Sv: Knut Hamsuns plass? Hamsunsgate? Er det ok?
Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.
Jeg synes det er smålig at Hamsuns virke ikke kan æres ford han også var uttalt nazist. Å redusere Hamsun til primært å være en nazist, tolker jeg dithen at det ikke er rom for å differensiere mellom nazister.
Jeg syns du tar veldig hardt i, vi snakker tross alt om en mann som har fått Nobelprisen, "Markens Grøde" spilles for tiden på hovedscenen på Nationalteatret og han nevnes omtrent alltid når man snakker om Norges beste forfattere. Han er absolutt æret som forfatter og langt i fra redusert til "primært å være en nazist"
Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.
Jeg tror mye holdningen som nazisympatisørene reprensenterte lever videre den dag i dag, men nå pakket litt penere inn under merkelappen "innvandrersepsis".
Nettopp derfor tror jeg det er veldig, veldig viktig å markere at slike holdninger ikke er aksepterte i dag heller. Jeg syns ikke grunnen om at det fremdeles er overlevende etter krigen er god nok, da syns jeg vi reduserer nazismen til noe som ikke er så viktig lengre. Det er viktig å markere avstand til nazisme og rasisme samme hvor lang tid det er siden andre verdenskrig.