Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-21, 21:27   #1
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Her fikk jeg ikke fulgt opp videre, på grunn av sykdom, selvsagt. Jeg skal ikke gå inn på alt som har blitt sagt, men:

Enig i at en oppfordring til "de som har mulighet" i utgangspunktet ikke er noe å bry seg om for de som ikke har mulighet. Utgangspunktet for tråden var ikke slike oppfordringer, men folks tolkninger av dem. Jeg sendte ungene i barnehagen og tenkte det var helt greit før jeg ble oppmerksom på at en del andre i sammenlignbar situasjon sa at de ikke hadde samvittighet til det.

Når det er sagt er jeg ikke veldig fornøyd med slike oppfordringer uansett, jeg tror at de fleste som faktisk har mulighet (typ avspasering de uansett skulle ta ut, tilgjengelige besteforeldre osv.) ville tatt ut ungene fra barnehagen før jul i år uansett. Om ikke annet så på grunn av frykt for smitte og å havne i karantene/isolasjon selv. Synspunktet mitt på dette forsterkes imidlertid av at vår barnehage har oppfordret til det samme når det gjelder søknader om barnehageplass for foreldre i samfunnskritiske yrker, ("tenk på om det virkelig er behov") og det synes jeg er ufint. Fra mitt perspektiv er det åpenbart at man vurderer nøye om man trenger å sende en slik søknad. Samtidig så blir jo gjerne rare regler og retningslinjer til på grunn av erfaring, så det er jo mulig at de faktisk får inn en haug med skikkelig dårlig begrunnede søknader fra foreldre som absolutt ikke har samfunnskritiske yrker. Jeg synes det høres rart ut, men holder muligheten åpen.

Når det gjelder det flere sier om at kvaliteten på tilbudet ikke holder mål, så har jeg jo hatt en mistanke om det en stund, og synes det er bra at det kommer ut. Men hvorfor blir ikke barnehagene da stengt? (oppriktig spørsmål) For ungene med foreldre som er nødt til å jobbe så er det jo like mange ukjente vikarer selv om det er færre barn til stede, så oppfordringer om å hente hjelper ikke dem/oss. Jeg skjønner selvsagt at det er lettere å gi et bedre tilbud til færre barn, men det kan jo ikke være sånn at ungene mine skal ha det så dårlig i barnehagen at jeg må ta dem ut, og dermed miste jobben, liksom. Altså mener jeg at barnehagene må stenge hvis det ikke er forsvarlig drift. En annen side ved nettopp det er jo at det går (tilsynelatende) rundt så lenge foreldre henter i tide og utide, mens problemet ikke faktisk synliggjøres før barnehagen må stenge.

Også må jeg få si meg enig med ingling i at jeg ikke ser hvor påstanden om skyttergraver kom fra i denne tråden.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 07:47   #2
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Når det er sagt er jeg ikke veldig fornøyd med slike oppfordringer uansett, jeg tror at de fleste som faktisk har mulighet (typ avspasering de uansett skulle ta ut, tilgjengelige besteforeldre osv.) ville tatt ut ungene fra barnehagen før jul i år uansett. Om ikke annet så på grunn av frykt for smitte og å havne i karantene/isolasjon selv. Synspunktet mitt på dette forsterkes imidlertid av at vår barnehage har oppfordret til det samme når det gjelder søknader om barnehageplass for foreldre i samfunnskritiske yrker, ("tenk på om det virkelig er behov") og det synes jeg er ufint. Fra mitt perspektiv er det åpenbart at man vurderer nøye om man trenger å sende en slik søknad. Samtidig så blir jo gjerne rare regler og retningslinjer til på grunn av erfaring, så det er jo mulig at de faktisk får inn en haug med skikkelig dårlig begrunnede søknader fra foreldre som absolutt ikke har samfunnskritiske yrker. Jeg synes det høres rart ut, men holder muligheten åpen.

Når det gjelder det flere sier om at kvaliteten på tilbudet ikke holder mål, så har jeg jo hatt en mistanke om det en stund, og synes det er bra at det kommer ut. Men hvorfor blir ikke barnehagene da stengt? (oppriktig spørsmål) For ungene med foreldre som er nødt til å jobbe så er det jo like mange ukjente vikarer selv om det er færre barn til stede, så oppfordringer om å hente hjelper ikke dem/oss. Jeg skjønner selvsagt at det er lettere å gi et bedre tilbud til færre barn, men det kan jo ikke være sånn at ungene mine skal ha det så dårlig i barnehagen at jeg må ta dem ut, og dermed miste jobben, liksom. Altså mener jeg at barnehagene må stenge hvis det ikke er forsvarlig drift. En annen side ved nettopp det er jo at det går (tilsynelatende) rundt så lenge foreldre henter i tide og utide, mens problemet ikke faktisk synliggjøres før barnehagen må stenge.
.

