Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-07, 14:26   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Jeg personlig har ikke noe negativt forhold til ordet neger. Jeg er som mange andre oppdratt med at dette ikke er noe negativt ord.

Men jeg har fått med meg at det er en betegnelse som mange har et problem med og det respekterer jeg. Så da bruker jeg ikke det ordet lenger.

Jeg vet at en del forsvarer bruken av ordet med at de selv ikke mener noe vondt med det og at det derfor er greit. For meg ville det ha vært det samme som å forsvare å kalle noen for "hore" fordi man ikke mener det negativt. Hva som er greit synes jeg den som omtales må få lov til å avgjøre.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 14:50   #2
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg personlig har ikke noe negativt forhold til ordet neger. Jeg er som mange andre oppdratt med at dette ikke er noe negativt ord.

Men jeg har fått med meg at det er en betegnelse som mange har et problem med og det respekterer jeg. Så da bruker jeg ikke det ordet lenger.

Jeg vet at en del forsvarer bruken av ordet med at de selv ikke mener noe vondt med det og at det derfor er greit. For meg ville det ha vært det samme som å forsvare å kalle noen for "hore" fordi man ikke mener det negativt. Hva som er greit synes jeg den som omtales må få lov til å avgjøre.

Må bare signere denne.

Før (jeg ble kjent med min nye nabo) så synest jeg tamil var et rasistisk ord pga at når jeg hadde hørt dette ordet om noen så var det negativt ladet. Spurte naboen som er tamil om hva de synes om ordet og de hadde ingen problemer med dette snarere tvert om.
Neger er negativt for mange så da behøver mann ikke gå rundt å si det.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 14:56   #3
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Må bare signere denne.

Før (jeg ble kjent med min nye nabo) så synest jeg tamil var et rasistisk ord pga at når jeg hadde hørt dette ordet om noen så var det negativt ladet. Spurte naboen som er tamil om hva de synes om ordet og de hadde ingen problemer med dette snarere tvert om.
Neger er negativt for mange så da behøver mann ikke gå rundt å si det.

Tamil er en etnisk gruppe og et språk og har ingen ting med rasisme å gjøre.

Gammel 11-08-07, 15:08   #4
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Tamil er en etnisk gruppe og et språk og har ingen ting med rasisme å gjøre.

Men når dette ordet ble brukt veldig negativt og rasistisk så blir mann i tvil om det er greit å bruke det.
For meg er svart mye mer negativt enn neger, men pga all rasisme osv og av hensyn til andre så bruker jeg ikke dette ordet.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 19:04   #5
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Men når dette ordet ble brukt veldig negativt og rasistisk så blir mann i tvil om det er greit å bruke det.

Da bør man vel innhente kunnskap om hva det betyr?

Gammel 12-08-07, 00:26   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om man ikke vet om folk er fra Brasil, Karibien eller Afika, kan man si at de er svarte. Det er helt greit og et uttrykk de bruker selv. Hvis man vet hvor der fra, sier man selvsagt at de er somaliere, kongolesere eller gambiere. Vi er hvite, eller for de mer interesserte, nordmenn.

Jeg hadde automatisk tenkt uopplyst dersom noen sa "neger" om en svart. Jeg regner også min tante som rasist som kaller folk av ikke-etnisk-norsk opprinnelse for "våre nye landsmenn med -tonefall. Hun prøver å være PK, men er rasist og det skinner så innmari igjennomat det er helt patetisk.

Jeg blir helt av det. Diskriminering av kvinner, homofile og folk med annen hudfarge enn skinnende hvit gjør meg rasende.

Gammel 12-08-07, 00:36   #7
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Om man ikke vet om folk er fra Brasil, Karibien eller Afika, kan man si at de er svarte. Det er helt greit og et uttrykk de bruker selv. Hvis man vet hvor der fra, sier man selvsagt at de er somaliere, kongolesere eller gambiere. Vi er hvite, eller for de mer interesserte, nordmenn.

Jeg hadde automatisk tenkt uopplyst dersom noen sa "neger" om en svart. Jeg regner også min tante som rasist som kaller folk av ikke-etnisk-norsk opprinnelse for "våre nye landsmenn med -tonefall. Hun prøver å være PK, men er rasist og det skinner så innmari igjennomat det er helt patetisk.

Jeg blir helt av det. Diskriminering av kvinner, homofile og folk med annen hudfarge enn skinnende hvit gjør meg rasende.

Mim sier det veldig bra!

Jeg har også en slektning i nærmeste familie som titt og ofte sier at afrikanere har mindre hjerner enn resten av jordas befolkning .... Jeg går ut av mitt gode skinn hver gang det skjer..... (som stort sett er når det er en eller annen afrikansk kriminell som er tatt)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:51.