Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-22, 14:36   #281
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg glemte å presisere at jeg snakket på generelt grunnlag, og møter var et av flere eksempler. At det er møter som er helt nødvendige, uansett kontekst, tenkte jeg var helt unødvendig å poengtere. Men at det er "svinn" av tid i skolen som alle andre steder er jeg ganske så trygg på at jeg kan si.

Det er det nok absolutt. Jeg har selv hatt fellestid halvannen time i uka i årevis som har vært helt håpløs. Nå, med ny rektor, er det helt andre boller. Men ellers opplever jeg ekstremt lite meningsløs tid på jobb, det er faktisk en av tingene som gjør at jeg trives så godt til tross for de andre aspektene som ikke er så bra.

Gammel 20-09-22, 14:45   #282
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Metodefrihet for den enkelte lærer er helt avgjørende for god undervisning, slik jeg ser det.
<klippet bort tekst>
Det er mulig at folk utenfor skolen legger noe annet i begrepet 'metodefrihet' enn det lærere gjør?

Er litt usikker på hvordan metodefrihet kom inn i diskusjonen. Jeg tror den kom inn for "Lille meg" snakket noe om det jeg oppfattet som LMS/LOR argumenter (i forhold til digitalisering)

Jeg tenker at det er viktig at skolen digitaliseres, og digitalisering kan skje på flere nivåer (slik jeg har oppfattet det)
1) At elevene får digitalisering inn i undervisningen (eks bruker iPhone)
2) At lærerne får digitalisering inn i undervisningen (eks har tilgang på et LMS - learning management system - her er det drøssevis)
3) At skolene får digitalisert administrasjonen (eks bestilling av taxi, buss, koordinering med svømmehaller, integrasjon mot BUP, PPT, koordinering med høyere utdanning, koordinering med ungdomsskolen for vgs)

Personlig kjenner jeg mest til punkt 3)

Metodefrihet har jo så vidt jeg skjønner ingenting med noen av punktene å gjøre? Metode er jo hvilke teknikker og verktøy som læreren ønsker å bruke i undervisningen? Et LMS (som er det som påvirker læreren mest) er jo for å formalisere utdeling av notater, karakterer, gi informasjon etc, ikke for å standarisere undervisningen? Mange LMS-er har et LOR (learning object repository) knyttet til seg som er en slags "bibliotek" mot læringsressurser, men det er ikke her de fleste LMS-er har sin hovedfunksjon.

Gammel 20-09-22, 15:44   #283
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Men sånn helt seriøst. Hvor lenge kan dette pågå før noen griper inn? (Hyperfrustrert mor)

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-22, 15:54   #284
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, jeg går og tripper her, veldig gira på å få dem tilbake på skolen, er på femte uka uten skole her. Er det forhandlinger på gang, hva skjer nå? Har ikke hørt noe nytt siden forhandlingene ble avbrutt på søndag...

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-22, 16:03   #285
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Ja, jeg går og tripper her, veldig gira på å få dem tilbake på skolen, er på femte uka uten skole her. Er det forhandlinger på gang, hva skjer nå? Har ikke hørt noe nytt siden forhandlingene ble avbrutt på søndag...

Det er ingen som vet mer enn det som kommer i media (bortsett fra partenes forhandlere og riksmekleren).

Gammel 20-09-22, 20:30   #286
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes dette sitatet (og hele resten artikkelen for øvrig. NB! Det er vel en pluss sak) var bra:

Opprinnelig lagt inn av sitat

Streiken har avslørt et stort problem for lærerne. Motparten, kommunene, rammes ikke direkte av at lærerne streiker. De sparer tvert imot penger. Da Handal forklarte hvorfor Utdanningsforbundet brøt helgas forhandlingsmøte etter kun to timer, viste han nettopp til at KS ikke har beveget seg en millimeter i løpet av konflikten.

Det trenger ikke KS å gjøre. De kan bare lene seg bakover og vente, for eksempel på en tvungen lønnsnemnd. Det viser hvor vanskelig situasjonen er for lærerne. De driver en lovlig lønnskamp med et lovlig streikevåpen. Men det er ikke arbeidsgiverne som blør, det er det elevene som gjør.

Lærerne kan ha så rett i lønnskravene som de bare vil. Det er likevel lite som tilsier at KS vil komme dem i møte. Og hvis partene ikke klarer å avslutte konflikten på egen hånd, er det på tide at regjeringen griper inn.

