Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streiker for større forskjeller

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-24, 19:09   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streiker for større forskjeller

Og en siste ting (bare for å spamme litt). Hvis det var så himla viktig for LO å ha samme avtale som Akademikerne og Unio, for å sitte i samme rom, kunne de jo gått over på samme avtale, med bare lokale forhandlinger. Men da mister LO makt sentralt. Så det vil de ikke.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-24, 20:29   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Og en siste ting (bare for å spamme litt). Hvis det var så himla viktig for LO å ha samme avtale som Akademikerne og Unio, for å sitte i samme rom, kunne de jo gått over på samme avtale, med bare lokale forhandlinger. Men da mister LO makt sentralt. Så det vil de ikke.

Det ville vært veldig rart om LO skulle gå inn på en avtale som legger mer til lokale forhandlinger når de har vært mot det siden tidenes morgen, da.

Jeg jobber en plass uten tariffavtale, og har sluttet bry meg. Men jeg observerer at LO stort sett kan komme til løsning, og sitte stille i båten mens de andre streiker, tømmer streikekassen, og så ender med tvungen lønnsnemd og samme avtale LO signerte …

Gammel 04-06-24, 21:07   #3
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg jobber en plass uten tariffavtale, og har sluttet bry meg. Men jeg observerer at LO stort sett kan komme til løsning, og sitte stille i båten mens de andre streiker, tømmer streikekassen, og så ender med tvungen lønnsnemd og samme avtale LO signerte …

Nå er ikke Akademikerne kjent for å streike så veldig ofte. Jeg har vært medlem siden jeg var student, og kan huske én streik i løpet av alle årene jeg har vært i arbeid. I løpet av de årene jeg har vært tillitsvalgt, har Akademikerne Stat aldri streiket.

Det som dessuten skiller denne streiken fra de aller fleste andre streiker er at Akademikerne og Unio gikk til streik for å beholde gjeldende avtale. Stort sett handler streik om at arbeidstaker ønsker ny avtale, mens arbeidsgiver ønsker å beholde gjeldende avtale. Det er ikke tradisjon for at tvungen lønnsnemnd fører til ny avtale. Det ville i så fall vært et ekstraordinært utfall som virkelig må sies å underminere avtalefriheten og trepartssamarbeidet som ligger til bunn for den kollektive arbeidsretten. (Og, hvis noen lurer, jeg er jurist, med spesialisering blant annet i kollektiv arbeidsrett. Så dette er også faget mitt.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-24, 21:57   #4
Sweetie
Prøver seg frem

Sweetie sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det er ikke tradisjon for at tvungen lønnsnemnd fører til ny avtale. Det ville i så fall vært et ekstraordinært utfall som virkelig må sies å underminere avtalefriheten og trepartssamarbeidet som ligger til bunn for den kollektive arbeidsretten.

Så tvungen lønnsnemnd vil sannsynligvis i dette tilfellet føre til et positivt utfall for de streikende? Hva betyr dette for Unio som fortsatt er i streik, bør de håpe på tvungen lønnsnemnd de også? For noe mer forhandling kommer det jo ikke til å bli.

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-24, 23:10   #5
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Men jeg observerer at LO stort sett kan komme til løsning, og sitte stille i båten mens de andre streiker, tømmer streikekassen, og så ender med tvungen lønnsnemd og samme avtale LO signerte …

Jeg tror forrige Akademikerstreik var i 2006…?

Gammel 05-06-24, 18:16   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg tror forrige Akademikerstreik var i 2006…?

Jeg skrev «de andre» og det er jo lite presist. Jeg ser den. UNIO har i hvert fall ikke lykkes spesielt godt med sine valg de siste forhandlingene.

Som sagt, jeg følger ikke særlig med. Det angår meg ikke.
Men på generelt grunnlag synes jeg sammenslutningene er skikkelig dårlig til å få frem poengene sine til FolkFlest om de vil ha sympati. (Igjen, Unio er godt eksempel her, der vet de jo knapt selv hvorfor de streiker - basert på forrige runde der alle jeg kjente som streiket hadde forskjellig forklaring. )

Jeg har dog jobbet i offentlig sektor i årevis, og vært med på forberedelse til forhandling og streikeuttak. Jeg er veldig for sentrale tillegg, for jeg har null, niks og nada tiltro til at lokale forhandlinger treffer bra. Det har vært trynetillegg 10/10 ganger og Olga på renhold får minst mulig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:55.