|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Spørsmålet gjelder selvsagt risikoen for at de barnehageansatte må i karantene/isolasjon i jula, grunnet nærkontakter/smitte i barnehagen. Jeg har sett flere si og skrive om at de holder ungene hjemme "fordi de har mulighet" (hjemmekontor), og også at hjemmekontorfolk bør gjøre dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Jeg ville aldri holdt ungene hjemme når jeg var på hjemmekontor hvis jeg ikke fikk jobbet.
![]() |
#3 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Nå er det noen år siden jeg var ferdig med barnehagebarn, men yngste går på aks (sfo) og der oppfordret de folk til å ha barna hjemme sålenge det ikke er sårbare/ ssmfunnskritiske jobb hos foresatte. Så min som skulle på ferieklubb aks, er da hjemme
![]() |
#4 |
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?
Hvor kom denne oppfordringen fra? Og, får du jobbet, eller hvordan løser du det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Hadde det vært SFO-barnet mitt så hadde jeg gjort det, men aldri i verden hvis jeg hadde barnehagebarn. Da hadde jeg jo ikke fått jobbet og måtte sittet hele kvelden eller tatt ut ferie.
![]() |
#6 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Her kom det fra fungerende aks leder (leder er i permisjon).
![]() |
#7 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Her jeg bor ville jeg tenkt at unger er smittsome de også, selv om de ikke har karanteneplikt. Og om jeg hadde mulighet ville jeg ha holdt dem hjemmerett før jul og i romjula. Ikke for de ansattes skyld, først og fremst, men for våre næres skyld mtp smitterisiko. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Millen: Jeg synes det er noe helt annet når det faktisk stenges, da er situasjonen veldig tydelig for arbeidsgiver og alle andre involverte. Nå er jo tilbudet åpent og er ment å være åpent, mens folk tydeligvis holder ungene hjemme fordi de ikke har samvittighet til å sende dem dit (bortsett fra meg, da |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Jeg har meldt min Førsteklassing av sfo resten av uka. Siste skoledag i dag.
![]() |
#10 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Jeg har lest endel om det du henviser til, men jeg tror at hovedessensen i en slik oppfordring er på grunn av et enormt frafall av voksne/ansatte i barnehagen. Mye på grunn av sykdom, men også på grunn av arbeidsbelastningen som har vært i snart to år.
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Jeg hadde ikke gjort det med barnehagebarn, da hadde jeg ikke fått jobbet og det trenger jobben min at jeg gjør. Yngste hadde nok vært på SFO også frem til i dag hvis det var åpent, nå skulle de uansett ha stengt. Vi får jobbet med henne hjemme nå, men ikke akkurat uforstyrret (hun er snart 9, men trenger mer oppfølging pga autismespekterdiagnosen). Det er supert hvis folk kan gjøre det for å belaste de ansatte i barnehagen mindre, men hvis en ikke får jobbet med små barn hjemme synes jeg ikke en skal ha dårlig samvittighet for å bruke barnehagen når den er åpen. Hjemmekontor betyr ikke at en ikke har like mye å gjøre som en som er på fysisk kontor, og det er ikke alle som kan ta ut ferie og avspasering som det passer dem.
![]() |
#12 |
heimføing
|
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Kan ikke se at man kan jobbe særlig effektivt med småbarn hjemme, så den oppfordringen forstår jeg ikke. Hva sier arbeidsgivere til det da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?
Hvilken mulighet man har vet man best selv, og det er en vurdering andre ikke skal ha mye med å gjøre. Jeg har dager jeg ikke jobber, men hadde barna vært yngre, hadde jeg likevel som regel ikke hatt mulighet til å ha dem hjemme da, fordi denne tiden er nødvendig av helseårsaker. Det ville jeg i grunn ikke flagget til noen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Hadde ikke holdt barn hjemme hvis der førte til at jeg ikke fikk jobbet nei. Forventer heller ikke det samme av foreldre på jobb.
![]() |
#15 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Nei! The very idea.
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?I barnehagen til datteren min oppfordret de kun foreldre med sterkt behov til å sende ungene dit romjula. Og det synes jeg er helt fair. Vi hadde krysset av på at hun skulle ha fri, det hadde vi gjort helt uavhengig av oppfordringen, siden jeg er lærer. Men da jeg ble syk sa pedlederen uoppfordret at vi kunne melde henne på noen dager likevel slik at mannen får avlastning. Det synes jeg var fint og er glad for at mannen takket ja til to dager.
![]() |
![]() |
#17 |
Det kan hende at det er årsaken noen steder, men hos oss stod det spesifikt at det var for å unngå karantene/isolasjon for de ansatte i jula. Og jeg skjønner behovet altså, uten noen som helst form for tvil. Jeg ønsker meg også det, men jeg kan ikke ta meg fri likevel.
Nei, det er selvfølgelig riktig at jeg har større mulighet til å ha ungene hjemme enn f.eks. en sykepleier, men det krever jo i mitt (og mange andres) tilfelle at jeg ikke gjør jobben min, og for å rettferdiggjøre det må hensynet veie ekstremt tungt. I mine øyne er det at barnehagen er stengt, og jeg regner i grunnen med at den stenges dersom det er grunn til det.
Jeg antar at folk tar ut avspasering, ferie o.l. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
Ja, det var det jeg mente. Jeg har masse å gjøre på hjemmekontor og sitter ofte over eller på kvelden, selv uten barn hjemme. Jeg mener du er i din fulle rett til å ha unger i barnehagen og ville gjort det samme selv.
![]() |
#19 |
Jeg skjønte at det var det du mente og argumenterte ikke imot deg. Burde ha startet setningen med "ja" i stedet for "nei". |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Erfaren
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør hjemmekontorfolk holde ungene hjemme før jul av hensyn til barnehageansatte?Vi har nå hatt 4 dager hjemmeskole med 1 og 5 klassingen, og 1 klassingen er uten SFO resten av uka siden det er stengt ned. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|