Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme kontra skepsis mot andre kulturer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-07, 16:31   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er likevel snakk om individer. At det gjerne er mange individer er nå en ting, men å ta alle under ett på den måten der er meg helt uforståelig.

Så du mener det aldri er noen fellestrekk ved en gruppering som du ikke kan være kritisk til? Det synes jeg er ganske rart. Da må du være en veldig veldig åpen person, som ser det positive i alle til det motsatte er bevist.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 16:33   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Så du mener det aldri er noen fellestrekk ved en gruppering som du ikke kan være kritisk til?

Når det er snakk om individers meninger, tanker og holdninger, så mener jeg at kulturer slik du definerer det ikke har fellestrekk som kan kritiseres, nei. At man kan kritisere MANGE individer er noe helt annet.

Gammel 22-10-07, 16:37   #3
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Når det er snakk om individers meninger, tanker og holdninger, så mener jeg at kulturer slik du definerer det ikke har fellestrekk som kan kritiseres, nei. At man kan kritisere MANGE individer er noe helt annet.

Ikke omskjæring en gang? Kulturer som praktiserer steining? De som dreper døtrene sine fordi de valgte feil ektefelle? En kultur eller en gruppering (kan ha flere av dem og begge deler i ulike land) består jo nettopp av en samling mennesker. En samling individer. Men det som nettopp gjør dem til en kultur er jo det det har til felles. Det er vel det som kjennetegner alle kulturer.

Men joda - det finnes selvsagt individer som tar avstand fra nettopp de deler av den kulturen de kommer fra. Disse unntakene får det jo som regel ikke så enkelt, og mange av dem kommer jo også hit. De som jobber for demokrati f.eks.

Gammel 22-10-07, 21:22   #4
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Kulturer som praktiserer steining? De som dreper døtrene sine fordi de valgte feil ektefelle? En kultur eller en gruppering (kan ha flere av dem og begge deler i ulike land) består jo nettopp av en samling mennesker. En samling individer. Men det som nettopp gjør dem til en kultur er jo det det har til felles. Det er vel det som kjennetegner alle kulturer.

En kultur er ikke det samme som en gruppe mennesker, bare for å flisespikke litt. En kultur "gjør" eller "praktiserer" ikke noe som helst - det er det menneskene som gjør. Kultur kan defineres som delt kunnskap, normer, levevis osv. (selv om å definere kultur er et evig problem for de som forsker på slikt), men det er uansett ikke kulturen som handler - det er det individer eller grupper av individer som gjør.

Når det gjelder rasisme, så har jo det i ordets strenge forstand bare å gjøre med å dømme folk eller sette dem i bås på grunnlag av fysiske kjennetegn. Å være skeptisk til kultur blir dermed bare rasisme hvis det er koblet til fordommer basert på fysiske kjennetegn, tenker jeg. Etnosentrisme er muligens et ord som passer bedre i denne sammenhengen - å vurdere andre gruppers levevis ut fra sitt eget (mao det motsatte av relativisme).

Jeg synes det er helt legitimt å være skeptisk til kulturelle uttrykk og synes ikke det er hverken rasistisk eller etnosentrisk i utgangspunktet. Rasistisk blir det i det øyeblikket man kobler det kulturelle uttrykket til en grov generalisering basert f.eks. på hudfarge og antar at alle som ser slik ut har en sånn eller sånn kultur.

Gammel 22-10-07, 22:20   #5
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg synes det er helt legitimt å være skeptisk til kulturelle uttrykk og synes ikke det er hverken rasistisk eller etnosentrisk i utgangspunktet. Rasistisk blir det i det øyeblikket man kobler det kulturelle uttrykket til en grov generalisering basert f.eks. på hudfarge og antar at alle som ser slik ut har en sånn eller sånn kultur.

Det er vel det jeg på en måte vil fram til. Jeg opplever det faktisk som merkelig at vi så lett kan uttrykke skepsis mot kulturelle uttrykk hos f.eks. folk av typisk vestlig utseende, men at det trekkes likhetstegn med rasisme om gruppen har "ikke vestlig" utseende.

Gammel 22-10-07, 22:31   #6
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er vel det jeg på en måte vil fram til. Jeg opplever det faktisk som merkelig at vi så lett kan uttrykke skepsis mot kulturelle uttrykk hos f.eks. folk av typisk vestlig utseende, men at det trekkes likhetstegn med rasisme om gruppen har "ikke vestlig" utseende.

Helt enig med deg

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:34.