Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Knut Hamsuns plass? Hamsunsgate? Er det ok?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-07, 19:53   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knut Hamsuns plass? Hamsunsgate? Er det ok?

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle2074991.ece

Jeg vet ikke hva jeg synes. Det vil si, jeg tror kanskje jeg synes det er greit med en Hamsunplass. Han fikk jo tross alt nobelprisen i litteratur. Samtidig er det litt kleint, ettersom vi kjenner til hans nazisympatier. Hva synes du?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 19:58   #2
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Knut Hamsuns plass? Hamsunsgate? Er det ok?

Jeg synes det er på tide at Hamsun får en gate/plass oppkalt etter seg. Hvorvidt det skal være St. Olavs plass spiller mindre rolle for meg. Jeg har selv vært reiseleder for utlendinger til Norge som undrer seg over at Hamsun er såpass skjult når de kommer til Norge.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 20:08   #3
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Synes det er på høy tid at mannen får kred i form av gate/plass. Synes også at nazisympatiene virker sterkt overdrevet, fra en tid da det var betraktelig sårere enn i dag. Når til og med Tyskland er i ferd med å ta et skikkelig oppgjør med fortiden, så kan godt Norge gjøre det også. Knut Hamsuns plass er et skritt i riktig retning.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 20:09   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber i samme hus som lederen for det planlagte Hamsunsenteret på Hamarøy og har fulgt diskusjonen med interesse. Jeg synes absolutt det er på tide med en Hamsuns plass i Oslo.

Gammel 30-10-07, 20:36   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er greit.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 21:42   #6
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er på tide at han får en gate eller plass.
Går det an å skille mellom personen med nazisympatier og forfatteren Hamsun?

mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 21:51   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg ikke bryr meg nevneverdig om Hamsun.

Gammel 30-10-07, 22:17   #8
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke vi trenger å oppkalle en plass etter en erklært nazist. Nobelprisvinner eller ikke.

Gammel 30-10-07, 22:26   #9
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Tja, jeg vet ikke jeg. Jeg hørte en gang et radioopptak med Hamsun, og hans nazisympatier var ikke til å ta feil av. Gateoppkalling hedrer mennesket som kalles opp, går det an å bare hedre kunstneren ved å kalle opp en av romanfigurene mon tro? Isak Sellanrås plass for eksempel.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 22:35   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er litt problematisk tror jeg. :tenker fortsatt:

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 23:09   #11
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Tja, jeg vet ikke jeg. Jeg hørte en gang et radioopptak med Hamsun, og hans nazisympatier var ikke til å ta feil av. Gateoppkalling hedrer mennesket som kalles opp, går det an å bare hedre kunstneren ved å kalle opp en av romanfigurene mon tro? Isak Sellanrås plass for eksempel.

Ja, det har vel vært foreslått. Sjefen min fortalte at et liknende problem oppstod da de ville kalle opp en vei i Bærum etter Halvdan Koht, som heller ikke hadde holdt sin sti ren under krigen. Der ble løsningen som folk kunne enes om "Professor Kohts vei" - for å understreke at det var professorrollen som var bakgrunn for oppkallingen, ikke personen som helhet. Kanskje "Nobelprisvinner Hamsuns" plass kunne være noe?

Gammel 31-10-07, 00:22   #12
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle2074991.ece

Jeg vet ikke hva jeg synes. Det vil si, jeg tror kanskje jeg synes det er greit med en Hamsunplass. Han fikk jo tross alt nobelprisen i litteratur. Samtidig er det litt kleint, ettersom vi kjenner til hans nazisympatier. Hva synes du?

Jeg synes dette er helt uproblematisk, og begynner å bli smålei de som mener at nazisympatisører ikke fortjener å bli husket for noe annet enn sine feiltrinn.

En helt annen diskusjon for øvrig, men jeg synes det offentliges behandling av tyskerungene etter krigen er en skamplett som i forhold gjør Hamsuns handlinger til en ubetydelig parentes. Men det er nå engang slik at seierherrene skriver historien, og da dekkes egne feil over ved å overdrive betydningen av fiendens handlinger.

Det er på sin plass å kritisere Hamsun for hans standpunkter, men hvor mye vekt skal man tilegne sympatiene til en mann i Hamsuns tilstand? Han var nesten 81 år gammel da krigen startet, og ble også rammet av flere hjerneslag under krigen. Jeg synes vi skal vise storsinn og la forfatterskapet til en av Norges største forfattere telle mer enn en gammel manns politiske sympatier.

Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 08:05   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg synes dette er helt uproblematisk, og begynner å bli smålei de som mener at nazisympatisører ikke fortjener å bli husket for noe annet enn sine feiltrinn.

Vel, jeg vil nok våge å påsta at Hamsun blir mest husket for sitt forfatterskap. Om man i tillegg skal gi ham en plass eller gate syns jeg er en annen sak. Jeg syns forslaget om å kalle opp etter en av romanfigurene er en bedre løsning.

Og som du sier selv, behandlingene av tyskerungene er en helt annen diskusjon, så jeg ser ikke hva det har å si i denne saken.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 08:08   #14
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg syns ikke vi trenger å oppkalle en plass etter en erklært nazist. Nobelprisvinner eller ikke.