Må nesten bare kommentere denne. Grunnen til at man skriver : tenk etter på om det er behov, er fordi folk ikke gjør det. Nei, mange tar ikke barna sine fri likevel.

Og ja. Nok en romjul har vi mange barn påmeldt, mange ansatte som ikke får tatt ut ferie og hvor mange barn tror dere kom???

Ang å stenge bhg: det skal ekstremt mye til. Vi måtte stenge nå noen dager fordi alle ansatte røk i karantene. Da var spørsmålet fra kommunen om vi kunne bemanne med vikarer (ukjente). Da sa vi nei! Men fornøyde var de ikke. Bhg skal holdes oppe uansett for å holde foreldrene happy, tilbudet bryr man seg ikke om. Akkurat som argumentet med de «sårbare barna», de bryr de seg iallefall ikke om ellers i året når vi spør om ressurser.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 10:38   #3
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Bhg skal holdes oppe uansett for å holde foreldrene happy, tilbudet bryr man seg ikke om. Akkurat som argumentet med de «sårbare barna», de bryr de seg iallefall ikke om ellers i året når vi spør om ressurser.

Jeg kjenner jeg som forelder reagerer på dette foreldresynet. Man holder barnehagen åpen for å holde foreldrene happy? Man holder vel barnehagen åpen for at foreldre kan gå på jobb? Og mange, om ikke de aller fleste jobber KAN ikke gjennomføres med et barnehagebarn på slep. Være seg om du jobber på Kiwi, kjører buss, er lærer eller jobber på kafe? Skal foreldrene droppe å jobbe da? Jeg forstår naturligvis at hvis det enkelt kan fremskaffes en annen barnevakt så kan man i spesielle tilfeller benytte seg av det, men det er vel ikke tilfelle for de fleste? Og barna er vel ikke «sårbare», de er faktisk sårbare uten anførselstegn.

Gammel 30-12-21, 11:18   #4
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg kjenner jeg som forelder reagerer på dette foreldresynet. Man holder barnehagen åpen for å holde foreldrene happy? Man holder vel barnehagen åpen for at foreldre kan gå på jobb? Og mange, om ikke de aller fleste jobber KAN ikke gjennomføres med et barnehagebarn på slep. Være seg om du jobber på Kiwi, kjører buss, er lærer eller jobber på kafe? Skal foreldrene droppe å jobbe da? Jeg forstår naturligvis at hvis det enkelt kan fremskaffes en annen barnevakt så kan man i spesielle tilfeller benytte seg av det, men det er vel ikke tilfelle for de fleste? Og barna er vel ikke «sårbare», de er faktisk sårbare uten anførselstegn.

Jeg er enig med deg. Nei, barnehagen er ikke åpen for å gjøre foreldre happy, men for at man skal få gjort jobben sin. Og jeg antar at også barnehageansatte benytter andre tilbud i samfunnet som drives av foreldrene til barna.

Jeg vet det er knalltøft på dagtid i barnehage nå. Og i skolen. Men det er faktisk også knalltøft å ta igjen jobb på nattestid. Og det tror jeg faktisk mange i barnehage slipper. Som ansatt på skole drifter jeg et tilbud blant annet til barn av barnehageansatte. Og det er ikke dagen som har vært tøffest på skolen i pandemien. Det er alt annet, som ikke forsvinner og som alltid må gjøres på kveld og som med stengte tilbud for egne små barn gjør at kveld blir til natt. Og kveld har blitt til mange netter for alle jeg kjenner på hjemmekontor med små barn hjemme.

Når det er sagt, synes jeg det er uheldig at man har meldt på barm uten reelt behov i romjula slik at det kunne vært gitt mer fri. Det er alltid uheldig og ekstra i år.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 12:53   #5
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Her misforstod du meg, jeg mente kommunen, ikke foreldrene. Det jeg mente er at man er redde for å stenge barnehagene fordi det ofte kommer klager da. Det kommer ikke klager så lenge den er åpen, og da mente jeg kommunen. Og ja selvsagt for at foreldre skal gå på jobb, men det var ikke det som var greia her. Fordi her var det en avdeling som ikke hadde ansatte på jobb, og kommunen som absolutt skal holde det åpent koste hva det vil, det hadde defintivt ikke noe med mitt foreldresyn å gjøre.

