Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Årets flytting av russefeiring og eksamen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-26, 04:43   #21
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamen

For de av oss som har sett baksiden av russetiden, så tenker jeg at det er helt topp med flytting av russetiden. For noen er det sikkert ulemper med at den flyttes ja , men i det store og det hele så tror jeg at dette er et godt tiltak som gjør det bedre for veldig mange.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-26, 07:55   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir litt glad over å høre at dere som jobber i skolen forteller at det der er en debatt om at tiden frem til eksamen har blitt kortere. Den har vært veldig lite synlig i media.

Knerten forteller at hans skole går for "skole som vanlig" fremover. Men i går fikk han lov til å droppe fysikktimen, fordi læreren uansett kom til å ha fokus på de som skal skriftlig eksamen i dag (?). Knerten skal ha flere vurderinger i ukene fremover, så han sier at han må på skolen. Men nå har han aldri vært særlig vanskelig å motivere heller.

Gammel 07-05-26, 08:41   #23
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tar det som en selvfølge at min også kommer til å møte opp på skolen som vanlig framover, fraværsregelen gjelder fortsatt, og standpunkt er ikke satt.

Gammel 07-05-26, 08:53   #24
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Lærermann i vgs er skeptisk og litt misfornøyd med at stresset har flyttet seg fram. Jeg venter spent på å se om framskynding av stress gjør at han kollapser før avspaseringen/sommerferien - eller om han klarer å ta seg inn de siste ukene og faktisk får litt mer ut av avspaseringsukene enn de siste årene.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-26, 09:41   #25
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Hos oss er fristen for å føre ALT av standpunktkarakterer på Vg3 4. juni, så etter det regner jeg med at ingen elever gidder å møte anna enn i faget der de skal ha muntlig, hvis den ikke allerede er unnagjort. Har jo ikke noe å si om de får fravær og går over 10 % når karakteren er ført.

Gammel 07-05-26, 09:57   #26
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Kan man ikke forby disse russebussene istedenfor?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-26, 10:37   #27
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Tar det som en selvfølge at min også kommer til å møte opp på skolen som vanlig framover, fraværsregelen gjelder fortsatt, og standpunkt er ikke satt.

Datteren min har fått standpunkt i de aller fleste fagene allerede.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-26, 11:34   #28
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Ikke sant. Det er akkurat dette som ligger i ulik praksis.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-26, 12:01   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Jeg overraskes ikke det minste. Datteren min gikk også på den skolen, og de flyter godt på å ha den elevmassen de har. Jeg ble overrasket over hvor ofte de avlyste undervisning. Skolen til knerten er helt utrolig annerledes innrettet. Og han har fått beskjed om at det er opplegg helt til siste skoledag.

Gammel 07-05-26, 12:38   #30
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at endringen alt i alt er bra. De har gått på skole i 13 år, om det hikker litt i de siste par ukene etter 17. mai, så tenker jeg det går fint.

At russefeiringen kan dra ut, tror jeg er et tog som har forlatt stasjonen for lenge siden. Det har blitt vanligere og vanligere at feiringen fortsetter inn i sommeren, omtrent til de reiser for å studere. .

Gammel 07-05-26, 14:51   #31
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror at endringen alt i alt er bra. De har gått på skole i 13 år, om det hikker litt i de siste par ukene etter 17. mai, så tenker jeg det går fint.

At russefeiringen kan dra ut, tror jeg er et tog som har forlatt stasjonen for lenge siden. Det har blitt vanligere og vanligere at feiringen fortsetter inn i sommeren, omtrent til de reiser for å studere. .

Rett over i fadderuke på studiestedet.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-26, 15:22   #32
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Altså; de som er festglade får jo rikelig med anledninger. Snuppa mi var veldig engasjert i revyen på sin skole, og selv om de jobbet hardt og lærte mye av det arbeidet var de så definitivt en god del tid satt av til fest også. Russetiden hennes var som en mild bris sammenlignet med revyen.

Gammel 07-05-26, 15:25   #33
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det hikker fra 27. april. Ikke de to ukene etter 17. mai.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-26, 19:35   #34
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det er meningen at standpunktkarakter skal settes seinere, fordi regelverket er endret til at man kan sette standpunkt etter eksamen (bare før sensuren). Det gir i teorien skolen BEDRE tid enn før til å sette karakter/ha undervisning. Jeg sakset herfra: https://www.skolelederforbundet.no/s...kole-fra-2026/

Tidligere eksamen, senere standpunkt

Eksamensperioden for sentralt gitte skriftlige eksamener er fastsatt til perioden 4. til 21. mai 2026. Lokalt gitte eksamener gjennomføres i tillegg, med datoer fastsatt av fylker og kommuner.

Utdanningsdirektoratet foreslår at standpunktkarakterer kan settes senere, etter at eksamen er gjennomført, men før sensuren foreligger. Dette gjelder nå både sentralt og lokalt gitte eksamener. Endringen gir elevene bedre mulighet til å vise kompetanse gjennom hele skoleåret, og gir lærere et bredere vurderingsgrunnlag enn det som ville vært tilfelle med dagens regler når eksamen flyttes tidligere.

