|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturer
Så du mener det aldri er noen fellestrekk ved en gruppering som du ikke kan være kritisk til? Det synes jeg er ganske rart. Da må du være en veldig veldig åpen person, som ser det positive i alle til det motsatte er bevist. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Absolut ateist
|
Når det er snakk om individers meninger, tanker og holdninger, så mener jeg at kulturer slik du definerer det ikke har fellestrekk som kan kritiseres, nei. At man kan kritisere MANGE individer er noe helt annet.
|
|
|
#3 |
|
Pauset
Ikke omskjæring en gang? Kulturer som praktiserer steining? De som dreper døtrene sine fordi de valgte feil ektefelle? En kultur eller en gruppering (kan ha flere av dem og begge deler i ulike land) består jo nettopp av en samling mennesker. En samling individer. Men det som nettopp gjør dem til en kultur er jo det det har til felles. Det er vel det som kjennetegner alle kulturer. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
En kultur er ikke det samme som en gruppe mennesker, bare for å flisespikke litt. En kultur "gjør" eller "praktiserer" ikke noe som helst - det er det menneskene som gjør. Kultur kan defineres som delt kunnskap, normer, levevis osv. (selv om å definere kultur er et evig problem for de som forsker på slikt), men det er uansett ikke kulturen som handler - det er det individer eller grupper av individer som gjør.
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Det er vel det jeg på en måte vil fram til. Jeg opplever det faktisk som merkelig at vi så lett kan uttrykke skepsis mot kulturelle uttrykk hos f.eks. folk av typisk vestlig utseende, men at det trekkes likhetstegn med rasisme om gruppen har "ikke vestlig" utseende. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |