Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Selvbestemt abort fram til uke 22

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-21, 08:45   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

I min tidlige ungdom var jeg i et kristent miljø, men retten til selvbestemt abort kjempet jeg hardt og innbitt for. Det var lett når abortgrensen var ved uke 12. Da veier fosteret i underkant av 20 gram, og er virkelig bittelite.

Moren min var i tillegg operasjonssykepleier og fortalte at langt de fleste abortene ble utført lenge før den tid.

Jeg tror nok at det vil være snakk om et svært lite antall aborter som ønskes utført mellom ukene 12 til 22 med mindre fosteret er sterkt skadet eller det er fare for mors liv (som jeg har all mulig forståelse for). Men jeg synes det er trøblete at muligheten oppstår.

Gammel 26-04-21, 09:01   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

I min tidlige ungdom var jeg i et kristent miljø, men retten til selvbestemt abort kjempet jeg hardt og innbitt for. Det var lett når abortgrensen var ved uke 12. Da veier fosteret i underkant av 20 gram, og er virkelig bittelite.

Moren min var i tillegg operasjonssykepleier og fortalte at langt de fleste abortene ble utført lenge før den tid.

Jeg tror nok at det vil være snakk om et svært lite antall aborter som ønskes utført mellom ukene 12 til 22 med mindre fosteret er sterkt skadet eller det er fare for mors liv (som jeg har all mulig forståelse for). Men jeg synes det er trøblete at muligheten oppstår.

Muligheten oppstår ikke. Den er der allerede.
Om jeg husket rett så er det under en håndfull som får nei av nemda pr år. Altså 2-3 stk. Vi har nemdbehanding uten at det har noen praktisk betydning. Da bør den fjernes.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 09:24   #3
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Muligheten oppstår ikke. Den er der allerede.
Om jeg husket rett så er det under en håndfull som får nei av nemda pr år. Altså 2-3 stk. Vi har nemdbehanding uten at det har noen praktisk betydning. Da bør den fjernes.

Dette er viktig å huske når man diskuterer landsmøtevedtaket i SV. Det er ikke spørsmål om muligheten for abort eller ikke, men om kvinnen skal forsvare valget overfor en nemnd.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 09:28   #4
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var helt for fjerning av nemdene frem til uke 18. Jeg er vel blant mange som synes at det er mer krevende med tanken på abort frem til uke 22.

Men, da er det vel bare abort på grunn av fosterets levedyktighet og/eller mors helse? Og jeg har ingen grunn til å mene at noen skal bære frem et barn som ikke kommer til å leve, eller som kommer til å leve et kort og smertefullt liv. Og i hvert fall ikke at noen skal sette egen helse på spill.

I utgangspunktet tenker jeg at abort må være kvinnens valg. Men jeg håper jo at man får mer og mer hjelp og støtte jo lengre svangerskapet det er. Spørsmålet er hva som er hjelp og støtte.

Jeg synes at det er et vanskelig spørsmål. Men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at nemdene er et tungvint mellomledd og fullstendig bortkastet bruke av travle legers tid.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 09:38   #5
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Umiddelbart synes jeg det er for sent. Jeg er for selvbestemt abort fram til uke 18, men uke 22 er bare to uker før man ville prøvd å redde et for tidlig født barn. Det er veldig tett opp mot levedyktig. Samtidig har jo dette vært lov fram til nå, bare at man må gjennom en nemd, så forskjellen er vel bare som Einhyringur sier at man ikke trenger å ha en grunn til å ta abort. Er vi så sikre på at det ikke blir flere senaborter uten nemd? Selv om bare noen få får nei vet vi jo ikke hvor mange der ute som ville tatt abort hvis det var helt og holdent deres valg, men som lar være å søke fordi de går ut fra at de ville fått nei. Å vite at man kan bestemme seg for abort når som helst helt uten grunn er jo helt åpenbart annerledes enn å vite at hvis man vil ha abort må årsaken godkjennes av en nemd. På den annen side, hvis det i praksis er slik at mer eller mindre alle årsaker godkjennes er jo nemdas funksjon ikke-eksisterende. Jeg synes det er vanskelig og ser at det er gode argumenter for begge sider. Jeg kjenner jeg er veldig glad det ikke er jeg som skal avgjøre dette.

Gammel 26-04-21, 10:15   #6
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er fornuftig.
Har ofte vært involvert i slike sene aborter på jobb - har inntrykk av at de aller fleste som søker abort så sent gjør dette på bakgrunn av alvorlige misdannelser og sykdom som har blitt oppdaget på rutineultralyd, og i praksis blir slike søknader innvilget.
Det er likevel krevende for kvinnen/paret å stå i en slik prosess fordi de jo er i sorg.
Jeg tror ikke at selvbestemt abort til uke 22 vil føre til en haug med senaborter fra vimsete jenter som bærer friske fostre. Men jeg tror det vil gjøre hele prosessen mindre krevende for de som virkelig trenger det i en vanskelig situasjon.

Men som jeg sa til min 16 år gamle datter som også spurte meg i går, om hva jeg syntes: Om du hadde blitt gravid nå og var veldig i tvil om du skulle beholde barnet, så ville jeg nok ha et sterkt ønske om at du skulle bestemme deg så tidlig som mulig. For en abort i uke 8 og en abort i uke 20 er nesten to ulike ting, selv om resultatet er det samme.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:44.