|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Årets flytting av russefeiring og eksamenJeg kan ikke huske at vi har hatt dette oppe til diskusjon på FP, og tenkte å å høre hva dere andre tenker.
|
|
|
|
#2 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenJeg tror ikke Ville har tenkt over at de har hatt kortere tid på å forberede seg til eksamen enn tidligere kull, jeg har heller ikke sett noe om den problemstillingen. Det jeg har hørt, og tenkt på, er at det kan bli veldig lenge å gå og grue seg til muntlig når den trekkes samtidig som skriftlig. For de fleste spiller det kanskje ikke så stor rolle, men jeg vil jo tro at de som kommer opp i et fag de virkelig gruer seg til nå kan bli i overkant stressa. Det ville vel vært bedre om de i det minste hadde kommet gjennom de skriftlige eksamenene før de fikk vite muntlig fag.
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenSiden min er langt forbi russetiden, så har jeg ikke satt meg så veldig inn i dette. Men jeg snakket med en lærer om dette, for jeg nevnte at det måtte jo være fint å få vite hva man kom opp i såpass lang tid i forveien. Hun sa at det kun var de skoleflinke elevene som greide å utnytte det. Det er visst også et problem at mange ikke helt skjønner at de fortsatt må på skolen. Men det var vel for såvidt et problem da jeg gikk på skolen også, vi anså oss som veldig ferdige etter eksamen. Men det var såklart senere.
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenJeg var ikke klar over at skriftlig eksamen pågikk helt til 21. mai. Knerten har sin siste skriftlige den 13. mai, og han ga meg inntrykk av at dette var siste store eksamen. Men jeg ser at det er eksamen også etter 17. mai nå. Kjæresten hans skal ha eksamen 20. mai, men det er i et fag som skulle vært avsluttet i 2. klasse.
|
|
|
|
#5 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenJeg synes også det er problematisk med kortere semester, og med en hel måned med skole etter skriftlig eksamen, før muntlig (hvor de i tillegg i år vet hvilke fag de kommer opp i), hvor jeg kan se for meg at det vil bli problematisk å holde fokus faglig. Et annet problem er det du skriver: " ... ha russetid fra da av og noen uker utover". Slik det har vært tradisjonelt har det vært en veldig definert avslutning på russetiden, der 17.mai er den siste dagen. Nå vil det hele flyte mer utover, og jeg mener at dette forsøket på å flytte russetida ikke løser noen verdens ting. Jo, skjønner tanken bak at russefeiringa ikke skal ødelegge for eksamen, men mener likevel at dette ikke er noen god løsning. Jeg tror ikke dette vil vedvare som noen ny tradisjon.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 06-05-26 kl 10:19. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenMin eldste er vg 2 så vi er ikke helt inne i dette enda, men han synes eksamen 21.5 (matte skriftlig) er problematisk likevel for de har ikke kommet gjennom alt pensum enda. så de må parallelt øve til eksamen og faktisk lære resten, så jeg tipper at en del avgangselever kan oppleve den skvisen enda strammere.
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamen
Det har jeg ikke tenkt over, men det har du jammen helt rett i. Det skrives masse i media hvor det vises bilder fra de kule bussene og hvor det problematiseres rundt rulling. Og da vil jo mange tro at det er sånn det skal være.
