Sv: Kommune vil kun motta flyktninger fra Ukraina
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg sier jo ting i en kontekst. Dette var en tråd om mottak av flyktninger i kommunene. Og da burde jeg ha skrevet:
"For kommunene er flyktningene BARE problemer".
Det er jo ikke de menneskene som er flyktninger som er et problem, det er jo de omstendighetene som har gjort de til flyktninger. Hvis de legger ned alt av fødetilbud i Nord-Norge (ganske nært) så kommer fødende til å bli bare problemer. Jeg kan også si at jeg synes det er er BARE problemer med at det er så mange unge uføre (det er jo det? Hva er fordelene? Heller ikke for de som er det) Jeg kjenner meg ikke igjen at dette er hatretorikk mot personer som er unge uføre.
Poenget mitt var jo nettopp det motsatte - at det er problemer (for kommunene) med ALLE flyktninger. Det er jo ikke det at de kommer fra et gitt sted som er problematisk. Det er problematisk at de er flyktninger (med de implikasjonene det har)
Jeg tror ikke det er grunnen. Jeg tror grunnen til vedtaket er at de som stemte i Drammen tror at flyktninger fra Ukraina er "enklere" enn andre flyktninger. Jeg tror ikke det. Jeg tror også at hovedvekten for vedtaket er økonomi. Det er selvsagt mulig jeg tar feil, men det er det jeg tror.
Og jeg tror også at selv om dette er første kommunen er det ikke den siste.
Har vært ute en tur, men har lest litt på mobil - men får ikke til å svare fra mobil.
Poenget med innlegget mitt var ikke å "sette fyr" på FP, men å påpeke at kommunene står i en vanskelig situasjon (på flere områder, dette er ikke ekslusivt til flyktninger. Men klart at situasjonen i Ukraina er som den er, setter et massivt press på mottaksapperatet) Jeg tror det kommer til å bli et enda høyere press fremover, og jeg tror det er lurt av Staten å være en økonomisk garantist på en helt annen måte enn de er i dag.
Det rareste er at jeg egentlig ikke oppfatter noen som spesielt uenig - ok, det er kanskje en viss uenighet om hvorfor Drammen kun vil motta flyktninger fra Ukraina. Ser ut som en del tenker det er rasistisk begrunnet, jeg tror det er økonomisk begrunnet.
Det siste du sier her, er nok ganske riktig - vi er ikke veldig uenige. Poenget her, som kanskje du misser litt, er at ingen i denne debatten har vært uenige i at å ta imot flyktninger, koster. Debatten tok av når du skrev
Sitat:
Det er fælt å si det, men jeg gjør det, lell: Flyktninger er BARE problemer. De kan ikke språket, de kan ikke kulturen, de kan ha problemer med praktiske ting (som feks å kjøre på snø og is), de har ofte ikke utdannelse, de er fattige, de kan ha kulturelle skikker (feks religiøse grunner til å ikke bruke prevensjon) som "krasjer" helt med det norske samfunnet, de kan ha traumer som krever mye bistand, barna deres trenger IOP, de kan ha sykdommer som er ukjente for det norske helsevesenet som gjør at de ikke får god nok hjelp etc (bare ser for meg hvordan noen med sovesyken hadde blitt mottatt av det norske helsevesenet ...)
Grunnen til at vi - Norge - tar imot flyktninger er av humanitære grunner. Det vil aldri "lønne" seg. Jeg skrev "lønne" i gåseøyne - jeg mener jo at det å yte hjelp og bistand og det å gjøre verden til et bittebittelittegranne bedre sted, er en verdi i seg selv. Det er jo ingen andre kommuner det vil lønne seg for å ta imot flyktninger.
Og det er fint at du skriver at du trodde det var økonomiske grunner til at Drammen gjorde vedtaket sitt, HIM, men andre oppfattet Drammensvedtaket som klart rasistisk helt fra starten. Og måten du formulerte deg på i brannfakkelinnlegget ditt, ga meg ingen indikasjoner om at dette ikke var noe DU mente - tvert i mot starter du jo med å si "Det er fælt å si det, men jeg gjør det lell."
Jeg ser at noen synes vi ikke skal debattere mer hva som er rasistisk og hva som er hatprat og ikke, men jeg tenker fortsatt at det både bør være lov til og ønsket at vi diskuterer hva som er innafor og utafor i en slik debatt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|