|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kommune vil kun motta flyktninger fra UkrainaHatretorikk faktisk. Hat.
|
|
|
#2 |
|
rakkarpus
|
Sv: Kommune vil kun motta flyktninger fra Ukraina
Synes du setningen "Folk med downs syndrom er BARE problemer." er ok å skrive I offentlig sammenheng, for så å ramse opp alt det de tror folk med downs syndrom ikke klarer?
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hva annet enn hat er det når det er så til de grader spissformulert og usaklig?
|
|
|
|
#5 |
|
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kommune vil kun motta flyktninger fra UkrainaDa hadde nok jeg helt feil briller på da jeg leste hims innlegg. Jeg leste det mer som |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Du vet vel ikke noe mer enn andre om hims motivasjon?
|
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
Bare for å sjekke: Mener du at jeg var motivert av hat da jeg skrev det innlegget?
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 17-02-24 kl 19:55. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Det vet jeg ingenting om, og det er helt irrelevant for meg.
|
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Vel, jeg kan forsikre deg om at jeg ikke hater noen grupperinger (eller enkeltpersoner)
Som enkeltpersoner er flyktninger akkurat som meg og deg. Noen bidrar, noen bidrar ikke. Som gruppering er de et problem (det er jo spesielt antallet som er problematisk. Mottakssystemet har en fleksibilitet i seg selv, men kapasiteten er begrenset og jeg mener også at refomen har svekket kapasiteten)
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 17-02-24 kl 19:54. Årsak: la til en parantes |
|
|
|
|
|
#10 |
|
rakkarpus
|
Flyktninger trenger ikke være BARE problemer for kommunen selv om de ikke bidrar økonomisk med skattepenger. Kanskje de bidrar med frivillig arbeid, er med i det politiske systemet. Men virker som him tenker at om man ikke bidrar økonomisk med å betale inn skattepenger til kommunen så er man BARE et problem for kommunen, noe som ikke trenger å være sant.
|
|
|
#11 |
|
Leser
|
Jeg sier jo ting i en kontekst. Dette var en tråd om mottak av flyktninger i kommunene. Og da burde jeg ha skrevet:
Poenget mitt var jo nettopp det motsatte - at det er problemer (for kommunene) med ALLE flyktninger. Det er jo ikke det at de kommer fra et gitt sted som er problematisk. Det er problematisk at de er flyktninger (med de implikasjonene det har)
Jeg tror ikke det er grunnen. Jeg tror grunnen til vedtaket er at de som stemte i Drammen tror at flyktninger fra Ukraina er "enklere" enn andre flyktninger. Jeg tror ikke det. Jeg tror også at hovedvekten for vedtaket er økonomi. Det er selvsagt mulig jeg tar feil, men det er det jeg tror.
Har vært ute en tur, men har lest litt på mobil - men får ikke til å svare fra mobil.
|
|
|
#12 |
|
rakkarpus
|
For meg er det det å omtale en gruppe så unyansert som er problemet. Når du ikke presiserer at det er kun det økonomiske du tenker på. Ja, alle flyktninger er utgiftspost for kommunene den første tiden de er her. Men alle flyktninger er jo ikke et evig problem for kommunene. Noen flyktninger kommer seg i jobb og bidrar med skattepenger.
|
|
|
#13 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det siste du sier her, er nok ganske riktig - vi er ikke veldig uenige. Poenget her, som kanskje du misser litt, er at ingen i denne debatten har vært uenige i at å ta imot flyktninger, koster. Debatten tok av når du skrev
Og det er fint at du skriver at du trodde det var økonomiske grunner til at Drammen gjorde vedtaket sitt, HIM, men andre oppfattet Drammensvedtaket som klart rasistisk helt fra starten. Og måten du formulerte deg på i brannfakkelinnlegget ditt, ga meg ingen indikasjoner om at dette ikke var noe DU mente - tvert i mot starter du jo med å si "Det er fælt å si det, men jeg gjør det lell."
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg er enig i at språk er viktig, og at viktigheten av hvordan vi formulerer oss nesten ikke kan overvurderes. Samtidig (eller nettopp derfor) mener jeg at det er viktig å ikke misbruke og vanne ut begrep som hatretorikk. Hatretorikk er et uttrykk for hat mot en bestemt gruppe. Hat er et sterkt ord. Kanskje jeg legger mer i det ordet enn andre gjør?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 18-02-24 kl 14:42. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Jeg er enig i at det er veldig viktig, men jeg synes det er veldig skummelt hvis man kan si hva man vil og skjule det bak at intensjonen var god eller man mente det ikke sånn.
|
|
|
|
#16 |
|
Introvert optimist
|
Jeg synes også at bruken av begrepet «hatretorikk» er helt feil her. Det er total utvanning.
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
I mitt hode så var dette problemer som kommunen så for seg da de gjorde vedtaket (helse, skole, bosetning, transport, utenforskap) . Og jeg er enig i at det er dyrt, og hadde faktisk i utgangspunktet akseptert at de ønsket seg ukrainske flyktninger på grunn av mindre kostnader (noe som jeg ikke syntes var helt urimelig, men da jeg så at Helgheim satt i kommunestyret, så ble det litt mindre sannsynlig)
Jeg føler selv - med personer i nær familie som er uføre, utvist av landet og fysisk syke (<- ikke samme person da!) så blir det rart å høre at jeg skal ha oppfordret til hat mot dem? Jeg kjenner meg rett og slett ikke igjen.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 19-02-24 kl 09:51. Årsak: slettet noen detaljer om andre personer :) |
|
|
|
|
|
#19 |
|
rakkarpus
|
For meg fordi du skrev flyktninger er BARE problemer. Og deretter ramset opp det du mener er problemer med dem.
When you know better, you do better. Sist redigert av Ine : 18-02-24 kl 16:25. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Leser
|
Sv: Kommune vil kun motta flyktninger fra UkrainaHva tenker dere om KrF i Drammen nå? De har stemt på nytt (lenke) og KrF sier:
Jeg er i og for seg enig med henne i at det er greit at Statsforvalteren får sjekket vedtaket (men synes kanskje det er spesielt å stemme "taktisk" når du sitter i den posisjonen. Kanskje det er vanlig, hva vet vel jeg?)
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 19-03-24 kl 21:46. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|