Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-22, 11:28   #381
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

En lektor med tilleggsutdanning og 16 års ansiennitet i Oslo tjener minimum 698 190,-. Utenfor Oslo er det 674 900,-. Dette er altså det høyeste nivået man kan få. Det skiller ganske mange tusen på lektor med og uten tillegg (det vi kalte opprykk før).

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 11:30   #382
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan jeg spørre om noe? Hva skjer med elevene?
Altså de som nå knapt har vært på skolen. Hvem har ansvar for den tapte undervisningen?
Blir det mer langvarig må det jo få konsekvenser for læringen?
Og hvem har det juridiske ansvaret? Ingen? Staten?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 11:30   #383
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Forleden leste jeg at en lektor med 16 års ansiennitet tjener 700 000 kr, stemmer det? Jeg er rett og slett bare nysgjerrig og overrasket.

Overraska fordi det er mer eller mindre enn du trodde?

Minstelønn ved 16 års ansiennitet (toppen av stigen):
- Lektor ca 650000
- Lektor med tilleggsutdanning ca 675000

Lektor med tilleggsutdanning med så lang ansiennitet har stort sett 7 års universitetsstudier, "bare" lektor 6 år. Vi studerte stort sett før omlegginga til bachelor/master. Yngre lektorer har kortere utdanning, men jeg har ikke helt oversikt der.

Man kan ha diverse tillegg på toppen som øker lønna noe.

Gammel 23-09-22, 11:32   #384
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forleden leste jeg at en lektor med 16 års ansiennitet tjener 700 000 kr, stemmer det? Jeg er rett og slett bare nysgjerrig og overrasket.

legger ved en lenke om lønnen (lenken er fra norsk lektorlag så den bør være korrekt)

Gammel 23-09-22, 11:33   #385
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kravet for lektor med tillegg er master + 60 studiepoeng (som tilsvarer 6 års fulltidsstudier).

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 11:54   #386
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Altså de som nå knapt har vært på skolen. Hvem har ansvar for den tapte undervisningen?

Er det ikke fylkeskommunen som har ansvar for opplæring i videregående?
Men vet ikke om det står noe om hvordan man skal,tilegne seg kunnskapen.
Hypotetisk kan de vel sende ut læreplanen og be elevene nå målene på selvstudier når ikke fysisk undervisning er tilgjengelig?
Eller man har jo fraværsgrense, nei jeg vet egentlig ikke.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 12:42   #387
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg lurer litt på hvorfor det er spesielt overraskende?
Det er jo ikke akkurat en veldig høy lønn ift. utdanningslengden.

Gammel 23-09-22, 12:55   #388
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg er pedagog med 7år, ink en master. Så lektor med tillegg. Jobber som rådgiver mot skole og barnehage på alle trinn. Ink voksenopplæring. Men i staten. Har 15års annsinitet. Tjener langt under 600.

Men utdanningsforbundet er fornøyd med vår lønnsforhandling i år så blir ikke mer heller.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 13:23   #389
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Da jeg studerte (knirk), fikk man tittelen lærer etter å ha gått 3-årig lærerskole. Det er vel pedagogisk utdanning? Adjunkter (cand.mag.) og lektorer (cand.philol. osv.) hadde studert ved universitet og tatt pedagogikk ved siden av.

Ja, det var derfor jeg skrev "i min verden". Det er litt forskjell på hvordan de ulike titlene brukes i ulike kommuner og fylker. Hos oss brukes lærer bare om dem uten pedagogisk utdanning.

Gammel 23-09-22, 13:35   #390
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

For en del elever synes jeg dette er ganske så kritisk allerede. Jeg har flere kolleger som har unger på skoler som er i streik og de har hatt et par timer i uka helt siden skolestart i august. Det betyr at de pr nå har mistet 5 hele uker. Og pr nå står partene fremdeles veldig langt fra hverandre. Med tanke på hvor kort et skoleår er, så er det veldig mye! De skal opp til den samme eksamen som de andre når dette skoleåret er over.

Det er vel ingen som kommer til å sørge for at de får "ta igjen det tapte". Hvordan skulle det eventuelt organiseres? Det er jo ikke akkurat for mye kvalifisert undervisningspersonell i dag (og det er vel noe av årsaken til streiken).

Jeg ser inn i spåkulen og antar at det snart blir tvungen lønnsnemd slik at man ikke trenger å avlyse eksamen enda et år. Og da har KS vunnet; igjen.

Gammel 23-09-22, 13:43   #391
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

For en del elever synes jeg dette er ganske så kritisk allerede. Jeg har flere kolleger som har unger på skoler som er i streik og de har hatt et par timer i uka helt siden skolestart i august. Det betyr at de pr nå har mistet 5 hele uker. Og pr nå står partene fremdeles veldig langt fra hverandre. Med tanke på hvor kort et skoleår er, så er det veldig mye! De skal opp til den samme eksamen som de andre når dette skoleåret er over.

Det er vel ingen som kommer til å sørge for at de får "ta igjen det tapte". Hvordan skulle det eventuelt organiseres? Det er jo ikke akkurat for mye kvalifisert undervisningspersonell i dag (og det er vel noe av årsaken til streiken).

Jeg ser inn i spåkulen og antar at det snart blir tvungen lønnsnemd slik at man ikke trenger å avlyse eksamen enda et år. Og da har KS vunnet; igjen.

I Porsgrunn, som er en av kommunene som er hardest rammet, har majoriteten av elevene på u-skole og vgs ikke hatt undervisning i det hele tatt (bortsett fra språkfag) siden streiken startet. Det sier seg selv at det får store konsekvenser for alle elever som er rammet.

Gammel 23-09-22, 13:53   #392
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

I Porsgrunn, som er en av kommunene som er hardest rammet, har majoriteten av elevene på u-skole og vgs ikke hatt undervisning i det hele tatt (bortsett fra språkfag) siden streiken startet. Det sier seg selv at det får store konsekvenser for alle elever som er rammet.

Er alle lærerne i videregående medlemmer i Utdanningsforbundet, da? Jeg jobber på VGs i streik og der foregår en god del undervisning ennå, særlig på yrkesfagene.
På onsdag tas Drammen ut, to vg skoler.

Gammel 23-09-22, 13:56   #393
Høns

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Jeg lurer litt på hvorfor det er spesielt overraskende?
Det er jo ikke akkurat en veldig høy lønn ift. utdanningslengden.

Det er jo heller ikke spesielt lavt tenker jeg. Helt på nivå mange andre med krevende og ansvarsfulle yrker.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 13:57   #394
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neida, det foregår undervisning også i Porsgrunn. Det er flest lærere fra UDF, men de andre organisasjonene har ikke tatt ut medlemmer der. (hverken i vgs eller i grunnskolen).

Gammel 23-09-22, 14:03   #395
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Høns, her.

Det er jo heller ikke spesielt lavt tenker jeg. Helt på nivå mange andre med krevende og ansvarsfulle yrker.

Det er jo også det høyeste det går an å komme, jeg ligger langt under det (som et eksempel). Det er jo heller ikke påstått at det er et lavtlønnsyrke, men at gruppen som helhet har hatt reallønnsnedgang i mange år. Nå har jo KS også uttalt at de bevisst ikke prioriterer lærerne.

Det er uttelling for utdanning som er ankerpunktet for meg.

Gammel 23-09-22, 14:19   #396
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

No er partane innkast til kunskapsministeren. Kl 1400.

Gammel 23-09-22, 14:25   #397
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Endelig skjer det noe fra politisk hold!

Gammel 23-09-22, 15:07   #398
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Det er vel neppe godt nytt for forbundene, er redd det ender med tvungen lønnsnemnd. Da er jo konflikten like stor som den var.

Gammel 23-09-22, 15:23   #399
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Er det ikke slik at kommunene har et lovpålagt krav om å gi barn og ungdom opplæring og undervisning? Man kan ikke akkurat si at kommunene på et generelt grunnlag nå gjør det. Burde ikke kommunen saksøkes? Kanskje kommunene da ville se nytten i å legge litt mer penger i potten?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 15:31   #400
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Overraska fordi det er mer eller mindre enn du trodde?

Minstelønn ved 16 års ansiennitet (toppen av stigen):
- Lektor ca 650000
- Lektor med tilleggsutdanning ca 675000

Lektor med tilleggsutdanning med så lang ansiennitet har stort sett 7 års universitetsstudier, "bare" lektor 6 år. Vi studerte stort sett før omlegginga til bachelor/master. Yngre lektorer har kortere utdanning, men jeg har ikke helt oversikt der.

Man kan ha diverse tillegg på toppen som øker lønna noe.

Overrasket fordi de har mer enn jeg trodde.

Og - innser at jeg sikkert burde tjent mer? Jeg er siviløkonom (bachelor og MBA) og har 25 års ansiennitet og ligger under en lektor, det er jeg overrasket over.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:04.