Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Baneheiasaken etter snart 20 år

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-21, 07:44   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg bare orker ikke at media skal gjøre han til en ny kul kar på talk show, slik de gjorde med Orderud- gjengen.

Gammel 02-06-21, 07:56   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg bare orker ikke at media skal gjøre han til en ny kul kar på talk show, slik de gjorde med Orderud- gjengen.

Nemlig. Eller som Joshua French.

Jeg har prøvd med på både podkaster og dokumentaren, men synes det er en så klar bias i det som fremstilles. Folk har ikke alltid den nødvendige forståelsen for hva bevis er og ikke er, heller. Jeg oppfatter mye av det som kommer frem i dokumentaren og podkastene som saksfremlegg, ikke objektive fakta. Jeg leste gjenopptakelseskommisjonens siste fremlegg, og syntes det var bra. Men den overbeviste meg ikke om at Viggo Kristiansen er uskyldig. Bare at bevisene kanskje ikke er gode nok.

Den andre tiltalte og dømte får veldig hard medfart i some og det er mange som hevder at han må arresteres igjen og dømmes for begge drapene. Det som forundrer meg, er at mange ikke er på langt nær så opptatt av hans rettsikkerhet i dette. Jeg er glad for at han holder seg utenfor mediesirkuset og svarer at han skal uttale seg i en ny rettsak.

Men jeg tenker som Niobe.

Og så er jeg bekymret. Skikkelig bekymret. Både fordi folk er så engasjert og hissige begge veier. Og på grunn av forhistorien hans.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 02-06-21 kl 08:57.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 11:49   #3
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er ubehagelig å lese lynsjeretorikken i denne tråden. Uten sammenligning for øvrig husker jeg den tydelige vektleggingen av rettsikkerhet og verdighet i behandlingen av ABB gjennom rettsak og soning. Uten å på noen måte undergrave fordømmelsen av handlingene han utførte. Det sa mye om hva slags samfunn vi er og ønsker å være.

Dette synes jeg er mer fraværende i omtalen av VK. Ja, han har innrømmet forferdelige overgrep. Men han har sonet i tjue år. Og muligens vil en ny rettssak vise at han har sonet delvis for en handling han ikke har begått. Om dette er tilfelle, er jo det et overgrep mot VK selv. De seksuelle overgrepene VK har innrømmet, selv om de er grusomme, hendte for over tjue år siden, da han var tenåring. Hvor lenge skal man bære et utilslørt monsterstempel?

Gammel 02-06-21, 12:15   #4
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Og hva gjelder forvaring, så er jo denne løslatelsen en bekreftelse på at påtalemyndigheten ikke regner gjentakelsesfaren som stor nok til å forsvare forvaring.

Gammel 02-06-21, 12:20   #5
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig, Zulu. Det er uvanlig hard tone til FP å være.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 14:17   #6
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

De seksuelle overgrepene VK har innrømmet, selv om de er grusomme, hendte for over tjue år siden, da han var tenåring. Hvor lenge skal man bære et utilslørt monsterstempel?

Jeg tenker dette er det et enkelt svar på. Han bør tilbakeføres til samfunnet når de sakkyndige vurderer at han er klar for det. Det vurderer de at han ikke er, og det er det som gjør at mange blir utrygge. Dommen er jo sonet, så den er grei.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 14:22   #7
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg tenker dette er det et enkelt svar på. Han bør tilbakeføres til samfunnet når de sakkyndige vurderer at han er klar for det. Det vurderer de at han ikke er, og det er det som gjør at mange blir utrygge. Dommen er jo sonet, så den er grei.

Men påtalemyndigheten mener det ikke er grunnlag for forvaring. Er de uenige med de sakkyndige?

Gammel 02-06-21, 14:37   #8
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men påtalemyndigheten mener det ikke er grunnlag for forvaring. Er de uenige med de sakkyndige?

Ja. De sakkyndige rådgir etter et hensyn; Er personen klar for tilbakeføring til samfunnet? Svaret på det er nei og måten det gjøre på, fra 20 år i høysikkerhetsfengsel og rett ut virker å være noe fagmiljøene anser som helt uforsvarlig. Påtalemyndighetene må nok balansere en rekke internpolitiske og taktiske hensyn i tillegg til sakkyndiges vurdering.

https://www.tv2.no/a/14035197/

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.