Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.
Handlingen du utfører når du tar ungen hardt i armen har direkte med ungens egen handling å gjøre. Handlingen har en mening utover det å straffe, det har en hensikt som er å stoppe barne fra å løpe eller å kle på det. Hvis man gir ris eller ørefik til en unge som ikke vil kle på seg eller sitte i bilen så har det ingen misjon utover å straffe. Jeg ser iallefall tydelig forskjellen på de to formene for reaksjon og det tror jeg barn også vil gjøre. Når det gjelder planlagt straff - altså at man gir ris i etterkant av en handling, så er jeg fullstendig overbevist om at barn opplever den forskjellen. Barn kan kanskje ikke sette ord på hva som er forskjellen, men at de merker den og forstår den - det er jeg overbevist om. Noe annet vil være å undervurdere barns evne til å forstå sosiale situasjoner. Barn vil også være i stand til å oppfatte at det er forskjell på å gjøre ting i affekt og ut fra iskald beregning.
Hvis jeg hadde observert fireåringen i binas eksempel hos legen og sett reaksjonen til moren, så ville jeg tenkt mitt om hvorfor hun lot det gå så langt og at begges atferd var en del av et større problem.
Jeg er generelt sett HELT ENIG i at straff er meningsløst. Hvis man med straff mener en planlagt handling som kommer en stund etter barnets overtredelse. Men det gjelder for meg alle typer straff. Inndragelse av lørdagsgodt, får ikke se Barne-TV, inndragelse av privillegier. Det er meningsløst fordi det ikke er konkret knyttet til det som skjer, der og da.
Likevel - om man slår barnet som løper rundt på legekontoret, så vil folk fordømme handlingen. Selv om det også var en direkte reaksjon på barnets handling. Men det å ta ungen i armen - som også er fysisk inngripen overfor barnet - det vil de fleste av oss akseptere.
Forøvrig syns jeg det siste avsnittet ditt var meningsløst. En del av et større problem?
|