Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstid

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-07, 14:02   #21
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstid

For så vidt så er det vel allerede ”mulig” å gå ut i jobb når barnet er ni måneder, ved at man velger å ta ut 100 % lønn, fremfor å ta ut 80 %. Det vet jeg om flere som velger, spesielt i de tilfeller der både mor og far har en karriere som må pleies, og hvor det ikke blir sett på som så veldig akseptabelt at man velger 80 %-løsningen (hvis man har et ønske om å klatre videre på stigen). Jeg vet også at det er flere fedre som har problemer med å ta ut seks uker sammenhengende permisjon, fordi det skaper store problemer for arbeidsgiveren. Dette er likevel mennesker som jeg vil påstå er gode foreldre, og som evner å kombinere karriere med familieliv, blant annet ved å gå fra jobben klokken 16 og heller jobbe etter barna har lagt seg, ved å kjøpe seg unna en del av de tingene som må gjøres hjemme gjennom bruk av vaskehjelp og au pair. Men jeg syns heller spørsmålet burde være hvem det er som skal betale for tilrettelegging av dette – og jeg mener vel strengt tatt det burde være arbeidsgiver som eventuelt gir tilskudd til vaskehjelp som frynsegode, ikke staten som betaler for dette.

Sånn jeg ser det så er fødselspermisjon et tilbud man har muligheten til å benytte seg av. Og ønsker man ikke å benytte det tilbudet så skal man ikke få igjen pengene på annet vis. At barnehagedekning fortsatt kunne vært bedre er det vel ingen tvil om, men først og fremst bør man vel prioritere å skaffe dekning til de barna som ikke lenger har foreldre hjemme i lønnet permisjon, fremfor å skaffe dekning for de barna som har foreldre som ikke ønsker å være hjemme i permisjon.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.