jeg ikke la noen kalle meg "nordlending" siden det også har vært en ganske belastet benevnelse? ...

"Har vært ganske belastende" er vel stikkordet. "Nordlending" blir definitivt ikke lenger oppfattet som et negativt begrep i dag, verken av nordlendingene selv eller av søringer som meg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:40.