Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Flere selskaper distanserer seg fra "De 7 dødssyndene"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-07, 14:14   #41
Pastill
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flere selskaper distanserer seg fra "De 7 dødssyndene"

Det vil jo være GULL for nye annonsører å komme på banen nå. De vil bli sett på som selskaper med ryggrad og egne meninger. Ikke minst er jeg sikker på at dette drar seere som bare det.

Komisk.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 14:14   #42
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Beklager at jeg ikke tok spøken din. Jeg syntes ikke det var spesielt morsomt.

Det ante meg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 14:47   #43
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er problematisk at mennesker som føler seg krenket kan si i fra om det og arbeide mot noe . Det er det de har gjort. At TV-kanalen er reklamefinansiert og at annonsører trekker seg er en del av markedet så lenge man har en ordning med reklamefinansiert TV.

At vi som forbrukere har medinnflytelse på hva vi vil betale for synes jeg er rett og rimelig.

Jeg ville synes at det hadde vært skremmende om mennesker som føler seg krenket ikke skulle hatt rom for å få gitt sin respons.

Hm. Siden saken om satirekomikeren Kristopher Schau er for alvorlig til å snakke om på en litt fjåsete måte, så kan jeg godt være litt seriøs jeg, også.

Jeg har ikke argumentert mot at annonsørene trekker seg. Jeg vet godt hvordan markedsmekanismer fungerer. Jeg har dog store vansker med å tro at dette programmet kunne ført til noen stor boikott av Maxbo. Annonsekronene flyter lettest rundt reality, livsstilsprogrammer og importerte serier. Programmet til Schau er så smalt og har så få seere i utgangspunktet at det neppe koster annonsørene noe særlig å trekke seg. Jeg vil tro som jeg og flere har skrevet tidligere at dette blir ganske kraftig opphauset av tabloidpressen.

Det triste med dette er jo at kvaliteten på sendeflaten til de reklamefinansierte kanalene forringes hele tiden. Og vårt forhold til kultur forringes, våre krav til kultur senkes. Og nå snakker jeg om massene av tv-seere. De som ikke bryr seg om Kristopher Schau på den ene eller den andre måten, men som vil ha Jakten på kjærligheten, Idol og Greys anatomy. De har ingen uttalte krav til kultur utenom at de skal underholdes av den. Jeg mener at kultur bør ha mange hensikter utover å underholde folk. Provokasjon er en av dem.

Når de smale programmene tas av (har skjedd før, kan skje igjen), så er det jo ingenting igjen til slutt. Bare tom, innholdsløs underholdning. Jeg syns TV2 har et ansvar som riksdekkende kulturformidlere til å ivareta de smale konseptene også. Jeg for min del syns det var tragisk at Bernander kastet Schau ut av NRK, siden han definitivt hører mer hjemme i den kanalen.

Når det gjelder å si i fra når man føler seg krenket, så ser jeg hvor du kommer fra, Hattifnatten. Men jeg syns ikke det at man føler seg krenket av slik satire rettferdiggjør et ønske om kneble den som formidler det. Og sett i sammenheng med at vi lever i et samfunn der ytringsfriheten står veldig sterkt og der sekulariseringen er sterk, så syns jeg et slikt forsøk på knebling er absurd.

:ironisk:Jeg syns også de som føler seg krenket kunne vært litt mindre selvhøytidelige. Men det er jo helt på siden så klart. Det er tydelig at man ikke spøker med verken folks TV-vaner eller lager satire som angriper kristne. Iallefall ikke ustraffet. :ironisk:

Gammel 08-11-07, 15:08   #44
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Penger styrer alt.
TV2 tar sjansen på å lage noe som de tror vil tiltrekke seg store skarer med seere, og dermed også annonsører. De lukter gull !!!
Men så hadde de ikke tenkt på at det faktisk finnes folk som tenker litt på andre verdier også.
Noen er imot slik søppel-TV på grunn av sin kristne tro, som slettes ikke trenger å være fanatisk.
Andre er imot den fordi de ikke tåler trynet på Kristopher Schau.

Og når serien "presenteres" av selskaper du skal handle med, så er det vel alles fulle rett til å si fra om at man ikke liker at de støtter slit søppel-TV.

