|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#441 |
|
Er frisk!
|
Sv: Lærerstreiken
Det kan jo hende at KS ikke tør å prøve seg på tilsvarende stunt i mai da. Blir vanskelig å forklare dårlig tilbud i mai til opinionen etter denne runda. Er litt naiv, men håper så inderlig.
|
|
|
|
#442 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg håper i det lengste. Denne streiken har nesten null å si for både mannen og meg rent lønnsmessig, for meg personlig handler denne streiken om andre ting. Og at tilliten til arbeidsgiver er borte, er det verste. |
|
|
|
|
|
#443 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: LærerstreikenJeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er noe argument at andre har det verre/like ille. Så gjør noe med det dere da, dere har lov til å protestere dere også, det er en lovfestet rettighet man har som arbeidstaker i Norge.
|
|
|
|
#444 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Selv om streiken har vart i over hundre dager har ikke elevene vært rammet i alle de dagene. Første streikeuttak var 20. juni - og fram til 15/8 hadde også elever i Bergen en lang sommerferie. Det var vel ingen foreldre som var frustrerte over at lærerne til barna deres streika mens de selv hadde ferie?
|
|
|
#445 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Det er ikke fælt å jobbe i skolen, jeg elsker jobben min. Men jeg har null tillit til arbeidsgiveren min, og føler meg overhode ikke verdsatt av de som er over meg i systemet. Og det er jeg ikke alene om. Denne streiken handler like mye om det for min del. Jeg går uansett ikke opp noe særlig i lønn, uavhengig av hva resultatet blir. Jeg har visst jobbet for lenge. |
|
|
|
|
|
#446 |
|
Introvert textrovert
|
Kanskje jeg lever på gammel kunnskap.
|
|
|
#448 |
|
Tittel og tittel....
|
Da følger de ikke det som er forhandlet fram. Plasser jeg har jobbet får alle pedagoger lik lønn, men pedagogiske ledere får et ped.ledertillegg,
|
|
|
|
#450 |
|
Er frisk!
|
Oslo kommune kom med et bedre tilbud enn KS gjorde. De slipper å forholde seg til KS
|
|
|
|
#451 |
|
Permakulturell
|
Den artikkelen sier vel ikke noe om selve oppgjøret i Oslo, eller?. Denne gjør det, og slik jeg leser det, ser det ut som om begge steder har fått noenlunde like tilbud, og at lærerne i Oslo godtok tilbudet.
|
|
|
#452 |
|
Permakulturell
|
Sv: LærerstreikenEdit: lærerne har fått noe mer, ref et sitat i artikkelen jeg lenket til:
Sorry for litt for kjapp gjennomlesing.
|
|
|
#453 |
|
Er frisk!
|
Sorry for manglende forklaring av link - den var bare ment som en forklaring til at Oslo kommune og KS er vidt forskjellige arbeidsgivere (med vidt forskjellig holdning til lærere).
|
|
|
|
#454 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Det var streik blandt sensorene i -85 og -88. Det har sikkert vore streiker seinare også, det var vel i 2014, trur eg?
|
|
|
|
#455 |
|
Introvert textrovert
|
Nei, som sagt koko. Utdanningforbundet tapte til og med i arbeidsretten.
|
|
|
#456 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Og dette er jo helt uforsvarlige arbeidsforhold, uten tvil. Det burde vært flere ansatte med annen utdannelse som kan hjelpe og støtte slike elever. Det er kanskje også en del av kjernen i problemet? |
|
|
|
|
|
#457 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: LærerstreikenJa, og me har mange av dei på plass. Me har eit godt apparat på vårt skole. Men ein del av problemet, som etter kvart er blitt litt belyst gjennom streiken, er jo at lærarar må vere mange av dei tilleggsfunksjonana som det burde finnast mange av på ein skule, som helsepersonell, psykolog, osv. så då blir det ei veldig arbeidsbyrde og kanskje lite tid innanfor ramma til å gjere det me egentlig skal: undervise.
|
|
|
|
#458 |
|
|
Sv: LærerstreikenLærerne kan ikke forhandle mer ressurser til skolen i en lønnsforhandling, det er andre prosesser og politiske bevilgninger som må til der. Det kan absolutt synliggjøres og omtales i en streik, noe jeg synes det blir, men greit å skille på hva som er lønnsforhandlinger og hva som er politisk styrte bevilgninger til skolene.
|
|
|
|
#459 |
|
Er frisk!
|
Dette. På sikt bør det dermed forhandles mer tid til kontaktlæreransvaret, men det tror jeg er utelukket i dette oppgjøret. Arbeidstid er egne forhandlinger hvor det ble enighet ved juletider.
|
|
|
|
#460 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: LærerstreikenTvungen lønnsnemd nå…??!! I min kommune har kommuneoverlege varslet statsforvalter om at de er meget bekymret for barns helse.
|
![]() |
|
|