Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Pass og reiser innen Schengen

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-07, 23:04   #1
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Pass og reiser innen Schengen

Det er vel lov å fly til København uten pass?
Jeg bestilte en flytur, og på sluttsiden, etter alle bestilling og bekrefting og kjøp, så stod det at jeg måtte huske å ta med passet. Jeg har ikke pass engang. Men det kan de umulig kreve?
Hvis jeg har med ID kort (visa m/bilde) så holder da det?
Evnt. må jeg ta med fødselsattest, for pass har jeg som sagt ikke.

Sist redigert av Aminta : 19-11-07 kl 23:50.
Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 23:10   #2
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pass og innenlandsreiser

Nei man trenger ikke pass innenfor Schengen område men gyldig ID. I Norge regnes vel kredittkort med bilde og f.eks førekort som gyldig ID gjør det ikke? Jeg fløy nettopp til Madrid uten pass, gikk greit med flyvningen men å sjekke inn på hotell og betale med mastercard i butikker uten pass var verre!

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 23:44   #3
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pass og innenlandsreiser

Det er kun pass som er gyldig ID i utlandet såvidt jeg vet, så du kan risikere å ikke få bli med flyet. De kan kreve pass som legitimasjon, men det kan nok være forskjellig fra selskap til selskap en flyr med også. Du burde ringe å sjekke med dem.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 23:51   #4
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Pass og innenlandsreiser

Åh hallo! Nå leste jeg min egen leif.
*rettet*

Skal ringe i morgen jeg.

Gammel 20-11-07, 00:26   #5
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pass og reiser innen Schengen

Nå vet ikke jeg hvem land som er med i schengen faktisk, men tyskland og italia må man ha pass i hvertfall.
Og mange hoteller krever pass for å få leid rom selv om man ikke trenger pass for å fly dit.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 07:37   #6
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Schengenreglene er jo litt morsomme: Du har lov til å reise uten pass, men du må ha gyldig legitimasjon. Den eneste gyldige legitimasjonen er pass

Gammel 20-11-07, 07:40   #7
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal til Kiel med ungene nå på torsdag, og begge to har utgåtte pass. Da jeg ringte passkontoret fikk jeg beskjed om at ungene måtte ha pass for å komme i land i Kiel, samt at de måtte vise legitimasjon ved ombordstigning i båten. Så jeg må skaffe de nødpass for denne reisens skyld.
Godt at passprisene har sunket betraktelig.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 07:42   #8
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Pass og reiser innen Schengen

Iiks.
Må skaffe meg pass da, eller nødpass evnt., spørs hvor lang tid det tar med vanlig.

Gammel 20-11-07, 07:49   #9
Fruktflua
Sperret

Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen Schengen

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Iiks.
Må skaffe meg pass da, eller nødpass evnt., spørs hvor lang tid det tar med vanlig.

De sa at det tar ca 7- 10 dager å få tilsendt pass.

Gammel 20-11-07, 07:51   #10
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen Schengen

Takk, men forresten hva mente du med at pass har blitt billigere?

Gammel 20-11-07, 07:52   #11
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du reiser fint til Danmark uten pass.

Gammel 20-11-07, 07:55   #12
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Du reiser fint til Danmark uten pass.

Men hva med innsjekk på hotel og fly?
Det stod også på politiets hjemmeside, at det er jo eneste godkjente Norske ID i utlandet.

Gammel 20-11-07, 07:59   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er Danmark. Du får ikke problemer i Norden.

Gammel 20-11-07, 07:59   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Skandinavia går det fremdeles fint med bankkort og evt. førerkort. I teorien kan de kreve det av deg, men jeg hadde ikke kjøpt nødpass for å reise til Køben. Pass er forresten blitt billigere for barn, og blir rimeligere for voksne etter jul. Nødpass koster det samme som vanlige pass.

Reiser du med SAS eller Norwegian?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 08:03   #15
Fruktflua
Sperret

Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen Schengen

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Takk, men forresten hva mente du med at pass har blitt billigere?

Her står alt du trenger å vite om pass. Prisene på barnepass har gått ned til 270 kr (tror det er en halvering). Jeg er ikke helt sikker på om prisene på voksenpass har gått ned enda, men de skal i hvert fall gjøre det.

Gammel 20-11-07, 08:06   #16
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

De sa at det tar ca 7- 10 dager å få tilsendt pass.

Vi bestilte 5 pass samtidig og 2 dager etter lå de alle i posten fiks ferdig.
Kan jo si at det haster?
Vi gjorde ikke det og vi og fikk beskjed om opp til 10 arbeidsdager, men de kom på 3 dager inkl. dagen vi leverte allt på morgenen.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 08:08   #17
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Reiser du med SAS eller Norwegian?

Sterling.

Skal høre med de jeg skal sammen med også, hva de gjør.

Gammel 20-11-07, 08:08   #18
Fruktflua
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Vi bestilte 5 pass samtidig og 2 dager etter lå de alle i posten fiks ferdig.
Kan jo si at det haster?
Vi gjorde ikke det og vi og fikk beskjed om opp til 10 arbeidsdager, men de kom på 3 dager inkl. dagen vi leverte allt på morgenen.

Joda, jeg sa at det hastet, men hun sa at hun ikke kunne love noe, og at det lureste var å bestille nødpass. Money, money, money.

Gammel 20-11-07, 08:11   #19
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen Schengen

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Her står alt du trenger å vite om pass.

Leste der, men det stod ikke om de nye prisene, men jeg leste det og et sted, at det var halvering på passprisene ja, men det stod ikke noe om når.

Gammel 20-11-07, 08:12   #20
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen Schengen

Trenger ikke nødpass, det står at hvis man ikke får innen 10 dager, som er en eller annen garanti, så får man gratis nødpass.
Jeg skal dra om 3 uker, derfor jeg tenkte det var like greit å tenke på dette nå, før det haster voldsomt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:38.