Og der ser vi.....hvis TV2 hadde kunnet, så hadde de sikkert nå tatt hele serien av plakaten. Mest fordi de ser at inntektene blir mindre pga. alt oppstyret.
Altså: Penger styrer alt.

Og det synes alle dere som er rystet over "fanatiske kristne" er helt OK?
Det er verken fundamentalister, mørkemenn eller fanatister som styrer agendaen her.
Det er nok pengene. Nok en gang !

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 15:17   #45
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Penger styrer alt.
TV2 tar sjansen på å lage noe som de tror vil tiltrekke seg store skarer med seere, og dermed også annonsører. De lukter gull !!!
Men så hadde de ikke tenkt på at det faktisk finnes folk som tenker litt på andre verdier også.
Noen er imot slik søppel-TV på grunn av sin kristne tro, som slettes ikke trenger å være fanatisk.
Andre er imot den fordi de ikke tåler trynet på Kristopher Schau.

Og når serien "presenteres" av selskaper du skal handle med, så er det vel alles fulle rett til å si fra om at man ikke liker at de støtter slit søppel-TV.

Og der ser vi.....hvis TV2 hadde kunnet, så hadde de sikkert nå tatt hele serien av plakaten. Mest fordi de ser at inntektene blir mindre pga. alt oppstyret.
Altså: Penger styrer alt.

Og det synes alle dere som er rystet over "fanatiske kristne" er helt OK?
Det er verken fundamentalister, mørkemenn eller fanatister som styrer agendaen her.
Det er nok pengene. Nok en gang !

Poenget ditt stemmer, det er penger som rår. Men TV2 raker nok inn på denne serien. Et par annonsører forandrer tidspunkt og andre strømmer inn.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 15:19   #46
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Det er jo ikke sikkert at ALLE de involverte er FANATISKE kristne fordi om de signerer et opprop mot "De 7 dødssyndene." Kan være helt vanlige kristne eller andre som rett og slett misliker dette programmet sterkt.

Jeg har skrevet under for eksempel. Jeg ville også ha skrevet under mot det meste av reality-TV hvis noen ga meg sjansen. Målet mitt er å fjerne søple-TV av alle slag og der kan man gjerne slenge Schau i Big Brother-potten synes jeg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 15:20   #47
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Alex Iversen har vel temmeleg god erfaring med- og kunnskapar om å promotere og forsvare kontroversielle tv-program

Det skjønte jeg ikke.

Poenget var jo om de "slottene" er ledige, og om prisen har økt eller sunket?

Gammel 08-11-07, 15:23   #48
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det skjønte jeg ikke.

Poenget var jo om de "slottene" er ledige, og om prisen har økt eller sunket?

Eg beklagar om eg misforsod deg. Eg forstår ikkje heilt kva du meiner med "slottene". Poenget mitt var at Alex Iversen, som så vidt eg kan sjå har promoteringsansvaret for denne serien, har god erfaring med korleis kontroversielle seriar skal få presseomtale. Og presseomtale er stort sett alltid eit pluss i samband med å skaffe annonsørar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 15:26   #49
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg beklagar om eg misforsod deg. Eg forstår ikkje heilt kva du meiner med "slottene". Poenget mitt var at Alex Iversen, som så vidt eg kan sjå har promoteringsansvaret for denne serien, har god erfaring med korleis kontroversielle seriar skal få presseomtale. Og presseomtale er stort sett alltid eit pluss i samband med å skaffe annonsørar.

Da er vi nok enige da. For min mistanke er at et ellers smalt program, plutselig har mye fokus og flere seere, og derved blir dyrere.

Det gjelder det samme for TV program som for enkeltpersoner

"There is only one thing worse than beeing talked about--Not being talked about" (sånn ca etter Oscar Wilde)

Gammel 08-11-07, 15:30   #50
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da er vi nok enige da. For min mistanke er at et ellers smalt program, plutselig har mye fokus og flere seere, og derved blir dyrere.

Jepp. Alex Iversen var vel den som gjorde omgrepet søppel-tv til ein del av daglegspråket i Noreg, og Hotell Cæsar og Big Brother hadde truleg aldri fått så massiv omtale i Noreg som dei gjorde i 2001 om ikkje det hadde vore for han.

