|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreiken
Jeg lurer litt på hvorfor det er spesielt overraskende?
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo heller ikke spesielt lavt tenker jeg. Helt på nivå mange andre med krevende og ansvarsfulle yrker. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
ctrl+z
|
Det er jo også det høyeste det går an å komme, jeg ligger langt under det (som et eksempel). Det er jo heller ikke påstått at det er et lavtlønnsyrke, men at gruppen som helhet har hatt reallønnsnedgang i mange år. Nå har jo KS også uttalt at de bevisst ikke prioriterer lærerne.
|
|
|
#4 |
|
Jeg kjenner mange med like lang utdannelse og ansiennitet og samme eller lavere lønn. Dessverre lønner ofte ikke utdannelse seg i Norge. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Introvert textrovert
|
Jeg har studert i 7 år, fått uttelling for kun 3 år, og en stige på maks 10 år. Men det jo min feil, som har byttet yrke, og som i løpet av de 7 årene ikke har en master, men kun en Cand.mag (adjunkt) + tilleggsutdanning (kun ett av de 2 ekstra årene hadde talt med dersom jeg fremdeles jobbet som lærer). jeg klager egentlig ikke, for som sagt egne valg, men jeg jeg hadde jo ikke klart meg på egen lønn, omtrent heller ikke hvis jeg hadde jobbet fullt.
|
|
|
#6 |
|
Tittel og tittel....
|
Hvorfor har dere en stige på bare 10 år? Den er jo på 16 år. Da jeg begynte å jobbe som førskolelærer var den på 10 år, men for noen år tilbake ble den endret til 16 år.
|
|
|
|
#7 |
|
Introvert textrovert
|
Kanskje jeg lever på gammel kunnskap.
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Ja, jeg tenker jo det?
|
|
|
#9 |
|
Det er denne posten jeg kommenterte på, altså ikke lærerstreiken i sin helhet eller hvorvidt de fortjener mer lønn eller ikke. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Lønnen justeres jo uansett med noen prosent årlig, selv om en ikke rykker videre opp på ansiennitesstigen, så at lærere _aldri_ har mulig til å gå opp i lønn etter 16 år stemmer vel ikke. Jeg støtter at lærere skal ha en anstendig lønn, men at dere når maks ansiennitet ved 16 år forstår jeg ikke at er et problem. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Vi streiker jo heller ikke for flere trinn på ansiennitetsstigen. Årsaken til at dette med ansiennitet kommer opp, er at lærergruppene med lengst utdanning og høyest ansiennitet over lang tid har kommet dårligst ut i justeringene, sånn at vi har hatt aller dårligst reallønnsutvikling. KS sitt tilbud gir igjen best (minst dårlig) lønnsutvikling til lærergrupper i motsatt ende av skalaen, og da særlig grupper der det ikke lenger fylles på med nyutdanna pga. omleggingene i lærerutdanninga. Dette er da én av sakene som har utløst streiken – men ikke den eneste.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|