|
|
|
|
#9 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenJeg har tenkt at de kunne jobbet inn perioden 17.-31. mai i høst- og vinterferie for å ikke få mindre tid.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenNå er ikke jeg lærer på videregående, men jeg tror ikke det er mange av de som synes denne løsningen er ok. Jeg har lest masse oppslag om at det er kortere tid til å rekke gjennom pensum osv. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenMin datter er avgangselev i Sverige, på en studieforberedende linje, og de har ikke eksamen (de har en hel del andre vurderinger, som spiller inn på sluttkarakteren, men som ikke blir stående som egen karakter). Men de har en tradisjonell avslutningsmarkering med diverse kåringer, taler m.m., hvorpå de har "utspring", dvs de løper (bokstavelig talt) ut av skolen, og blir tatt imot av venner og familie som står der med plakater og bobler. Guttene har dress, jentene har hvite kjoler, og alle har hvite studentluer. Hver og en har da gjerne en "mottagning", dvs selskap med middag etc, privat med familie. Noen møtes etterpå til fest, noen kjøres gjennom byen på "flak" (lasteplan eller tilhenger), men det er det visst ikke vanlig på hennes skole. Dette er det siste som skjer, før skolen er slutt og sommerferien starter. Tradisjonene varierer litt fra skole til skole, skolene har også utspring på ulike dager, men uansett begrenser det seg stort sett til denne dagen. Dvs på hennes skole hadde de "mösspåtagning" forrige uke, hvor de tar på seg studentluene, og jeg er usikker på hva mer det innebærer (ut over å posere i sosiale medier sammen med venner med studentlua på hodet og champagneglass i hånda), siden min datter reiste bort og ikke deltok. Hennes skole er ellers litt preget av at "alle" på hennes linje bor på hybel og har familie andre steder i landet, eller naboland, og stort sett alle de øvrige elevene på skolen har innvandrerbakgrunn. Så det kan gjøre at det kanskje skiller seg litt fra de opprinnelige svenske tradisjonene.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 06-05-26 kl 13:23. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Tatt på
|
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenHer i Rogaland har russefeiringen sklidd helt ut og begynt tidligere og tidligere i april. Tror noen har holdt på i 5-6 uker de siste årene og mange mistet da siste innspurt i fagene og i kombinasjon med fraværsgrensen gikk det ikke så bra for ganske mange.
|
|
|
#14 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenJeg er lærer på videregående og det merkes godt at eksamen er tidligere. De to ukene det har blitt flyttet i løpet av de to siste årene er to uker kortere tid å jobbe igjennom og fordøye innholdet i skriftlige eksamensfag på vg3. Det høres kanskje lite ut, men det er faktisk vesentlig.
|
|
|
#15 |
|
heimføing
|
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenSåvidt jeg har fått med meg, så har russen i Tromsø startet feiringa etter eksamen de siste årene, så velkommen etter til resten av landet. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenDet merkes godt at norskeksamen er 3 uker tidligere i år enn den har brukt å være. I fjor var den også tidligere, men 16. mai - det var til å leve med.
|
|
|
#17 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenJeg jobber også i vgs. Tidligere var jeg stressa fra slutten av mai og ut skoleåret, i år er jeg stressa fra slutten av april og ut. Jeg har lagt opp til sluttvurdering i alle kurs etter eksamensperioden, men på VG3 blir det bare tull, for det er så mange timer som går ut. Om de skal feste noen uker nå etter 17. mai, så blir konsekvensen heller at det går ut over standpunkt og muntlig i stedet for skriftlig eksamen. Vi har ikke tid til å jobbe ordentlig med nok fagstoff, vi har ikke tid til felles repetisjon. Myndighetene sier karakterfristen skal settes seinere, men man må ta hensyn til hurtigklagefrist, så etter 2. juni er det nok bare de som skal opp til muntlig som gidder å komme i det hele tatt. Heldigvis ligger våre muntligeksamner sist av alle i fylket. Jeg tror Tallulahs lærerbekjente har rett - de typisk skoleflinke kommer til å få bedre resultater, alle andre får dårligere.
|
|
|
|
#18 |
|
En som trener
|
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenDatteren min er strålende fornøyd med å være ferdig med skriftlig eksamen allerede førstkommende fredag, og ikke minst å ha fått vite seks uker i forveien at hun skal opp i norsk muntlig. Jeg synes omleggingen med at de nå har det meste av eksamener i forkant av russetiden er helt genialt, de vil jo virkelig ha noe å feire! |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenJeg savner russ i mai, jeg. Min ikkefestende russesønn får knapt brukt russedressen, siden det knapt er skole. Likte gamlemåten bedre.
|
|
|
#20 |
|
I mål
|
Nei. Det er et av hovedpunktene når dette debatteres i skoleverdenen. Et skoleår som i realiteten er 3 uker kortere og veldig uklart hva som skjer med oppmøtet i mai. Jeg vil i tillegg slenge inn at det blir veldig ulik praksis i mai. Noen skoler gir sikkert fri i stort monn til "å lese på det du har kommet opp i til muntlig", andre legger om hele timeplanen for å preppe bare til eksamensfag, andre forsøker så godt man kan undervise frem mot standpunkt. |
|
|
|
![]() |
|
|