Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?
Dersom man som forelder nærmest forventer at guttebarnet mobbes hvis det har på seg såkalte jentefarger (ja, for det dreier seg vel i hovedsak om guttenes innsnevrede valg?), så er man vel også med på å legitimere mobbingen? Jeg synes det har noe med holdningsoverføring å gjøre. For meg blir det litt likt homofile med barn diskusjonen, det påstås at de ikke bør få barn fordi barna kan finne på å mobbes. Dersom man alltid skal tenke hvisomatte-dersom-atte får vi aldri et mer likestilt samfunn. Jeg mener at noen må tørre å bryte noen sosiale normer for å få til endring. De minste barna er vel i utgangspunktet de minst fordomsfulle vesener på kloden, de bryr seg katta om lekekameraten har lilla eller brune sko, lys eller mørk hudfarge. Det er fra foreldrene og samfunnet for øvrig barna lærer fordommer og kjønnsforventninger. Det er uansett en balansegang dette, og jeg ville selvsagt ikke tvunget et barn til å bruke noe det ble mobbet for. Det måtte iallefall ha blitt en diskusjon rundt det. Men ved å lukke øynene og følge de sosiale normene som fører til et diskriminerende samfunn (ja, jeg mener faktisk at svart batmangenser versus råsa blomstergenser gjør det) så vil vi ikke oppnå noen endring. Det er det som blir integrert i oss som barn, som i stor grad holdninger og valg man tar senere i livet.
Dere som sier at dere vil godta at sønnen på 4 år ikke vil bruke lilla sko, gjelder det samme dersom de hadde nektet å bruke blå sko? (Jeg sier ikke at jeg selv ville gjort det annerledes, men jeg synes allikevel svaret på spørsmålet er interessant.)