Sv: Lærerstreiken
Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.
Jeg er enig med deg. Jeg skjønner heller ikke at lærere ikke skal få høyere lønn fordi andre som også fortjener det ikke har det. Da må deres fagforening jobbe for det. Om man ikke er fagorganisert eller har en fagforeninger som ikke jobber for dette så skal jo ikke det gå ut over fagforeninger som jobber for det.
Den store forskjellen blir jo her streikeviljen til lærerne. Fagforeningene til andre grupper i samme situasjon med svak lønnsvekst og reallønnsnedgang år etter år finnes det mange av. Som noen tidligere i tråden nevnte, så er personlige lønnsforhandlinger i det private noe man ser lite av i min bransje. Da er det foreningene som forhandler for alle medlemmene sine. De siste årene har vi hatt svake oppgjør eller nulloppgjør. Det har vært brudd i forhandlingene og stor misnøye, men det resulterer ikke i streik. At man får lagt flere oppgaver til samme stillingsprosent er også veldig vanlig.
For oss som står på utsiden av lærerstreiken, så er det en del argumenter som er vanskelige å forstå, nettopp fordi forskjellen fra det vi møter i egen bransje er liten. I løpet av deårene jeg har hatt barn i barneskolen (13) så har elever i Bergen vært hardt rammet av langvarig streik 3 eller 4 ganger. Det synes jeg faktisk er mye.
Jeg tror de aller fleste ønsker seg fagutdannete lærere med arbeidsforhold som ikke sliter dem ut og en lønn som man kan leve av og med. Men jeg tror mange synes det er vanskelig å støtte en streik som nå har vart i over 100 dager for de elevene i Bergen som ble rammet først.