Sv: Rasisme i praksis
Sånn generelt blir jeg litt oppgitt over hvor vanskelig folk syns det er å kalle noe rasisme. Hvis en rusmisbruker får dårlig behandling er det ikke spesielt vanskelig for noen å si at det mest sannsynlig bunner i en fordom og skepsis til rusmisbrukere. Men er det en med annen hudfarge, da er det tydeligvis veldig vanskelig å si at det mest sannsynlig bunner i fordom og skepsis til dem med annen hudfarge.
Selv om unge mødre og rusmisbrukere får samme behandling betyr det ikke at dette ikke er rasisme. Det betyr bare at man har fordommer mot flere grupper med mennesker.
Jeg syns også at når man sier: "Jeg tror denne kunden deler skjebne med tenåringsmødre, rusmisbrukere og folk som ellers ikke har så høy status i samfunnet." så er nettopp det et argument for at det er rasisme, fordi man setter utlendinger i lavstatusgruppen.
Det kan selvfølgelig være millioner av grunner til at denne kunden fikk dårlig behandling. Men når vedkommende ikke oppførte seg spesielt dårlig, men får dårlig behandling tilbake, og den lyse kunden bak, ikke får dårlig behandling, er det ganske sannsynlig.
Selvfølgelig, skal man teste det skikkelig, måtte begge kunder vært ute i samme ærend.