Og ang "sårbare" så mistolker du meg her også. Jeg burde sikkert ikke brukt "" men det var skrevet slik fordi jeg henviste til de, de er sårbare uansett, mange barn er det nå. Det som er så idiotisk er at mange nå skyver disse barna foran seg, men ellers blir de ikke prioritert. Og dette føler jeg at jeg kan ganske mye om faktisk.

Sist redigert av Trixie : 30-12-21 kl 13:02.
Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 14:29   #6
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Og ang "sårbare" så mistolker du meg her også. Jeg burde sikkert ikke brukt "" men det var skrevet slik fordi jeg henviste til de, de er sårbare uansett, mange barn er det nå. Det som er så idiotisk er at mange nå skyver disse barna foran seg, men ellers blir de ikke prioritert. Og dette føler jeg at jeg kan ganske mye om faktisk.

Dette ser jeg mange skriver, men jeg tror jeg er uenig. Vi kan alle være enige om at MANGE sårbare barn burde fått bedre oppfølging i det daglige. Men for mange sårbare barn, så har de allerede uten ekstra oppfølging ekstremt stort utbytte av å være i ordinær skole og barnehage. Det stilles krav, de får mat, de leker med andre, de lærer norsk, de har rolige voksne rundt seg. Fremfor mor i pillerus, foreldre som er på jobb ute av hjemmet i timesvis, uten slem storebror eller tafsete bestefar som barnevakt.

Gammel 30-12-21, 14:38   #7
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Dette ser jeg mange skriver, men jeg tror jeg er uenig. Vi kan alle være enige om at MANGE sårbare barn burde fått bedre oppfølging i det daglige. Men for mange sårbare barn, så har de allerede uten ekstra oppfølging ekstremt stort utbytte av å være i ordinær skole og barnehage. Det stilles krav, de får mat, de leker med andre, de lærer norsk, de har rolige voksne rundt seg. Fremfor mor i pillerus, foreldre som er på jobb ute av hjemmet i timesvis, uten slem storebror eller tafsete bestefar som barnevakt.

Helt enig med Pelle. Sårbare barn har ekstremt god nytte også av helt vanlige dager i barnehage og skole. Så er det selvfølgelig et stort pluss om vi er nok folk til å gjennomføre det ekstra de også kunne ha bruk for.

Gammel 30-12-21, 14:38   #8
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Og det at sårbare barn ikke prioriteres tilstrekkelig utenom pandemi er ikke noe godt argument for at de ikke bør prioriteres nå heller. Det er godt dokumentert at de har vært svært skadelidende under pandemien så langt, og jeg er glad for at det i hvert fall er på den politiske agendaen å skjerme dem mest mulig nå.

Gammel 30-12-21, 14:52   #9
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Og det at sårbare barn ikke prioriteres tilstrekkelig utenom pandemi er ikke noe godt argument for at de ikke bør prioriteres nå heller. Det er godt dokumentert at de har vært svært skadelidende under pandemien så langt, og jeg er glad for at det i hvert fall er på den politiske agendaen å skjerme dem mest mulig nå.

Poenget her opprinnelig er vel at disse barna bare blir "brukt" til å legitimerer avgjørelser. Og argumentet for at de blir "brukt" og det ikke eksisterer et genuint ønske, er at de ikke opprioriteres til vanlig?

Jeg synes selvsagt det er flott hvis sårbare barn har prioritert under pandemien, men jeg tillater meg å tvile på agendaen. Jeg vil tro at det er den generelle samfunnsnytten som prioriteres opp (og ikke enkeltgrupper uansett hvor sårbare de er). Tror vi (altså, ikke jeg og du, men Norge som nasjon) må leve med at det kommer til å bli mye som vil være uavklart i ettertid også (jeg har blant annet tittet på hva arkivverket mener om dokumentasjon av beslutninger i ettertid).

Det som er vanskelig med slike argumenter er at det er bra for sårbare barn (og nesten alle andre barn!) at barnehage og skole er åpent, og intensjonene kan ikke ettergåes, MEN man kan se om handlingene før og etter, samsvarer. Før har de ikke samsvart.

Sist redigert av him : 30-12-21 kl 14:58. Årsak: de -> det + et komma
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-21, 17:52   #10
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Helt enig, det er bla. derfor at barnehage og sfotilbud kan betales av barnevernet som et tiltak for barnets beste.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:35.