Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-22, 10:52   #441
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvem spår dette? (Mer enn tidligere?) Det er pr nå ikke grunnlag for tvungen lønnsnemd. (Det betyr IKKE at forholdene ikke er uholdbare!)

Det er heller ingen løsning, da blir det streik i mai.

Det kan jo hende at KS ikke tør å prøve seg på tilsvarende stunt i mai da. Blir vanskelig å forklare dårlig tilbud i mai til opinionen etter denne runda. Er litt naiv, men håper så inderlig.

Gammel 24-09-22, 10:58   #442
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det kan jo hende at KS ikke tør å prøve seg på tilsvarende stunt i mai da. Blir vanskelig å forklare dårlig tilbud i mai til opinionen etter denne runda. Er litt naiv, men håper så inderlig.

Ja, jeg håper i det lengste. Denne streiken har nesten null å si for både mannen og meg rent lønnsmessig, for meg personlig handler denne streiken om andre ting. Og at tilliten til arbeidsgiver er borte, er det verste.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 12:17   #443
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er noe argument at andre har det verre/like ille. Så gjør noe med det dere da, dere har lov til å protestere dere også, det er en lovfestet rettighet man har som arbeidstaker i Norge.

Nå er vi faktisk i en situasjon der der lærere sier at dette ikke går mer, de jobber under forhold som er uholdbare og de har gjort det lenge. Og vi vet at det ikke er "tomme trusler", for mange lærere slutter og færre og færre søker seg til utdanningen. Da har vi som samfunn to valg, vi kan enten si "greit, men det er ikke så viktig for oss med god offentlig skole, så det må bare være sånn" (som er det vi har gjort til nå, i praksis) eller vi kan faktisk lytte til de som vet hvor skoen trykker og fikse det.

Også synes jeg det er veldig rart å mene at lærere ikke skal opplyse om faktiske forhold fordi da vil ikke bli lærere. Jeg som lærer har stilt min arbeidskraft til disposisjon for samfunnet, jeg selger dere en tjeneste. Det ER deres ansvar å sørge for at jeg har lyst til å fortsette med det og at andre etter meg også vil gjøre det. Det er faktisk ikke mitt ansvar.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 12:18   #444
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Men jeg tror mange synes det er vanskelig å støtte en streik som nå har vart i over 100 dager for de elevene i Bergen som ble rammet først.

Selv om streiken har vart i over hundre dager har ikke elevene vært rammet i alle de dagene. Første streikeuttak var 20. juni - og fram til 15/8 hadde også elever i Bergen en lang sommerferie. Det var vel ingen foreldre som var frustrerte over at lærerne til barna deres streika mens de selv hadde ferie?

Så ja, streiken har vart lenge, men vi har ikke vært rammet like lenge av den. Jeg synes det er et poeng at den ikke gikk ut over noen de første 8 ukene av streiken (bortsett fra hos det tiendetrinnet på den skolen de første lærerne ble tatt ut; de gikk sannsynligvis glipp av avslutningen på grunnskolen).

Gammel 24-09-22, 14:46   #445
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Man får jo ikke akkurat lyst til å jobbe i skolen når lærerne og deres forbund bruker så mye tid og krefter og medieplass til å fortelle hvor fælt det er å jobbe i skolen.

Det er ikke fælt å jobbe i skolen, jeg elsker jobben min. Men jeg har null tillit til arbeidsgiveren min, og føler meg overhode ikke verdsatt av de som er over meg i systemet. Og det er jeg ikke alene om. Denne streiken handler like mye om det for min del. Jeg går uansett ikke opp noe særlig i lønn, uavhengig av hva resultatet blir. Jeg har visst jobbet for lenge.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 16:39   #446
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Hvorfor har dere en stige på bare 10 år? Den er jo på 16 år. Da jeg begynte å jobbe som førskolelærer var den på 10 år, men for noen år tilbake ble den endret til 16 år.

Kanskje jeg lever på gammel kunnskap. Men kommunen min er koko da, den gir lavere lønn til barnehagelærere enn førskolelærere.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 16:56   #447
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor har man fått til å bli enige i Oslo?

Gammel 24-09-22, 16:57   #448
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Kanskje jeg lever på gammel kunnskap. Men kommunen min er koko da, den gir lavere lønn til barnehagelærere enn førskolelærere.

