|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Knut Hamsuns plass? Hamsunsgate? Er det ok?
Det var dette jeg prøvde å si.
|
|
|
#22 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns du tar veldig hardt i, vi snakker tross alt om en mann som har fått Nobelprisen, "Markens Grøde" spilles for tiden på hovedscenen på Nationalteatret og han nevnes omtrent alltid når man snakker om Norges beste forfattere. Han er absolutt æret som forfatter og langt i fra redusert til "primært å være en nazist"
Nettopp derfor tror jeg det er veldig, veldig viktig å markere at slike holdninger ikke er aksepterte i dag heller. Jeg syns ikke grunnen om at det fremdeles er overlevende etter krigen er god nok, da syns jeg vi reduserer nazismen til noe som ikke er så viktig lengre. Det er viktig å markere avstand til nazisme og rasisme samme hvor lang tid det er siden andre verdenskrig.
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Knut Hamsuns plass? Hamsunsgate? Er det ok?Jeg synes det er litt problematisk. Mulig det er for tidlig. Det er ikke så lenge siden andre verdenskrig. Å oppkalle etter en romanfigur var ikke dumt.
|
|
|
#24 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Knut Hamsuns plass? Hamsunsgate? Er det ok?Får noen blodforgiftning av innvandrere?
|
|
|
#25 |
|
Passiv
|
Jeg burde sitert, men min kommentar var ment som et tilsvar på gajamors uttalelse om at hun ”ser ingen grunn til å hedre en nazist”. Å hedre en nazist er det vel ingen oppegående mennesker som vil, men jeg mener det er uproblematisk å hedre forfatteren Hamsun på tross av at han hadde nazisympatier. Det er mange her som synes at Hamsun som gatenavn er problematisk, mens han litterære karakterer er greit. Jeg synes dette i høyeste grad er med på å redusere Hamsun som forfatter til fordel for merkelappen nazist, og jeg kan ikke forstå at Hamsuns navn skal være så mye mer provoserende enn f.eks. Sellanrå.
Å hedre Hamsuns forfatterskap er ikke det samme som å akseptere nazisme og rasisme som fenomen. Det er viktig å markere avstand til nazisme, men jeg synes det blir feil å uspiseliggjøre Hamsun som forfatter på grunn av hans nazisympatier. |
|
|
|
#26 |
|
|
Men det er vel nettopp det man ikke gjør hvis man velger en litterær karakter. Egentlig synes jeg det er et mye større uttrykk for respekt, at hans verk har satt så spor at man oppkaller bygninger, plasser eller gater etter en fiktiv skikkelse. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Her er vi rett og slett uenige.
En, nei, var det ikke nettopp det jeg sa? Man kan hedre forfatterskapet, men ikke nødvendigvis mannen. Og jeg syns man hedrer forfatterskapet ved å verdsette han som en flott forfatter (noen som i aller høyeste grad blir gjort) oge vt. kalle opp noe etter en romankarakter, men ikke etter mannen.
Det er da ingen som snakker om å uspiseliggjøre Hamsun som forfatter, hvor fikk du det i fra?
|
|
|
#28 |
|
Originala
|
Sv: Knut Hamsuns plass? Hamsunsgate? Er det ok?Jeg synes det er litt problematisk, ja (Å oppkalle etter romanfigurer kunne vært en idé, rent bortsett fra at hovedkarakterene i de bøkene jeg har lest ikke har framstått som særlig sympatiske). |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Passiv
|
Tror vi er uenige her også. Jeg synes ikke det er naturlig å skille mellom forfatteren Hamsun og forfatterskapet hans - særlig ikke når man synes det er greit å kalle opp en vei etter en av hans romanfiguerer, men problematisk å bruke forfatterens navn.
Jeg uttrykte meg vel ikke klart nok, men dette er egentlig samme problemstilling som ovenfor hvor jeg ikke ser det naturlig å skille mellom forfatteren og forfattersapet. |
|
|
|
#30 |
|
Passiv
|
Man skal ikke verken lukke øynene for eller se fordi hva Hamsun gjorde. Mitt eksempel med tyskerungene var kun en digresjon for å påpeke det (i forhold) harmløse i Hamsuns handlinger. Men som jeg skrev hører dette til en annen diskusjon. |
|
|
|
#31 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Knut Hamsuns plass? Hamsunsgate? Er det ok?Jeg synes ingen nazister skal bli hedret med å få en gate eller plass oppkalt etter seg. Det ville være både trist og tragisk hvis så skulle skje. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
sjelden
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Knut Hamsuns plass? Hamsunsgate? Er det ok?Jeg syns forfatteren Hamsun godt kunne få en plass, eller gate oppkalt etter seg. Nazivennen Hamsun derimot, trenger ikke noe sted oppkalt etter seg.
|
![]() |
|
|