|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
Sv: Er jeg virkelig rasist?
Men når dette ordet ble brukt veldig negativt og rasistisk så blir mann i tvil om det er greit å bruke det. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da bør man vel innhente kunnskap om hva det betyr?
|
|
|
#3 |
|
Epikur
|
Sv: Er jeg virkelig rasist?Om man ikke vet om folk er fra Brasil, Karibien eller Afika, kan man si at de er svarte. Det er helt greit og et uttrykk de bruker selv. Hvis man vet hvor der fra, sier man selvsagt at de er somaliere, kongolesere eller gambiere. Vi er hvite, eller for de mer interesserte, nordmenn.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Mim sier det veldig bra!
|
|
|
#5 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Er jeg virkelig rasist?Det mest rasistiske ordene jeg hører er de som bruker ordene "våre nye landsmenn".
|
|
|
#6 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Er jeg virkelig rasist?Sier meg enig med Mims innlegg her jeg også. Og jeg skjønner ikke hvorfor det er så fordømt mye vanskeligere å si "afrikaner"/"person med afrikansk utseende" istedet for "neger" enn det er å si "psykisk utviklingshemmet" i stedet for "åndssvak", si "person med downs syndrom" i stedet for "mongoloid"/"mongo" (eller sier du det fremdeles også Maggie?), eller "samisk" i stedet for "lapp" eller "finn" (som også var vanlig før).
|
|
|
#7 |
|
Epikur
|
Sv: Er jeg virkelig rasist?Mange eldre kaller fuksjonshemmede for vanføre. Og folk med downs syndrom for mongoloide. Psykisk utviklingshemmede er "åndssvake" og folk med psykiske problemer er "gale". De kaller også svarte for negre. Tiden går, og vi har fått mer korrekte og presise begreper. Heldigvis!
|
|
|
#8 |
|
Semiaktiv
Sv: Er jeg virkelig rasist?Ja, og i enkelte kristne menigheter som fortsatt driver misjonsvirksomhet i Afrika (deriblant min misjonærtante) snakker de fortsatt om "negere" når de omtaler menneskene i landene de misjonerer i. På en overbærende måte, som om de var barn, eller noen som er litt uvitende og "ikke vet bedre" (min tante igjen).
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 12-08-07 kl 03:00. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Så fordi man tidligere har brukt begrepet neger, så har man automatisk brukt mongo og åndssvak?? *lete febrilsk etter klaskepanne smilyen*
|
|
|
#10 |
|
Semiaktiv
Sv: Er jeg virkelig rasist?Nei, jeg håper (og tror) ikke du bruker det, men jeg synes det er rart at du synes det er så vanskelig å skjønne hvorfor vi ikke lenger kan bruke neger, som var ok å bruke før, når det er helt greit at vi ikke lenger kan bruke åndssvak. Det var det jo også helt ok å bruke før, og folk sa det rent beskrivende, uten å mene noe vondt med det. Så da må det jo være greit?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|