Da følger de ikke det som er forhandlet fram. Plasser jeg har jobbet får alle pedagoger lik lønn, men pedagogiske ledere får et ped.ledertillegg,

Gammel 24-09-22, 17:36   #449
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg vet ikke, men det er jo bare en kommune som forhandler der.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 17:37   #450
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Oslo kommune kom med et bedre tilbud enn KS gjorde. De slipper å forholde seg til KS

https://www.nrk.no/vestland/sv-meine...ang-1.16114892

Gammel 24-09-22, 17:58   #451
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Oslo kommune kom med et bedre tilbud enn KS gjorde. De slipper å forholde seg til KS

https://www.nrk.no/vestland/sv-meine...ang-1.16114892

Den artikkelen sier vel ikke noe om selve oppgjøret i Oslo, eller?. Denne gjør det, og slik jeg leser det, ser det ut som om begge steder har fått noenlunde like tilbud, og at lærerne i Oslo godtok tilbudet.

https://www.nrk.no/norge/statsoppgjo...022-1.15977704

Gammel 24-09-22, 18:00   #452
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Edit: lærerne har fått noe mer, ref et sitat i artikkelen jeg lenket til:

Sitat:

– Det var penger som ble fordelt annerledes, slik at lærerne kom bedre ut i Oslo. Det at vi også fikk økt tid til kontaktlærere i videregående skole og ikke bare i grunnskolen, som de ikke fikk til i KS-området, var et viktig poeng for lærerne i Oslo, sier forhandlingsleder Therese Thyness Fagerhaug i Unio Oslo kommune.

I tillegg fikk de et lite tillegg til nyutdannede lektorer.

Sorry for litt for kjapp gjennomlesing.

Gammel 24-09-22, 18:05   #453
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Den artikkelen sier vel ikke noe om selve oppgjøret i Oslo, eller?. Denne gjør det, og slik jeg leser det, ser det ut som om begge steder har fått noenlunde like tilbud, og at lærerne i Oslo godtok tilbudet.

https://www.nrk.no/norge/statsoppgjo...022-1.15977704

Sorry for manglende forklaring av link - den var bare ment som en forklaring til at Oslo kommune og KS er vidt forskjellige arbeidsgivere (med vidt forskjellig holdning til lærere).

I Oslo ville min minstelønn vært 624100 mener jeg det er. I nabokommunen har jeg 597000. I tillegg er det også vanligere å ikke ha minstelønn i hovedstaden, aå forskjellen er som regel større.

Gammel 24-09-22, 18:27   #454
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Man får jo ikke akkurat lyst til å jobbe i skolen når lærerne og deres forbund bruker så mye tid og krefter og medieplass til å fortelle hvor fælt det er å jobbe i skolen. Det er sjelden jeg registrerer oppslag som kunne virke positivt på nyrekruttering. Jeg føler jeg har vokst opp med lærerstreiker og fokus på hvor ille det er å være lærer. Jeg hadde ikke eksamen på ungdomsskolen og heller ikke på vdg fordi det var lærerstreik hvert år og dette begynner å bli ganske mange år siden. Nå er det faktisk mine barn som opplever streik. Læreryrket sitt omdømme lider under de stadige konfliktene og det må lærernes forbund også snart ta inn over seg og sin del av ansvaret for.
ned til å handle om hvorvidt lærernes rett til å streike er viktigere enn elevenes rett til skolegang. For meg er svaret enkelt og jeg mener at hvis det nå er slik at partene ikke er villige til å jenke seg og finne en løsning, så er det ingen annen løsning enn tvungen lønnsnemd raskt.

Det var streik blandt sensorene i -85 og -88. Det har sikkert vore streiker seinare også, det var vel i 2014, trur eg?

Men då har du ikkje lest dei innlegga som diverse lærarar har skrive i aviser i det siste, om at me så gjerne vil gjere jobben vår, at me saknar elevane, og at me vil tilbake til klasseromma, og at me er bekymra for elevane våre.
Men så er det ein del som skjer på skolane som gjer at me seier frå no, det ER til tider tøft, og eg merkar verkeleg ei forverring i løpet av dei fem siste åra eg har jobba. Eg har blitt sparka etter, og har følt meg utrygg når elevar hauser kvarandre opp og blir fysiske (eg jobber i VGs). Det har vore knivepisodar som kunne endt i tragedier og død om ikkje dei rette, muskuløse lærarane, som tilfeldigvis kunne knep fra tungpsykiatrien, hadde vore på rett plass til rett tid. Eg hadde vore heil forsvarslaus i ein slik situasjon.
Dette er berre nokre eksempel. Og slik kan vi ikkje ha det. Derfor seier lærarar frå.
Så ja, det er store utfordringar i verdens beste jobb. Det er så todelt.

