|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?
Jeg er skikkelig kresen selv, og er helt enig med deg i prinsippet. Men skal man ta hensyn til hvert barns smakspreferanser, må man også fullstendig endre premissene for faget. Da kan det ikke være noe som helst i nærheten av det det er i dag. Kutt ut ideen om at alle må smake på alt, det er jo annet enn at alle skal kunne smake på alt.
![]() |
![]() |
#122 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Man kan da ikke slutte å undervise i "fisk" fordi et barn ikke liker fisk. : overdriver og har skumlest:
![]() |
#123 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Nei man kan ikke slutte å undervise i verken fisk eller svin fordi noen er kresne eller muslimer eller vegetarianere. Men man kan legge til rette for at de som ikke kan spise svin får et alternativ, og slutte å gjøre en stor sak av at noen ikke spiser av andre grunner også. Tenker jeg.
![]() |
#124 |
ej ikke møjkets heije
|
Men det opprinnelige hovedinnlegget gikk ikke på å få velge å avstå fra å spise, men at det ble servert ting man ikke kunne spise og derfor ikke få ta del i fellesskapet. Det er en helt annen problemstilling.
![]() |
![]() |
#125 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Poenget var at om man respekterer at noen ikke spiser fordi det er kjøtt eller svin fordi man er vegetarianer eller muslim, så må man også respektere at noen ikke spiser fordi det byr dem i mot av andre grunner enn ideologiske eller religiøse. Man vet ikke hvorfor de er kresne. Jeg kjenner en som var det fordi moren var det, og han var opplært til at det og det ikke er godt.
![]() |
#126 |
Introvert textrovert
|
Ja, det er noe helt annet. Om som, jeg tror Observatøren sa, man kan smake en liten bit en gang, og lar man det ligge etterpå, så må jo det være greit. Også for læreren. Hvordan man tilrettelegger på hjemmebane er noe helt annet enn et sted man må følge kunnskapsmål. Snakker om kresenhet fremdeles.
![]() |
#127 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Men det Lille Meg snakker om er jo at det finnes mennesker som ikke kan spise noe fordi de er kresne. Altså at det ikke er noe man velger fordi man ikke synes det er så godt, men fordi man har en psykisk sperre for det. Da er det jo ikke et valg lengre.
![]() |
#128 |
I mål
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Jeg har da ikke inntrykk av at noen blir TVUNGET til å spise noe de ikke liker i M&H? Lillesøster forteller stadig at ikke alle vil ha alt. Det må selvsagt være greit. De har dog hatt noen runder der de nærmest ikke har kunnet følge en oppskrift fordi halve gruppa ikke liker 3/4 av ingrediensene. Det synes jeg virker utfordrende, tenker det må være greit å følge oppskriften normalt sett og så får selvsagt alle la være å spise om de vil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Shake it out!
|
Man vil jo ikke forvente at en veganer tar en bit kjøtt «for å ha smakt på det», så da kan man heller ikke forvente at et barn som ikke klarer å spise noe av andre grunner «bare smaker en bit».
![]() |
#130 |
Shake it out!
|
Det er jeg helt enig i. Med mindre man har allergier som gjør at man ikke kan være borte i enkelte matvarer, bør det være uproblematisk å lage mat man selv ikke spiser.
![]() |
#131 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For det første: Jeg har adressert meldinger som påstod at man slett ikke trengte å ta hensyn til de som var kresne, for det var nemlig noe helt annet. Dette er jeg fullstendig uenig i. Jeg mener det er innenfor samme område, og jeg oppfatter fremdeles at svært mange mener det å være "alvorlig kresen" (eller hva man enn skal kalle det) er bare noe merkverdig som man bør slutte med, og det er i alle fall ikke spesielt høyverdig. Mest alt alt er dette noe man bør føle skam for.
Mens min datter har en M&H-lærer som ble sur over at maten ikke ble spist opp, selv om hun i forkant fikk vite om problemstillinger rundt både religion og kresenhet.
![]() |
#132 |
ihuga feminist
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?For å summere opp: Jeg syns man skal tilrettelegge som best man kan. Først og fremst for å unngå allergiproblematikk. Det er for meg opplagt at man skal unngå at folk blir fysisk syke av maten man tilbereder på skolen.
![]() |
#133 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Sønnen min er også kresen, og da nærmere Lille Megs definisjon enn Tjorvens. Og jeg har aldri opplevd at han blir tvunget til å spise noe, og det tenker jeg er greit.
![]() |
#134 |
Glamorøs
|
En grunn til å tilrettelegge mer for religion og kostholdsretning er at det har gitte parametre, mens kresenhet er totally random. Og da mener jeg tilrettelegge på den måten at alle alltid skal ha et alternativ. Ellers er jeg selvsagt enig i at som lærer så bør man gjøre sitt for at alle har en næringsrik og hyggelig time (som også er et kompetansemål) uansett utfordringer. Så snurting og tvang er selvsagt ikke ok, samme hva.
![]() |
#135 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Det er lettere å tilrettelegge for en stor gruppe (i nevnte tilfelle muslimer) fordi dette er en kjent problemstilling hva de kan og ikke kan spise. Hva folk ikke kan/vil spise på fordi de er kresne er jo veldig varierende.
![]() |
![]() |
#136 |
ihuga feminist
Hvis kriteriene for tilretteleggelse er "det er tydelige parameter vi kan tilrettelegge for", så tenker jeg at da er det på et vis greit. Samtidig er det helt tydelig at det å tilrettelegge for "muslim" kan være alt fra "unngå svin" til "unngå alt som har med ikke-halal-dyr å gjøre", hvor det for eksempel finnes unger som ikke spiser svin, men helt fint kan spise seigmenn, mens andre ikke kan spise noe som inneholder E120. For eksempel. Og de ungene som spiser alt bortsett fra svin blir neppe glade om de må spise vegetarmat fordi det var enkleste måte å tilpasse på.
![]() |
#138 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Personlig syns jeg det er lettere å forholde meg til halal, til tross for ulike grader av hva man kan spise, enn et random utvalg kresenheter. Men syns som sagt at man skal tilrettelegge på den måten at alle har det fint, lærer noe, og at flest mulig skal kunne spise hvis man vil.
![]() |
#139 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Kan jeg stille et sånn helt dumt spørsmål om kjøtt og halal? Jeg mener at en eller annen (Floksa) skrev i tråden at alt kjøtt i Norge slaktes halal - minus bønnen - men da jeg var i Tyrkia så var kjøttet veldig annerledes enn her, type helt hvitt/brunt. Å få en blodig biff var liksom ikke et alternativ. Jeg trodde at halal innebar (blant annet) å tømme dyret for alt blod? Stemmer det?
![]() |
#140 |
koko
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Å tilrettelegge for kresenhet i M&H er heftig. A liker ikke gulrot, B liker ikke fisk, C liker ikke frukt osv osv. Men ja, alle skal kunne spise noe, det pleier å gå fint. Har også flere ganger opplevd at elevene selv har løst det med å justere oppskriften litt, lage en del av maten med eller uten en ingrediens osv.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|