|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Pass og reiser innen SchengenSchengenreglene er jo litt morsomme: Du har lov til å reise uten pass, men du må ha gyldig legitimasjon. Den eneste gyldige legitimasjonen er pass
|
|
|
#2 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pass og reiser innen SchengenVi skal til Kiel med ungene nå på torsdag, og begge to har utgåtte pass. Da jeg ringte passkontoret fikk jeg beskjed om at ungene måtte ha pass for å komme i land i Kiel, samt at de måtte vise legitimasjon ved ombordstigning i båten. Så jeg må skaffe de nødpass for denne reisens skyld. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Pass og reiser innen SchengenIiks.
|
|
|
#4 |
|
Sperret
Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen Schengen
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Re: Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen SchengenTakk, men forresten hva mente du med at pass har blitt billigere?
|
|
|
#6 |
|
Sperret
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen Schengen
Her står alt du trenger å vite om pass. Prisene på barnepass har gått ned til 270 kr (tror det er en halvering). Jeg er ikke helt sikker på om prisene på voksenpass har gått ned enda, men de skal i hvert fall gjøre det. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen SchengenLeste der, men det stod ikke om de nye prisene, men jeg leste det og et sted, at det var halvering på passprisene ja, men det stod ikke noe om når.
|
|
|
#8 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi bestilte 5 pass samtidig og 2 dager etter lå de alle i posten fiks ferdig.
|
|
|
#9 |
|
Sperret
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen SchengenJeg ringte Norwegian ang. dette i sommer og fikk beskjed om at det gikk greit å reise fra Norge til Danmark uten pass, men at man risikerte å ikke komme med returflyet fra Danmark fordi pass er eneste gyldige norske legitimasjon i utlandet.
|
|
|
#11 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Pass og reiser innen SchengenPussig, jeg har vært i København mange ganger i mitt liv og de siste årene har jeg aldri hatt med pass!!! Har ALDRI vært et problem - har vel alltid reist med SAS med par unntak ..... Rart at det er et problem for noen men ikke andre? I Norden aksepteres kredittkort med bilde og førerkort som gyldig ID. Reiser du med elektronisk billett så bruker du jo noen ganger bare kortet når du sjekker inn ...... |
|
|
|
|
|
#12 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pass og reiser innen Schengen
Vi dro med SAS. Vi hadde førerkort og Visa, men de ville ha pass. Innsjekkingsmannen måtte ringe og få oss klarert, og skrev på billetten at vi ikke hadde pass. Han sa at vi hadde flaks som fikk dra uten pass. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
På farten igjen
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Sv: Pass og reiser innen Schengen
De er morsomme for nordmenn, men nå er det vel slik at Schengen-reglene gjelder over hele Schengen-området, og flere av de andre landene har annen gyldig legitimasjon. I Tyskland har de feks eget legitimasjon som er like stort som et bankkort (de var på størrelse med de gamle sertifikatene før, men nå tror jeg de på størrelse med de nye små). Tyskere trenger mao ikke passet for å legitimere seg når de reiser rundt i Schengen; kun den lille legitimasjonen
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|