Gammel 20-09-22, 22:01   #287
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lurer på om det sitter langt inne hos en Arbeiderpartiregjering å gripe inn i en lovlig strek som ikke direkte går ut over liv og helse, men som mest er frustrerende for foreldrene. (Ja, jeg vet at noen elver sliter, men jeg tror majoriteten synes fri er ok).

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-22, 22:10   #288
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Lurer på om det sitter langt inne hos en Arbeiderpartiregjering å gripe inn i en lovlig strek som ikke direkte går ut over liv og helse, men som mest er frustrerende for foreldrene. (Ja, jeg vet at noen elver sliter, men jeg tror majoriteten synes fri er ok).

Jeg tenker jo at de "alarmklokkene" som ringer i media nå med tanke på psykisk helse hos ungdom er "gode" nyheter for lærerne. (Men jeg skjønner at det er vanskelig for KS også, så vidt jeg skjønner er det slik at lærerne er "døråpnere" for 27 (!) forbund i forhold til å reforhandle lønn, og når det ikke har noen konsekvenser overhode å sitte på gjerdet så ... vel, det blir vel fristende, da?)

Gammel 20-09-22, 22:58   #289
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tenker jo at de "alarmklokkene" som ringer i media nå med tanke på psykisk helse hos ungdom er "gode" nyheter for lærerne.

Det er jo ikke det, tvert om. Lærerne får ingenting om det blir tvungen lønnsnemnd.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-22, 23:03   #290
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tenker jo at de "alarmklokkene" som ringer i media nå med tanke på psykisk helse hos ungdom er "gode" nyheter for lærerne. (Men jeg skjønner at det er vanskelig for KS også, så vidt jeg skjønner er det slik at lærerne er "døråpnere" for 27 (!) forbund i forhold til å reforhandle lønn, og når det ikke har noen konsekvenser overhode å sitte på gjerdet så ... vel, det blir vel fristende, da?)

I antall ansatte utgjør lærere 1/4 av ansatte i kommunene, og 1/3 i fylkeskommunene, så det er en stor gruppe det er snakk om, i motsetning til hva KS med sitt "ja men, 37 av 40 forbund har akseptert" vil ha oss til å tro. Men jeg tror også at det går den veien høna sparker.

Gammel 20-09-22, 23:11   #291
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg som forelder har ikke noe uoppgjort med lærerne til mitt barn. Tvert i mot. De ser mitt barn og tilpasser behov hver dag. Jeg er utrolig takknemlig for det samarbeidet vi har. Som forelder er jeg bare frustrert over at streiken er så fryktelig langvarig.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-22, 23:15   #292
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg som forelder har ikke noe uoppgjort med lærerne til mitt barn. Tvert i mot. De ser mitt barn og tilpasser behov hver dag. Jeg er utrolig takknemlig for det samarbeidet vi har. Som forelder er jeg bare frustrert over at streiken er så fryktelig langvarig.

Jeg slettet det jeg skrev, jeg er litt for lei meg og oppgitt over alt akkurat nå. Jeg vil på jobb til elevene mine, ikke sitte streikevakt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 08:51   #293
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er jo ikke det, tvert om. Lærerne får ingenting om det blir tvungen lønnsnemnd.

Ja ... Blir litt usikker på hva vi snakker om nå, så jeg ønsker bare å presisere: Jeg - personlig - tror ikke lærerene får noe som helst. Men det jeg påpeker er at det det at media begynner å peke på konsekvensene ved streiken er generelt sett positivt for de streikende. Det at media tar opp de problemene som streiken lager viser at streiken virker. (Men som jeg også har sagt flere ganger tidligere. Det er utfordrende at streiken ikke påvirker arbeidsgiversiden. Og det sitatet jeg limte inn er jo samme sjanger, men litt andre ord)

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

I antall ansatte utgjør lærere 1/4 av ansatte i kommunene, og 1/3 i fylkeskommunene, så det er en stor gruppe det er snakk om, i motsetning til hva KS med sitt "ja men, 37 av 40 forbund har akseptert" vil ha oss til å tro. Men jeg tror også at det går den veien høna sparker.

Ja, 37 ikke 27. Skriveleif der. Men det du sier er jo egentlig et argument til arbeidsgiver. Ved å ikke gi lærerne lønnsforhøyelse så sparer de veldig mange penger (bare på det), og hvis det i tillegg åpner døren for reforhandling for de andre 3/4 (? Er det mange som ikke er i de 37 forbundene?) så blir det jo enda dyrere.

Gammel 21-09-22, 11:04   #294
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg anbefaler denne kommentaren i Dagsavisen!

