Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Uforenlig med liv er [ikke] det eneste kriteriet for å tillate abort etter uke 12 heller.
Nei, men uforenelig med liv er i mitt hode grensen for når det ikke lenger er kvinnens valg om hun ønsker å gjennomføre svangerskapet. På ett eller annet tidspunkt går det over fra å være et potensielt nytt liv til å faktisk være et nytt liv.
Når det er sagt, så mener jeg ikke at det ikke er traumatisk å bli presset til å avbryte et svangerskap før uke 12. Men det er noe med å ivareta den gravide, med alle sine hormoner, og sørge for at det valget hun tar er det beste for henne.
Vi har god seksualundervisning i Norge, abort før uke 12 er i de aller fleste miljøer ganske så ukontroversielt. Aborter som skjer etter uke 12 kan være mer stigmatiserende, men jeg opplever at det også er aksept og omsorg som gis til de som ender opp med det, nettopp fordi det er systemer på plass som tilsier at svangerskapsavbrudd ikke er et resultat av beslutningsvegring eller "dette orker jeg ikke mer". Jeg tror det er ekstremt viktig at vi som samfunn har systemer som ivaretar de kvinnene som havner i den situasjonen at de må avbryte et svangerskap etter uke 12, og da må det også vurderes hvordan dette gjøres på best mulig måte.
Spørsmålet er om regelverket kan settes opp slik at enkelte valg tas av kvinnen alene frem til uke 22, mens andre må i nemnd fra uke 18. 
|