|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22I min tidlige ungdom var jeg i et kristent miljø, men retten til selvbestemt abort kjempet jeg hardt og innbitt for. Det var lett når abortgrensen var ved uke 12. Da veier fosteret i underkant av 20 gram, og er virkelig bittelite.
|
|
|
|
#2 |
|
can-jur
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22
Muligheten oppstår ikke. Den er der allerede.
|
|
|
|
#3 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22
Dette er viktig å huske når man diskuterer landsmøtevedtaket i SV. Det er ikke spørsmål om muligheten for abort eller ikke, men om kvinnen skal forsvare valget overfor en nemnd.
|
|
|
#4 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Jeg var helt for fjerning av nemdene frem til uke 18. Jeg er vel blant mange som synes at det er mer krevende med tanken på abort frem til uke 22. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Umiddelbart synes jeg det er for sent. Jeg er for selvbestemt abort fram til uke 18, men uke 22 er bare to uker før man ville prøvd å redde et for tidlig født barn. Det er veldig tett opp mot levedyktig. Samtidig har jo dette vært lov fram til nå, bare at man må gjennom en nemd, så forskjellen er vel bare som Einhyringur sier at man ikke trenger å ha en grunn til å ta abort. Er vi så sikre på at det ikke blir flere senaborter uten nemd? Selv om bare noen få får nei vet vi jo ikke hvor mange der ute som ville tatt abort hvis det var helt og holdent deres valg, men som lar være å søke fordi de går ut fra at de ville fått nei. Å vite at man kan bestemme seg for abort når som helst helt uten grunn er jo helt åpenbart annerledes enn å vite at hvis man vil ha abort må årsaken godkjennes av en nemd. På den annen side, hvis det i praksis er slik at mer eller mindre alle årsaker godkjennes er jo nemdas funksjon ikke-eksisterende. Jeg synes det er vanskelig og ser at det er gode argumenter for begge sider. Jeg kjenner jeg er veldig glad det ikke er jeg som skal avgjøre dette.
|
|
|
#6 |
|
Søt og rar
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Jeg synes det er fornuftig.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|