Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?
Her er forresten en kronikk som er et eksempel på det jeg stusser over: "Mitt etiske førjulsdilemma".
Sitat:
Wolden (kommunedirektør) håper foreldre holder barna hjemme fra SFO og barnehage denne uka for å lette presset mot slitne ansatte. Han vil unngå at både ansatte og elever blir smittet rett før jul, og må bruke ferien til isolasjon og karantene. (...)
Det er fornuftig at bare de som har samfunnskritiske jobber, eller har barn med spesielle behov, bruker SFO-tilbud og barnehage.
Men beskjeden fra Wolden setter utvilsomt mange foreldre i ei knipe rett før jul. For det er ikke noe krav om at vi skal holde barna hjemme – slik det var da Norge stengte i 2020. Det er en oppfordring.
Sjøl har jeg en jobb som i teorien gjør det mulig å jobbe hjemmefra og ha ungene hjemme. Min egen samvittighet ble derfor løsningen på det etiske dilemmaet jeg bala med søndag kveld: Skal jeg sende ungen på SFO eller skal hun være hjemme? Jeg har selvsagt ikke samvittighet til å sende henne på SFO.
Hun har selvsagt ikke samvittighet til å sende ungen på SFO, altså.
|