|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Lærerstreiken
Det er jo ikke det, tvert om. Lærerne får ingenting om det blir tvungen lønnsnemnd.
|
|
|
|
#2 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I antall ansatte utgjør lærere 1/4 av ansatte i kommunene, og 1/3 i fylkeskommunene, så det er en stor gruppe det er snakk om, i motsetning til hva KS med sitt "ja men, 37 av 40 forbund har akseptert" vil ha oss til å tro. Men jeg tror også at det går den veien høna sparker.
|
|
|
#3 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Sv: LærerstreikenJeg som forelder har ikke noe uoppgjort med lærerne til mitt barn. Tvert i mot. De ser mitt barn og tilpasser behov hver dag. Jeg er utrolig takknemlig for det samarbeidet vi har. Som forelder er jeg bare frustrert over at streiken er så fryktelig langvarig. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Jeg slettet det jeg skrev, jeg er litt for lei meg og oppgitt over alt akkurat nå. Jeg vil på jobb til elevene mine, ikke sitte streikevakt. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Ja ... Blir litt usikker på hva vi snakker om nå, så jeg ønsker bare å presisere: Jeg - personlig - tror ikke lærerene får noe som helst. Men det jeg påpeker er at det det at media begynner å peke på konsekvensene ved streiken er generelt sett positivt for de streikende. Det at media tar opp de problemene som streiken lager viser at streiken virker. (Men som jeg også har sagt flere ganger tidligere. Det er utfordrende at streiken ikke påvirker arbeidsgiversiden. Og det sitatet jeg limte inn er jo samme sjanger, men litt andre ord)
Ja, 37 ikke 27. Skriveleif der. Men det du sier er jo egentlig et argument til arbeidsgiver. Ved å ikke gi lærerne lønnsforhøyelse så sparer de veldig mange penger (bare på det), og hvis det i tillegg åpner døren for reforhandling for de andre 3/4 (? Er det mange som ikke er i de 37 forbundene?) så blir det jo enda dyrere.
|
|
|
#6 |
|
Permakulturell
|
Sv: LærerstreikenJeg anbefaler denne kommentaren i Dagsavisen!
Kommentar fra politisk redaktør i Dagsavisen, Lars West Johnsen
|
|
|
#7 |
|
Søt og rar
|
Må bare innrømme at jeg synes det var mye godt sagt i den.
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Som i at det er umusikalsk at lærerne streiker når strømregningen er høy og det er krig i Europa? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Jeg vet ikke om jeg ville sagt "umusikalsk", men definitivt "mindre gjennomslagskraft"
Jeg mener det var i den artikkelen (som vi snakker om nå) hvor det sto hvor mange av velgerene som hadde skole som topp prioritet. Politikerene snakker jo for "folket" - de vil bli valgt på nytt ... (Hvis det er noen som er visjonære og tenker på fremtiden vil jeg faktisk si det er forskere og millionærer. Jeg får vond smak i munnen med å tenke på hvor mange vaksiner Bill Gates har finansiert. Ikke fordi jeg synes det er problematisk at han gjør det, men fordi at så mange mennesker skjebne er avhengig av en mann og ikke et system)
|
|
|
#10 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
Sv: LærerstreikenDen kommentaren i Dagsavisen sauser sammen en hel rekke "argumenter" til en salig smørje, og gjorde at jeg fikk akutt lyst til å si opp abonnementet. Og jeg har egentlig også tenkt at retorikken trenger å ryddes opp i også fra UDFs side, noe som nå blir enda tydeligere.
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: LærerstreikenAltså det er noe jeg Ikke forstår, så jeg spør dere som er involvert i dette. Ikke skyt meg, jeg bare prøver å forstå.
|
|
|
|
#12 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: LærerstreikenJeg vet ikke, men har snakket med lærere som mener de bør tjene som jurist eller ingeniør pga like lang utdanning. Mulig det er rettferdig? Men da ser man bort fra at juss er vanskeligere å komme inn på enn lærerutdanning? Men det har kanskje ikke noe å si? Hva da med leger i kommuner? Skal lærere tjene det samme som de også? (Helt greit å mene det, altså, det krever bare en ny måte å tenke på for min del)
|
|
|
#13 |
|
Er frisk!
|
Lærerne kom inn i kommunene med en relativt høy lønn til å være kommunesektoren i 2004. Siden den gang har KS systematisk jobbet for å få lærerne ned på nivået med de andre i kommunene. Det har de i stor grad klart ved å holde lønnsutviklingen til lærene under andre grupper de aller fleste årene. Lønnsutviklingen til lærerne har dermed vært veldig dårlig.
Sist redigert av oslo78 : 21-09-22 kl 23:49. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Og akkurat det syns jeg burde være en fanesak! Spesielt etter alt skribleriet i aviser om at lærere har ansvar innenfor ymse forskjellige yrker hvor de ikke har formell utdanning, som blant annet psykolog eller helsesykepleier.
|
|
|
#15 |
|
Er frisk!
|
Dette har vi sagt fra om i årevis, men det blir stort sett møtt med anklager om syting og vår lange «ferie». Det er en fanesak at ressursene er latterlig lave. At elever får vedtak om 6 timer spesialundervisning i uka, men at de må dele timene med fem andre elever som også har vedtak om 6 timer hver - selv om de har vidt forskjellige behov for eksempel. Eller at de timene forsvinner umiddelbart om det er fravær av andre lærere på trinnet, siden læreren som skulle tilrettelagt da må ta en klasse isteden. Eller…
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: LærerstreikenTenker du at lønnsnivå handler om rettferdighet, altså?
|
|
|
|
#17 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Nei det var ikke min mening , det var hva læreren jeg snakket med sa. At det var urettferdig slikt det nå var, pga lik utdanningslengde.
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: LærerstreikenTusen takk for en lettforståelig forklaring Oslo78.Lykke til.
|
|
|
|
#19 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: LærerstreikenVar det ikke sånn at de lærerne gikk over til KS, så ble en 100 % stilling på barneskolen en undervisningstime mer i uken? Jeg husker jeg gikk fra 25 timer uken til 26, og dette var uten kompensasjon. Nå er jo arbeidsdagen lenger enn dette, for de som ikke er klar over det, men det ble altså en undervisningstime mer, som jo tilsier en time mindre planleggingstid. Jeg har ikke jobbet som lærer siden 2007, så all min lærererfaring er gammel, og kanskje jeg husker feil.
|
|
|
#20 |
|
Er frisk!
|
Det skjedde noen år før overføringen. Da gikk lærerne med på å undervise mer mot en lønnsøkning. Det er blant annet denne lønnsøkningen som har forsvunnet i løpet av årene under KS.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|