Var han nå en erklært nazist?

Jeg synes vi skal vise storsinn og la forfatterskapet til en av Norges største forfattere telle mer enn en gammel manns politiske sympatier.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 10:17   #15
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er et litt vanskelig spørsmål. På den ene siden fortjener en av våre aller største forfattere å merkes med sin egen plass, på den andre siden kan det være at tiden ikke er inne helt enda. Liker veldig godt ideen om å kalle opp en plass eller vei etter en av de fiktive romanfigurene.

Det er på sin plass å kritisere Hamsun for hans standpunkter, men hvor mye vekt skal man tilegne sympatiene til en mann i Hamsuns tilstand? Han var nesten 81 år gammel da krigen startet, og ble også rammet av flere hjerneslag under krigen. Jeg synes vi skal vise storsinn og la forfatterskapet til en av Norges største forfattere telle mer enn en gammel manns politiske sympatier.

Det er litt tilfeldig at det er Nebbia sitt sitat jeg bruker her, men jeg synes ikke nazisme skal unnskyldes med at det er gale/gamle/syke mennesker. Det er en ideologi som mange støttet. At tiden er annerledes nå enn for 60-90 år siden er jeg selvsagt glad for, og mange var nok preget av sin tid.

Hamsuns holdninger og handlinger under krigen skal ikke glemmes eller unnskyldes, men forfatterskapet fortjener å huskes og æres.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 22:00   #16
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Det er litt tilfeldig at det er Nebbia sitt sitat jeg bruker her, men jeg synes ikke nazisme skal unnskyldes med at det er gale/gamle/syke mennesker. Det er en ideologi som mange støttet. At tiden er annerledes nå enn for 60-90 år siden er jeg selvsagt glad for, og mange var nok preget av sin tid.

Reaksjonene på Hamsuns nazisympatier er i stor grad preget av symbolpolitikk. Først brukte nazistene ham for alt hva han var verdt, og etter krigen slo det tilbake på ham med like stor kraft. Begge deler blåst ut av sine proporsjoner på grunn av hans status som nobelprisvinner.

Hamsuns holdninger skal ikke unnskyldes, men 60 år etter krigen synes jeg man kan ta av seg de sort/hvite brillene og se på Hamsuns lefling med nazismen med et litt mer nyansert syn. Jeg synes Hamsuns alder i høyeste grad er en formildende omstendighet når man skal vurdere om han har gjort seg fortjent til å få en vei/plass oppkalt etter seg.

Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 23:33   #17
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Så vidt jeg har forstått det var Hamsun nazist i god tid før krigen begynte, og beholdt den holdningen ihvertfall til krigen var slutt. Det var altså ikke bare en gammel manns rabling. Man merker det av og til i bøkene hans også, denne troen på overmennesker o.l. Nå er ikke jeg noen stor Hamsun-leser, men det var flere episoder i Markens grøde hvor jeg følte det passet å se teksten i forhold til tiden den var skrevet i.

Jeg ser ingen grunn til å hedre en nazist, men jeg kan være med på å hedre forfatteren. Da vil den beste måten være å oppkalle gater eller plasser etter romankarakterer. (F.eks. Sultplassen på Grünerløkka ).

Gammel 31-10-07, 23:44   #18
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns det er litt problematisk tror jeg. :tenker fortsatt:

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns forslaget om å kalle opp etter en av romanfigurene er en bedre løsning.

Jeg er litt på linje med glitter og nolo i denne saken. Jeg så et diskusjonsprogram vedrørende dette for litt siden, hvor det kom tydelig fram at det er lettere for vår generasjon å si at dette er ok, sammenlignet med de som er en og to generasjoner eldre enn oss. Det lever fortsatt folk som er direkte preget av nazismen og krigen. Jeg synes ikke man behøver å strø salt i såret på folk.

Gammel 01-11-07, 06:29   #19
Nebbia
Passiv

Standard

Det er knapt noe land som var med i andre verdenskrig som slapp billigere unna krigshandlinger enn Norge. Allikevel var Norge et av landene med det mest omfattende rettsoppgjøret etter krigen, og det ser ikke ut til at mentaliteten fra den gang har endret seg stort.

Hamsun var nazist, ja, men han var også en forfatter. Jeg synes det er smålig at Hamsuns virke ikke kan æres ford han også var uttalt nazist. Å redusere Hamsun til primært å være en nazist, tolker jeg dithen at det ikke er rom for å differensiere mellom nazister. Å være nazisympatisør, som Hamsun var, innebærer helt klart rasistiske holdninger, men det innebærer ikke at han f.eks. støttet jødeutryddelsen eller krigshandlinger generelt. Jeg tror mye holdningen som nazisympatisørene reprensenterte lever videre den dag i dag, men nå pakket litt penere inn under merkelappen "innvandrersepsis".

Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 08:12   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er som vanlig enig med Glitter.

I Oslo Aften, eller hva nå avisen heter, leste jeg et forslag om å bruke figuren Papst i stedetfor, en jøde som Hamsun beskrev veldig flatterende. Da har man anerkjent Hamsuns forfatterskap, man har ikke hedret nazisympatisøren men forfatteren, og ikke minst, man har et genialt navn. Papst plass? Blir ikke bedre enn det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:04.