Sv: Streiker for større forskjeller
Opprinnelig lagt inn av Ru, her.
Jeg jobber en plass uten tariffavtale, og har sluttet bry meg. Men jeg observerer at LO stort sett kan komme til løsning, og sitte stille i båten mens de andre streiker, tømmer streikekassen, og så ender med tvungen lønnsnemd og samme avtale LO signerte …
Nå er ikke Akademikerne kjent for å streike så veldig ofte. Jeg har vært medlem siden jeg var student, og kan huske én streik i løpet av alle årene jeg har vært i arbeid. I løpet av de årene jeg har vært tillitsvalgt, har Akademikerne Stat aldri streiket.
Det som dessuten skiller denne streiken fra de aller fleste andre streiker er at Akademikerne og Unio gikk til streik for å beholde gjeldende avtale. Stort sett handler streik om at arbeidstaker ønsker ny avtale, mens arbeidsgiver ønsker å beholde gjeldende avtale. Det er ikke tradisjon for at tvungen lønnsnemnd fører til ny avtale. Det ville i så fall vært et ekstraordinært utfall som virkelig må sies å underminere avtalefriheten og trepartssamarbeidet som ligger til bunn for den kollektive arbeidsretten. (Og, hvis noen lurer, jeg er jurist, med spesialisering blant annet i kollektiv arbeidsrett. Så dette er også faget mitt.)
|