Gammel 24-09-22, 19:13   #455
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Da følger de ikke det som er forhandlet fram. Plasser jeg har jobbet får alle pedagoger lik lønn, men pedagogiske ledere får et ped.ledertillegg,

Nei, som sagt koko. Utdanningforbundet tapte til og med i arbeidsretten.
https://www.utdanningsforbundet.no/n...stillingskode/

Til tross for at alle i kommunen er likestilte pedledere og alle har samme oppgaver.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-22, 19:36   #456
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Det var streik blandt sensorene i -85 og -88. Det har sikkert vore streiker seinare også, det var vel i 2014, trur eg?

Men då har du ikkje lest dei innlegga som diverse lærarar har skrive i aviser i det siste, om at me så gjerne vil gjere jobben vår, at me saknar elevane, og at me vil tilbake til klasseromma, og at me er bekymra for elevane våre.
Men så er det ein del som skjer på skolane som gjer at me seier frå no, det ER til tider tøft, og eg merkar verkeleg ei forverring i løpet av dei fem siste åra eg har jobba. Eg har blitt sparka etter, og har følt meg utrygg når elevar hauser kvarandre opp og blir fysiske (eg jobber i VGs). Det har vore knivepisodar som kunne endt i tragedier og død om ikkje dei rette, muskuløse lærarane, som tilfeldigvis kunne knep fra tungpsykiatrien, hadde vore på rett plass til rett tid. Eg hadde vore heil forsvarslaus i ein slik situasjon.
Dette er berre nokre eksempel. Og slik kan vi ikkje ha det. Derfor seier lærarar frå.
Så ja, det er store utfordringar i verdens beste jobb. Det er så todelt.

Og dette er jo helt uforsvarlige arbeidsforhold, uten tvil. Det burde vært flere ansatte med annen utdannelse som kan hjelpe og støtte slike elever. Det er kanskje også en del av kjernen i problemet?

Det jeg ikke forstår, er at i media er det nesten bare lønn som er fremhevet, og da et kronetillegg på 10.000 til lærere? (Har ikke lest meg i dybden på konflikten). Er det også med i forhandlingene at skolene behøver mer ressurser til å håndtere utagerende og syke elever? For jeg er helt enig i at det skal ikke være lærernes ansvar å ta seg av elever med svært spesielle oppfølgingsbehov.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-22, 10:56   #457
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Ja, og me har mange av dei på plass. Me har eit godt apparat på vårt skole. Men ein del av problemet, som etter kvart er blitt litt belyst gjennom streiken, er jo at lærarar må vere mange av dei tilleggsfunksjonana som det burde finnast mange av på ein skule, som helsepersonell, psykolog, osv. så då blir det ei veldig arbeidsbyrde og kanskje lite tid innanfor ramma til å gjere det me egentlig skal: undervise.

Gammel 25-09-22, 12:16   #458
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Lærerne kan ikke forhandle mer ressurser til skolen i en lønnsforhandling, det er andre prosesser og politiske bevilgninger som må til der. Det kan absolutt synliggjøres og omtales i en streik, noe jeg synes det blir, men greit å skille på hva som er lønnsforhandlinger og hva som er politisk styrte bevilgninger til skolene.

Gammel 25-09-22, 12:50   #459
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Lærerne kan ikke forhandle mer ressurser til skolen i en lønnsforhandling, det er andre prosesser og politiske bevilgninger som må til der. Det kan absolutt synliggjøres og omtales i en streik, noe jeg synes det blir, men greit å skille på hva som er lønnsforhandlinger og hva som er politisk styrte bevilgninger til skolene.

Dette. På sikt bør det dermed forhandles mer tid til kontaktlæreransvaret, men det tror jeg er utelukket i dette oppgjøret. Arbeidstid er egne forhandlinger hvor det ble enighet ved juletider.

Gammel 27-09-22, 19:29   #460
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Tvungen lønnsnemd nå…??!! I min kommune har kommuneoverlege varslet statsforvalter om at de er meget bekymret for barns helse.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:08.