Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Märtha på tv i går

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-07, 14:01   #21
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Märtha på tv i går

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har ikke sett intervjuet, men jeg har lest kommentaren i Aftenposten. Som flere her nevner synes jeg vel at å sammenligne seg med Gerd Liv Valla og Tore Tønne vitner om at hun neppe kan ha fulgt veldig godt med på trykket rundt de sakene. Rimelig uheldig. Forøvrig synes jeg hun tar godt i ift hvor stort omfang saken har fått. Det er ganske mange kjente personer i Norge som har opplevd periodevis minst like stor debatt rundt sine saker eller spesielle hendelser. Når dette i tillegg gjelder en sak som hun måtte forvente på forhånd at det ble debatt rundt, føler jeg det virker rimelig umodent å bli overrasket over det. Ganske pussig at ingen av rådgiverne hennes nevnte det for henne på forhånd dersom hun tross alt ikke skjønte det selv.

Hun sa ikke på noe tidspunkt at medievinklingen hadde vært like tøff for henne som alt mediesirkuset var for Tønne og Valla.
Hun uttrykte seg slik som noba oppfattet det;

Opprinnelig lagt inn av noba, her.

Ellers så opplever jeg det litt urettferdig at hun kritiseres for å ha trekt paralleller til Tønne og Valla. Jeg opplevde ikke at hun sammenlignet sitt eget tilfelle med dem, jeg opplevde at hun brukte dem som eksempler på hvordan media kan hudflette og være stygge med offentlige folk.

Ellers så er det også rart at så mange sier de synes det er "rart at hun ble overrasket over mediesirkuset".
Hun sa jo nettopp at hun IKKE ble overrasket! Hun sa at hun hadde FORVENTET det.
Men om man ikke blir overrasket, om man er forberedt på noe - så er det fullt mulig å ikke like det som skjer! ( Jeg forventer å få hodepine dagen etter en fest, blir ikke spesielt overrasket av at hodet dunker når jeg slår opp øynene om morgenen - men jeg LIKER det IKKE!)

Vel.
Jeg er forsåvidt enig i at hun kunne gi inntrykk av å være litt naiv og svevende. Jeg hadde foretrukket at hun hadde ordlagt seg på en litt annen måte ved et par-tre anledninger. Men selve essensen i budskapet hennes står jeg selv for - og jeg ELSKER at en offentlig person står fram med sin holistiske åndelighet! HURRA!

Hennes livssyn står ikke i motsetningsforhold til kristendommen. Det finnes et uttall av kristne - fra de strengeste læstadianere, til Helge Hognestad, som gir uttrykk for en mer holistisk form for kristendom ( ikke så opptatt av "du skal...", "du må...", "brenne i helvete", "...er synd", etc.. - men kun opptatt av å søke sannhet i egen kjerne, kjærlighet og utvikling).

Ellers synes jeg Märtha er et tvers igjennom sympatisk, humoristisk og naturlig menneske.

Å kalle henne ( og dermed andre med samme livssyn ) "sprø", "klin gal" etc. er sjokkerende respektløst.
Er alle hinduer gale siden de tror på elefantguden sin, selv om ikke du gjør det?
Er katolikkene sprø fordi de tror på engler?
Er alle Norges kristne spik, spenna gærne fordi de tror på Gud siden han ikke kan sees, måles eller veies?

For meg er vitenskapen ikke SVARET - det er studiet av det guddommelige skaperverket.
Vitenskapen gir svar på hvordan materie er bygd opp - men den sier ingenting om hvor den kommer FRA.
Det er grunnen til at det for mange er helt naturlig å forholde seg til det guddommelige aspektet ved tilværelsen.
Og om man ikke gjør det selv, skulle det ikke være så veldig vanskelig å la være å ydmyke og latterliggjøre de som gjør det, i nedsettende ord og vendinger.

Jeg synes vi er fattige på åndelighet i vårt samfunn. Jeg er glad for at Märtha bidrar til å sette det på dagsordenen - og så kan de som vil dra litt nytte av det.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:15.