Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-07, 14:03   #381
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

ack er uten tvil et forumtroll. Finnes ikke så dumme mennesker.

Det gjør nok det desverre.

Gammel 24-08-07, 14:09   #382
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ikke veldig vanskelig å kjenne trollet på gangen... Eller noe sånt

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 14:39   #383
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Her er noen boktips:

Walid Al-Kubaisi Rasisme forklart for barn

Emman Emali: Rasisme i Norge
offerets historie

R.G. Grant: Rasisme i det 20. århundre

Ottar Brox: De liker oss ikke
den norske rasismens ytringsformer

Gode boktips! og i tillegg vil jeg anbefale noen dagsaktuelle bøker av Ragnhild Aslaug Sollund, som er forsker ved NOVA på emnet rasisme, innvandring m.m. Hun har nettopp gitt ut boken "Tatt for en annen" . I tillegg har hun skrevet om invandrerkvinners arbeidsliv i boken "Rammer, rom og mobilitet" og boken "Kan vold forklares" som er en undersøkelse av voldsdømte menn med flyktningebakgrunn. Det har vært en del blest om hennes forskning og kunnskap i forbindelse med et par store saker i nyhetsbildet den senere tid.

Gammel 24-08-07, 14:41   #384
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Gode boktips! og i tillegg vil jeg anbefale noen dagsaktuelle bøker av Ragnhild Aslaug Sollund, som er forsker ved NOVA på emnet rasisme, innvandring m.m. Hun har nettopp gitt ut boken "Tatt for en annen" . I tillegg har hun skrevet om invandrerkvinners arbeidsliv i boken "Rammer, rom og mobilitet" og boken "Kan vold forklares" som er en undersøkelse av voldsdømte menn med flyktningebakgrunn. Det har vært en del blest om hennes forskning og kunnskap i forbindelse med et par store saker i nyhetsbildet den senere tid.

Problemet er jo at mange ser ut til å trives utmerket godt i sin lette tilværelse av uvitenhet og ignoranse. Det er jo slitsomt å forholde seg til hva andre synes og spesielt om man må lese bøker i tillegg.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 14:43   #385
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Problemet er jo at mange ser ut til å trives utmerket godt i sin lette tilværelse av uvitenhet og ignoranse. Det er jo slitsomt å forholde seg til hva andre synes og spesielt om man må lese bøker i tillegg.

Tja...dem om det! Bøkene kan jo være noe for oss som er samfunns-interessert i alle fall da.

Gammel 24-08-07, 14:54   #386
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Skjønner ikke hva som er så mye værre med at jeg kan kalle en person for neger når dere selv kan sitte her å kalle folk for dumme og påstå at de har lav intelligens. Det kunne jo hende at noen ble såret av å bli kalt for dum også, men det er tydeligvis greit og akseptabelt.

Så da får dere som er slikt et flott ord-politi lage en egen ordbok da over hva folk har lov til å si og ikke.

Vi kommer aldri til å bli enig uansett, so I rest my case.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 14:59   #387
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Skjønner ikke hva som er så mye værre med at jeg kan kalle en person for neger når dere selv kan sitte her å kalle folk for dumme og påstå at de har lav intelligens. Det kunne jo hende at noen ble såret av å bli kalt for dum også, men det er tydeligvis greit og akseptabelt.

Så da får dere som er slikt et flott ord-politi lage en egen ordbok da over hva folk har lov til å si og ikke.

Jeg mener ikke at det er greit å si at noen er dumme (og det prøver jeg å formidle til barnet mitt også). Det er like lite greit som å kalle andre for neger eller pakkis. Skjønner du ikke forskjellen her?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 15:09   #388
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg mener ikke at det er greit å si at noen er dumme (og det prøver jeg å formidle til barnet mitt også). Det er like lite greit som å kalle andre for neger eller pakkis. Skjønner du ikke forskjellen her?

