Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Flere selskaper distanserer seg fra "De 7 dødssyndene"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-07, 21:23   #61
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flere selskaper distanserer seg fra "De 7 dødssyndene"

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg lurer på hvor det kommer fra at det er fanatiske kristne som er årsak til at annonsørene trekker seg?

Fanatiske kristne har vi vel ikke så mange av her i Norge? De fleste er vel ganske så liberale?

Det kan jo være annonsørene fant ut at dette ikke var den slags de ville støtte.......... uten at de var troende. Kanskje denne serien brøt med deres etiske retningslinjer.....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 21:32   #62
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Ikke til hinder for ytringsfriheten? Hadde Sæle holdt seg innenfor ytringsfrihetens grenser hadde han nøyd seg med å ta til motmæle mot Schau og TV2.

I stedet innser han at han ikke har slagkraft nok ovenfor noen av dem, og går dermed til angrep på annonsørene, en tredjepart som ikke har noe med programmet å gjøre. I håp om at disse kan utøve press mot TV2, viser Sæle utvilsomt at visingen av programmet skal ha konsekvenser for noen av de impliserte partene. Og en ytring som får konsekvenser av en slik art har i mine øyne ikke noe med ytringsfrihet å gjøre.

Jeg synes det er helt ok å fortelle en bedrift at de støtter noe eller blir assosiert med noe og at jeg derfor ikke vil handle hos dem.

Jeg har ingen problemer med at muslimer valgte å boikotte norske varer heller. Det synes jeg er en helt rimelig protestform.

Annonsørene som trekker seg her vil enkelte andre nå få et negativt bilde av, akkurat som andre får det om de fortsatte å annonsere.

Å bruke sin "Kundemakt" synes jeg er helt akseptabelt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 22:00   #63
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg lurer på hvor det kommer fra at det er fanatiske kristne som er årsak til at annonsørene trekker seg?

Fanatiske kristne har vi vel ikke så mange av her i Norge? De fleste er vel ganske så liberale?

Det kan jo være annonsørene fant ut at dette ikke var den slags de ville støtte.......... uten at de var troende. Kanskje denne serien brøt med deres etiske retningslinjer.....

Nuvel ... Fra Aftenposten i dag(http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2091433.ece):

Sitat:

Fra 08.15 til 09.00 fikk selskapet 22 telefoner. Dette var nok til at informasjonsdirektør Solfrid Flateby nå bekrefter at Coca-Cola nå har trukket seg fra programmet.

¨
- Fordi det har vært massiv respons nå, tenker vi at det var viktig å ikke sende reklame akkurat i denne situasjonen. Men det var et veldig vanskelig valg. Dette har vært en tung avgjørelse, sier informasjonsdirektør Solfrid Flateby til Aftenposten.

Expert hadde en lignende uttalelse i dag, hvor de sa at de trakk seg fordi kundene reagerte, og dette var ikke en kamp Expert syntes var viktig å kjempe. De hadde ikke bedt særskilt om reklametid i forbindelse med det programmet.

Jeg synes det er vanvittig det som her skjer, at kristne organisasjoner forsøker å sensurere media. Og at folk tolererer kneblingen synes jeg er grusomt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 22:01   #64
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Nei! De ulike annonsørene har selv gått ut og sagt at de er rene kommersielle aktører som ikke ønsker å støte noen. Hadde de ment at programmet til Schau var så dårlig at de ikke vil bli dentifisert med dette hadde de selvfølgelig sagt dette. Da hadde de i det minste hatt litt verdighet. Nå fremstår de som ryggradsløse tullinger som lar seg diktere av marginale grupper.

Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 22:16   #65
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hattifnatten: Synes du boikott av Burma virkelig kan sammenlignes med provoserende tv-program? Mens den ene boikotten forsøker å stoppe menneskemishandling vil den andre forsøke å stanse opplysning.

Religion er touchy subject når man prøver å ta opp prinsipielle problemstillinger. Men la oss ta et annet eksempel. Hvis eiendomsmeglerforeningen gikk sammen og truet med å stanse all boligannonsering i Dagens Næringsliv dersom de ikke sluttet å publisere alle sine spekulasjoner i at boligprisene kommer til å falle (som gjerne fører til en psykologisk reaksjon, ved at folk blir redde og ikke tør kjøpe ny bolig) - ville ikke det føltes som et overgrep mot ytringsfriheten?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 22:22   #66
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg synes det er helt ok å fortelle en bedrift at de støtter noe eller blir assosiert med noe og at jeg derfor ikke vil handle hos dem.

Jeg har ingen problemer med at muslimer valgte å boikotte norske varer heller. Det synes jeg er en helt rimelig protestform.

Annonsørene som trekker seg her vil enkelte andre nå få et negativt bilde av, akkurat som andre får det om de fortsatte å annonsere.

Å bruke sin "Kundemakt" synes jeg er helt akseptabelt.

"Problemet" med denne aksjonsformen er at det rammer noen som ikke har noe med programmet å gjøre. Det var ingen av annonsørene som hadde bedt om å få annonsene sine i forbindelse med programmet, de hadde blitt plassert der. Ettersom Sæle ikke har noen påvirkningskraft ovenfor verken Schau eller TV2 går han etter en tilfeldig annonsør som er livredd for dårlig publisitet. Kundemakt? Ja. Feigt? Definitivt - både av Sæle og av annonsørene som ikke tør å stå opp å si at slik oppførsel er uakseptabel.

Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 14:02   #67
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

I går var det et nyhetsinnslag om at en deltaker i Robinsonekspedisjonenen på det groveste skjelte har skjelt ut en annen deltaker, en samisk kvinne, med rasistiske og sexistiske tilrop ("sameludder" etc)som har blitt vist på TV. Blir det da feil/ umoralsk/ et angrep på ytringsfriheten hvis annonsørene til dette programmet ikke ønsker å bli assosiert med rasister og kvinnediskriminering?

Har ikke nyhetsaviser et prinsipp (lovfestet eller ikke?) om at annonsører ikke kan påvirke det redaksjonelle innholdet? En TV-kanal har ikke troverdighet hvis det ikke selv pålegger seg den samme begrensningen. Men det er kanskje kjernen i problemstillingen. Jeg vet ikke om TV2 har andre enn kommersielle mål med sin virksomhet? :vet ikke:

Den største feilvurderingen som har blitt gjort her er at TV2 sender et såpass kontroversielt program på en reklamefinansiert kanal. Dette programmet burde vært sendt på NRK.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 17:16   #68
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

I går var det et nyhetsinnslag om at en deltaker i Robinsonekspedisjonenen på det groveste skjelte har skjelt ut en annen deltaker, en samisk kvinne, med rasistiske og sexistiske tilrop ("sameludder" etc)som har blitt vist på TV. Blir det da feil/ umoralsk/ et angrep på ytringsfriheten hvis annonsørene til dette programmet ikke ønsker å bli assosiert med rasister og kvinnediskriminering?

Jeg synes ikke denne problemstillingen er særlig relevant. Annonsørene er i sin fulle rett til å reservere seg fra annonsere i forbindelse med programmer de ikke liker. Hvis Expert eller Maxbo hadde proklamert sin avsky ovenfor programmet på eget initiativ, er dette en avgjørelse som jeg tror de fleste ville akseptert.

Kristopher Schau er i sin fulle rett å lage programmet. TV2 er i sin fulle rett til å sende det (eller nekte å sende det), men det er ikke et angrep på ytringsfriheten at noen ikke er villig til å støtte programmet økonomisk. Det er derimot et angrep på ytringsfriheten når noen prøver å straffe annonsørene økonomisk, for å hindre ytringer de ikke liker.

Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 18:40   #69
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg henter popcornet, jeg.

Gammel 09-11-07, 19:16   #70
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men hvem er det egentlig som trekker paraleller mellom hva som sendes på tv og hvilke reklamer som vises i pausen? Jeg trodde de fleste var som meg, fant mute-knappen og gjorde noe annet i pausen eller svitsjet til en ny kanal mens reklamen pågikk.

På min tv-skjerm er det forøvrig plass til både Schau og Svartedal. :raus:

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 21:33   #71
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Men hvem er det egentlig som trekker paraleller mellom hva som sendes på tv og hvilke reklamer som vises i pausen?

Ingen normale og oppegående mennesker.

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

På min tv-skjerm er det forøvrig plass til både Schau og Svartedal.

Ikke på min, men jeg velger å bytte kanal i stedet for å oppfordre til boikott.

Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 21:55   #72
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Dette har jo "noe" med ytringsfrihet å gjøre, men det er vel neppe slik at Schaus frihet til å ytre seg er sterkt truet. Og hva reklamefinansiert fjernsyn sender eller ikke, og hvilke kriterier de legger til grunn for å avgjøre det er jo ikke det mest sentrale i ytringsfrihetsdebatten her i Norge – i andre land, uten vår almennkringkastingstradisjon, kan akkurat det være viktigere.

Men det er et problem for ytringsfrihetens kår hvis vi får flere pøbler av samme type som menneskene bak "Familie & Medier" og "Norge i Dag". De ønsker jo åpenbart ikke at noen som mener noe annet enn dem skal få komme til orde i det hele tatt. De skal naturligvis ha lov til å true med boikott, jobbe for forflating og fordumming av mediene og til å oppfordre folk til å protestere mot ting de knapt vet hva er, men jeg ser ingen grunn til å ha noen respekt for dem eller det de gjør. Siviliserte mennesker oppfører seg ikke slik, men lar folk de er uenige med få ytre seg fritt også.

Ben "Soap (not box; the TV series)" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 13:44   #73
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Er savnet stillet nå, Nebbia?

Linken din fungerer ikke!

Her finner du "Kristen-støtte til Schaus syndeprogram".

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 20:30   #74
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Er savnet stillet nå, Nebbia?

Nesten. Jeg savner derimot en presisering over hva han mener er akseptabel forbrukerboikott. Han påpeker at det også er ytringsfrihet å la være og kjøpe varer, men han unngår problematikken med at mens det er Schau og TV2 som provoserer kristenfolket, er det annonsørene som merke deres vrede.

Ellers må jeg si at det står respekt av Selbekks uttalelser. Selvransakelse og takhøyde pleier å være mangelvare når religion er diskusjonstema. Selv om Selbekk i mine øyne fremdeles fremstår som en fundamentalistisk mørkemann, står han utvilsomt frem som den mest oppegående av dem.

Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 22:50   #75
Nynne
Erfaren

Nynne sin avatar

Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og debatten går også her inne :

Den kristne avisen Norge IDAG maner til boikott av Coca-Cola Norge, Maxbo, Canal Digital, Hadeland glassverk, Lilleborg, Riks TV og Disney.

Har ikke sett programmene selv, men må si jeg ikke liker måten Den kristne avisen Norge IDAG bruker makten sin på.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.