Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelp
Opprinnelig lagt inn av Sina, her.
Mener du virkelig at barnet i enkelte tilfeller har det bedre i ett voldelig hjem?
Det finnes grader av alt.
Hva er et "voldelig hjem"? Er det et sted hvor mor/far av og til mister besinnelsen og slår i avmakt? Da er svaret et ubetinget ja. Jeg sier meg helt enig med det bina sier over her. Det burde aldri være en enkel avgjørelse å ta et barn ut av sin sammenheng (noe jeg absolutt ikke tror det er i de fleste tilfeller heller).
Men hvis du med "voldelig hjem" mener et sted der barna (og/eller andre i familien) regelmessig mishandles, og overgriperen nekter å ta imot hjelp, er saken såklart en annen. Da bør de gripes inn raskt.
Problemet er bare at det er ikke umiddelbart lett å se grensene her. Se bare på hvordan jeg formulerte det litt ulikt, og så høres det helt anderledes ut i de to tenkte tilfellene. Men, det kunne vært et og samme tilfelle, beskrevet av to ulike personer.
Jeg har gjennom omgangskretsen og jobben en hel del erfaringer med barnevernet fra barnets side, fra 70-tallet og frem til i dag. Jeg har inntrykk av at det er en veldig positiv utvikling på gang, over mot mer forebyggende tiltak, tidlig. Superviktig, og det viser jo forskningen også, nå vet man jo mer og mer om hvor viktig de første årene er.