Jo, jeg skjønner forskjellen. Og jeg kan fint omtale folk som dumme, duster, idioter, negere, horer og hva som måtte passe meg. Det er værre med dere som sitter å prøver å prente inn i meg at jeg ikke skal si neger fordi det kan være sårende for noen og samtidig sitter å kaller folk her inne for dumme, ja deriblant meg (ikke at jeg blir såret av det, men det kunne jo hende noen hadde blitt det). Makan til dobbeltmoral. Men som sagt, I rest my case og stikker fra denne diskusjonen nå.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 15:09   #389
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi mener jo ikke noe vondt med det, så derfor regner vi med at det er greit.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 15:12   #390
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, kjære vene, skjær nå alle sammen over en kam. Vi synes ikke det er greit å kalle noen dumme, ei heller nek eller uintelligente. Jeg har påpekt, det samme har Tinetoff, at det er greit å kalle noen uopplyst, for det er det jo åpenbart at man er når man ikke vet at man ikke skal bruke ordet neger. Men neste gang så kan vi kanskje henge på en "moderatorisk hilsen" i innleggene våre, sånn at det er åpenbart at vi sier det vi sier som moderatorer og dermed også talsmenn for driften av FP. Men vi driver ikke å redigerer andre sine innlegg, slik de har for vane å gjøre på andre forum. Dette er kanskje vanskelig å forstå, men vi antar at våre brukere er voksne nok til å oppføre seg som akkurat det, voksne. Når de ikke gjør det så sier vi ifra, enten i diskusjonen, eller pr. PM eller prikk. Så får det være opp til dem om de tar det til etteretning og endrer kurs og/eller redigerer sine egne innlegg.

Og sånn for å være på den sikre siden: Det er ikke greit å kalle noen dum og nek. Moderatorisk hilsen Adrienne.

Gammel 24-08-07, 15:19   #391
Tilden
Leken

Tilden sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Tilden er litt kulTilden er litt kulTilden er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tilden, her.

Du bryr deg jo tydeligvis ikke døyten om hvordan du selv blir oppfattet, men hva med dine barn (går ut fra at du har barn siden du er her)? De lærer jo hjemme å kalle mørkhudete "neger" - og kanskje de skal ut i den store verden? Hvordan tror du de vil bli oppfattet? Er det ikke en del av oppdragerrollen vår å lære ungene akseptert språkbruk?

ack - skulle jeg ikke få svar på denne før du stakk da?

Tilden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 16:18   #392
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig skulle jeg bare ha ac som nick, men det gikk ikke an her, å bare ha to bokstaver som nick.

Takker høyere makter for det.

Til opplysning: Det er ikke jeg som troller her.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 18:15   #393
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Takker høyere makter for det.

Jeg har tenkt det samme.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 18:58   #394
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Negerboller er nevnt - da må jo noen (dvs. jeg) komme med denne: http://www.adressa.no/template/ver1-...cky_011206.gif

(For sikkerhets skyld: Hvis noen skulle tro at budskapet i denne stripa er "å si neger er helt greit", så prøv en gang til).

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 19:03   #395
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Negerboller er nevnt - da må jo noen (dvs. jeg) komme med denne: http://www.adressa.no/template/ver1-...cky_011206.gif

(For sikkerhets skyld: Hvis noen skulle tro at budskapet i denne stripa er "å si neger er helt greit", så prøv en gang til).

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 19:06   #396
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Ja, kjære vene, skjær nå alle sammen over en kam. Vi synes ikke det er greit å kalle noen dumme, ei heller nek eller uintelligente. Jeg har påpekt, det samme har Tinetoff, at det er greit å kalle noen uopplyst, for det er det jo åpenbart at man er når man ikke vet at man ikke skal bruke ordet neger. Men neste gang så kan vi kanskje henge på en "moderatorisk hilsen" i innleggene våre, sånn at det er åpenbart at vi sier det vi sier som moderatorer og dermed også talsmenn for driften av FP. Men vi driver ikke å redigerer andre sine innlegg, slik de har for vane å gjøre på andre forum. Dette er kanskje vanskelig å forstå, men vi antar at våre brukere er voksne nok til å oppføre seg som akkurat det, voksne. Når de ikke gjør det så sier vi ifra, enten i diskusjonen, eller pr. PM eller prikk. Så får det være opp til dem om de tar det til etteretning og endrer kurs og/eller redigerer sine egne innlegg.

Og sånn for å være på den sikre siden: Det er ikke greit å kalle noen dum og nek. Moderatorisk hilsen Adrienne.

Ja, du har en flott lederstil, Adrienne. Jeg foretrekker å bli moderert fremfor å få en rød prikk med beskjed om å "gi meg".

Hvorfor er det galt å kalle noen nek? Det er ikke særlig høflig eller velmenende, dog ganske uskyldig sammenlignet med dum og uintelligent. Hvis en person skriver utelukkende dumme innlegg, da må det vel være greit å fastslå at personen er dum?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 19:09   #397
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fantastisk!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 19:09   #398
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Gammel 24-08-07, 19:21   #399
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til ære for Torsk som var så grei å linke, legger jeg den ut. Herlig!

Gammel 24-08-07, 19:32   #400
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Genial stripe!

Jeg har sagt min mening om hvorfor jeg syns det ikke er greit å bruke ord som "neger" i diverse andre innlegg her på forumet, så jeg gidder ikke en gang til...

Men stripa var genial!

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:00.