Sitat:

Mandag gikk ytterligere 1800 lærere ut i streik. Så langt er 8200 lærere ute av skolen i konflikten som har vart siden før sommerferien. Det gir store ringvirkninger for skoleeierne som er motparten, men også for titusener av elever og foresatte. Mest sannsynlig tar den også slutt denne uka. Kanskje ikke fordi det er så stor fare for liv og helse, som er et krav når staten griper inn med tvungen lønnsnemnd. Men fordi avstanden mellom partene er uoverstigelig. Lærerne krever noe KS ikke kan innrømme.

Kommentar fra politisk redaktør i Dagsavisen, Lars West Johnsen

Gammel 21-09-22, 11:26   #295
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Jeg anbefaler denne kommentaren i Dagsavisen!

Kommentar fra politisk redaktør i Dagsavisen, Lars West Johnsen

Må bare innrømme at jeg synes det var mye godt sagt i den.

Gammel 21-09-22, 18:33   #296
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Må bare innrømme at jeg synes det var mye godt sagt i den.

Som i at det er umusikalsk at lærerne streiker når strømregningen er høy og det er krig i Europa?
Hvis man ønsker en skole som er oppe i mer en knestående når/viss krisa går over, man streike nå. Jeg kjente at jeg ble hinsides irritert av å lese dette innlegget. Det er godt gjort å få lærerstreiken til å handle om grådige lærere som bør være glade for at de har sikker jobb, og derfor bør holde kjeft...

KS og politikerne tenker nok det samme, det var iallfall ingen av dem som kunne ta seg bryet med å stille på Debatten i går. Jeg konkluderer med at det faktisk er 0 norske politikere som har skole og utdanning særlig høyt oppe på prioriteringslista si. Greit å vite.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 18:40   #297
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Som i at det er umusikalsk at lærerne streiker når strømregningen er høy og det er krig i Europa?

Jeg vet ikke om jeg ville sagt "umusikalsk", men definitivt "mindre gjennomslagskraft"

Opprinnelig lagt inn av rine

KS og politikerne tenker nok det samme, det var iallfall ingen av dem som kunne ta seg bryet med å stille på Debatten i går. Jeg konkluderer med at det faktisk er 0 norske politikere som har skole og utdanning særlig høyt oppe på prioriteringslista si. Greit å vite.

Jeg mener det var i den artikkelen (som vi snakker om nå) hvor det sto hvor mange av velgerene som hadde skole som topp prioritet. Politikerene snakker jo for "folket" - de vil bli valgt på nytt ... (Hvis det er noen som er visjonære og tenker på fremtiden vil jeg faktisk si det er forskere og millionærer. Jeg får vond smak i munnen med å tenke på hvor mange vaksiner Bill Gates har finansiert. Ikke fordi jeg synes det er problematisk at han gjør det, men fordi at så mange mennesker skjebne er avhengig av en mann og ikke et system)

Gammel 21-09-22, 18:53   #298
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Den kommentaren i Dagsavisen sauser sammen en hel rekke "argumenter" til en salig smørje, og gjorde at jeg fikk akutt lyst til å si opp abonnementet. Og jeg har egentlig også tenkt at retorikken trenger å ryddes opp i også fra UDFs side, noe som nå blir enda tydeligere.

Gammel 21-09-22, 22:55   #299
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Altså det er noe jeg Ikke forstår, så jeg spør dere som er involvert i dette. Ikke skyt meg, jeg bare prøver å forstå.
Men det at Ks ikke vil gi noe, argumenteres det fra deres side at de vil at alle med lik utdanning, ansatt i kommunen skal i utgangspunktet ha lik lønn? Altså de med Bachleor, skal ha lik grunnlønn og de med master skal ha lik?
På en annen måte skal en helsefagarbeider, bilmekaniker og renholder med fagbrev ansatt i kommunen ha samme grunnlønn?
En lærer med master og en kreftsykepleier ansatt i kommunen skal ha lik lønn? Er det det Ks mener?
Jeg får liksom ikke tak i hvorfor Ks ikke vil forhandle.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 23:07   #300
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet ikke, men har snakket med lærere som mener de bør tjene som jurist eller ingeniør pga like lang utdanning. Mulig det er rettferdig? Men da ser man bort fra at juss er vanskeligere å komme inn på enn lærerutdanning? Men det har kanskje ikke noe å si? Hva da med leger i kommuner? Skal lærere tjene det samme som de også? (Helt greit å mene det, altså, det krever bare en ny måte å tenke på for min del)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.