Gammel 07-05-26, 20:37   #35
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 35
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det er meningen at standpunktkarakter skal settes seinere, fordi regelverket er endret til at man kan sette standpunkt etter eksamen (bare før sensuren). Det gir i teorien skolen BEDRE tid enn før til å sette karakter/ha undervisning. Jeg sakset herfra: https://www.skolelederforbundet.no/s...kole-fra-2026/

Tidligere eksamen, senere standpunkt

I teorien.

Ordens- og oppførselskarakterer skal drøftes med elevenes lærere før de settes (Forskrift til opplæringslova, § 9-17. Standpunktkarakterar i orden og i oppførsel). Vi må også fylle ut dokumentasjon og signere om det settes IV. Det betyr at vi må ha standpunktmøter, og for oss som avvikler muntlig eksamen de to siste ukene før siste skoledag, så lar det seg ikke gjøre å gjennomføre karaktermøter da. I tillegg skal man ut på sensoroppdrag, og så er det klagefrister å ta hensyn til. Om jeg har kontaktlæreransvar og fulle klasser med min fagkombinasjon, så skal jeg gjøre 195 enkeltvedtak. Det lar seg ikke gjøre få dager før ferien.

Hos oss er karakterfristen for avgangselever første uka i juni, for de andre er det uka etter. Det er da den har pleid å være de andre åra også … og ledelsen hos oss kommuniserer tydelig at vi skal holde på til siste slutt og gjerne legge opp til sluttvurdering som prøver bred kompetanse, så det er ikke som om vi ikke prøver. Men det går faktisk ikke an å ikke følge vurderingsforskriften.

Gammel 07-05-26, 20:44   #36
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg ser det praktiske problemet med logistikken her, men det er vel ikke noe annerledes nå, siden muntlig eksamen ikke er flyttet - så har ikke tidligere skriftlig eksamen gjort det nødvendig å sette karakter tidligere?

Gammel 07-05-26, 21:00   #37
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 35
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Ja, jeg ser det praktiske problemet med logistikken her, men det er vel ikke noe annerledes nå, siden muntlig eksamen ikke er flyttet - så har ikke tidligere skriftlig eksamen gjort det nødvendig å sette karakter tidligere?

Muntlig eksamen er ikke flytta, men når faget er kunngjort seks uker før eksamensdato er det bare de aller flittigste som gidder å komme til timer i andre fag, så i praksis går det jo åt skogen med de sluttvurderingene. Og standpunktfristen er satt så seint de bare får til, melder de hos oss - ganske nøyaktig samme tid som i fjor.

Gammel 07-05-26, 21:04   #38
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Kan man ikke forby disse russebussene istedenfor?

Det er et godt forslag.

Gammel 07-05-26, 21:33   #39
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det er et godt forslag.

Det er et godt forslag hvis det samtodig tilbys fullgode alternative (inkluderende) samlingssteder.

Gammel 07-05-26, 22:35   #40
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Hos oss settes standpunkt 10. juni med publisering for elevene 13. juni, så jeg synes vi har klart å sette standpunktdatoen så sent som vi bare klarer. Og muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen foregår helt frem til 18. juni.

Jeg er veldig fornøyd med tidlig publisering av eksamenstrekk, for min del kunne det godt ha vært enda tidligere, har aldri vært særlig tilhenger av at det skal være så mye hemmelighetsskremmeri rundt hvilke(t) fag man kommer opp i. På universitetet er eksamen kjent fra studiestart.

Jeg er ikke så fornøyd med forkorting av skoleåret, selv om jeg forstår begrunnelsen.

Men det er jeg er mest misfornøyd med er SEB - safe exam browser - som brukes i engelsk og fremmedspråk, og fra neste år i alle fag. Er usikker på verdien av eksamen, når det sentrale ser ut til å være å forhindre juks, ikke å få frem elevenes kompetanse.

I vurderingskriteriene i engelsk står det at kildebruk er en av kriteriene. Artig, i og med at de omtrent kun har lov til å bruke læreboka, ordbok, lovdata, store norske leksikon og ndla. Notater og annet som eleven har lagret på egen PC er ikke tilgjengelig, kun papirbaserte notater. Og eksamen i engelsk f.eks. er utrolig omfattende med veldig, veldig mange oppgaver. Den er i alle fall ikke laget for at ungdom og voksne som kommer til Norge fra land der man ikke har samme engelskopplæring som i Norge skal klare seg. Lydklippene kan spilles av i kun ett tempo (det hadde vært en stor fordel for mange å kunne spille av med saaakte fart sånn at man rekker å lytte og tenke). Og det er mye skriving. Den ene skriveoppgaven er basert på en lydfil, og klarer du ikke å følge med på tale i normalfart, så blir den oppgaven vanskelig. Jeg har vanskelig for å se at det er særlig lett å prestere på lav måloppnåelse, men bestått, med disse eksamensoppgavene.

Til neste år blir også norskeksamen en SEB-eksamen, og elevene må skrive i tekstbokser. Sånn som eksamen er på veg, så har den lite å gjøre med å få frem om elevene er studieforberedt eller ikke.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:10.