Tilfeldig at han opererer som informasjonskonsulent i TV2 i samband med dette programmet? I think not...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 15:37   #51
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Man skifter da kanal også.

Mener du det samme om mennesker som boikotter for eksempel vin fra Israel, klær fra Burma osv. At de får velge andre varer, men ellers ti stille?

syns ikke akkurat at det var noe å sammenligne et harmløst tv program med..

Gammel 08-11-07, 15:48   #52
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg har skrevet under for eksempel. Jeg ville også ha skrevet under mot det meste av reality-TV hvis noen ga meg sjansen. Målet mitt er å fjerne søple-TV av alle slag og der kan man gjerne slenge Schau i Big Brother-potten synes jeg.

Hvor skriver man under?
Tror jammen at jeg vil gjøre det samme.
Er så enig, så enig.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 15:49   #53
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Jeg er helt enig med Syllan i at sammenligningen mellom to regimer som undertrykker, torturerer og dreper millioner av mennesker og et harmløst TV-program som skader selvfølelsen til åtte kristne tanter i Grimstad er noe utidig, for ikke å si useriøs og direkte latterlig.

Gammel 08-11-07, 16:06   #54
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Jeg synes også det er latterlig å si at dette handler om selvfølelsen til åtte kristne tanter i Grimstad og jeg regner med at dette var en spøk selv om det ble skrevet i en ganske alvorlig kontekst.

Jeg vet at det ikke handler om det. Men det var en spissformulering for å vise hvor lite viktig jeg syns denne boikotten er i forhold til boikott av Burma.

Gammel 08-11-07, 16:46   #55
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Hvor skriver man under?
Tror jammen at jeg vil gjøre det samme.
Er så enig, så enig.

Her.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 16:58   #56
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes selskaper heller skulle fokusere på å distansere seg fra de syv dødssyndene, uten hermetegn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 17:54   #57
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Her er en underskriftskampanje for oss som faktisk vil beholde serien

http://www.opprop.no/opprop.php?id=jablasfemi

Gammel 08-11-07, 19:15   #58
Nebbia
Passiv

Standard

Jeg savner Vebjørn Selbekk i denne debatten. Han syntes det var så viktig å vise Muhammed-tegningene i ytringsfrihetens navn at han var villig til å provosere fundamentalistiske muslimer. Jeg synes han i ytringsfrihetens ånd burde stå frem å støtte Kristopher Schau, og fortelle sin trosfelle Sæle at ytringsfriheten er så viktig at han også må tåle å bli provosert.

Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 19:20   #59
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg savner Vebjørn Selbekk i denne debatten. Han syntes det var så viktig å vise Muhammed-tegningene i ytringsfrihetens navn at han var villig til å provosere fundamentalistiske muslimer. Jeg synes han i ytringsfrihetens ånd burde stå frem å støtte Kristopher Schau, og fortelle sin trosfelle Sæle at ytringsfriheten er så viktig at han også må tåle å bli provosert.

Jeg synes ikke protestene tar en form som hindrer ytringsfriheten. Faktisk er protestene et tegn på ytringsfrihet.

Det er så vidt jeg vet ingen drapstrusler osv i denne saken. Det er helt greit med protester fra kristne, muslimer, buddister, hinduer eller hva det måtte være, det som ikke er greit er formen dette noen ganger tar. En trenger ikke være ytterligående for å protestere, ytterligående er vel det en kaller det når protestene blir vel ekstreme.

Gammel 08-11-07, 20:57   #60
Nebbia
Passiv

Standard

Jeg synes ikke protestene tar en form som hindrer ytringsfriheten. Faktisk er protestene et tegn på ytringsfrihet.

Ikke til hinder for ytringsfriheten? Hadde Sæle holdt seg innenfor ytringsfrihetens grenser hadde han nøyd seg med å ta til motmæle mot Schau og TV2.

I stedet innser han at han ikke har slagkraft nok ovenfor noen av dem, og går dermed til angrep på annonsørene, en tredjepart som ikke har noe med programmet å gjøre. I håp om at disse kan utøve press mot TV2, viser Sæle utvilsomt at visingen av programmet skal ha konsekvenser for noen av de impliserte partene. Og en ytring som får konsekvenser av en slik art har i mine øyne ikke noe med ytringsfrihet å gjøre.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47.