Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-07, 00:33   #1
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten

Kan dere som er barnehageansatte bare ta dere fri for å prioritere deres barn hvis de får slike behov?
Brukes egenmeldinger til sånt?

Nei. Vi håper å få fri i romjula.

Alvorlig: Jeg tror man diskuterer forskjellige ting her. Jeg prøver å ikke tenke hva foreldrene gjør på dagtid. De ønsker en barnehageplass og jeg personlig brenner for at unger bør ha en viss tid i barnehagen før de begynner på skole. Så jeg synes det er positivt. Men jeg skal være såpass ærlig at jeg har tenkt (men ikke sagt høyt) mitt når vi har barn som er i barnehagen dag ut og dag inn - lange dager - hver eneste dag. Også i påske, jul og det som er av dager. De får kun fri de pålagte dagene, og det er disse foreldrene som synes planleggingsdager er Fandens verk. Når jeg da vet at mor er hjemme med baby og far skryter i garderoben at han ser fram til juleferie - mens Poden er meldt inn dagene i jula, ja da synes jeg det er litt trist.

Jeg sier ikke at ungene ikke har det bra i barnehagen. Det har de. For noen av de er det faktisk helt optimalt å få være der. Men samtidig så tenker jeg at om hele familien skal være hjemme i jula - mor, far og søsken, så skjønner jeg ikke helt at ett barn skal i barnehagen. Sansynligvis så tenker jeg dette fordi jeg ikke hadde valgt dette. Jeg har jobbet mange år i barnehage og det er som regel ett og annet barn dette gjelder. Og nå tenker jeg ikke på folk som må jobbe og ikke har annet alternativ.

Gammel 12-12-07, 00:46   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Men samtidig så tenker jeg at om hele familien skal være hjemme i jula - mor, far og søsken, så skjønner jeg ikke helt at ett barn skal i barnehagen.

Det kan jo være så enkelt som at de antar barnet ville kjedet seg hjemme med mamma og pappa og et babysøsken og ingen lekekamerater i halvannen uke, og synes det er greit at h*n får et par "normale" dager med barnehagevennene innimellom helligdagen. Det er på ingen måte alle som feirer jul sammen med mange hyggelige søskenbarn og koselige besteforeldre, eller som har hage med gode lekemuligheter og kamerater i nabohuset. "Juleferien" i år er dessuten, som noen påpekte, 11 dager lang - om barnet er 2-3 dager i barnehagen i løpet av den perioden, så er det fortsatt plenty med tid til å julekose seg sammen med resten av familien.

Du har helt sikkert eksempler på familier der dette ikke gjelder, altså, det tviler jeg ikke på. Jeg synes bare det slår litt uheldig ut i en diskusjon som denne når man sier ting som så lett kan tolkes dithen at "de som sender barna sine i barnehagen i romjulen, nedprioriterer barna sine og bryr seg ikke om at de skal få en koselig jul".

Gammel 12-12-07, 00:54   #3
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det kan jo være så enkelt som at de antar barnet ville kjedet seg hjemme med mamma og pappa og et babysøsken og ingen lekekamerater i halvannen uke, og synes det er greit at h*n får et par "normale" dager med barnehagevennene innimellom helligdagen. Det er på ingen måte alle som feirer jul sammen med mange hyggelige søskenbarn og koselige besteforeldre, eller som har hage med gode lekemuligheter og kamerater i nabohuset. "Juleferien" i år er dessuten, som noen påpekte, 11 dager lang - om barnet er 2-3 dager i barnehagen i løpet av den perioden, så er det fortsatt plenty med tid til å julekose seg sammen med resten av familien.

Du har helt sikkert eksempler på familier der dette ikke gjelder, altså, det tviler jeg ikke på. Jeg synes bare det slår litt uheldig ut i en diskusjon som denne når man sier ting som så lett kan tolkes dithen at "de som sender barna sine i barnehagen i romjulen, nedprioriterer barna sine og bryr seg ikke om at de skal få en koselig jul".

Problemet kommer jo da - som påpekt tidligere - at det ikke nødvendigvis er lekekompiser i barnehagen. Når man sitter med to barn på 1 år, ett på 2 og en på 6 år. Og alle er gjerne fra forskjellige avdelinger. Da er ikke lekeargumentet noe hold. Jeg mener på ingen måte at de som sender ungene i barnehagen i jula, nedprioriterer ungene sine. På ingen måte. Dette er en kinkig diskusjon, for det er lett å gå i selvforsvar i forhold til sine valg. Det er ikke noe galt i å velge å sende ungen i barnehagen i jul, i påske eller når som helst. Men noen yderst få (og jeg sier ikke engang at det er noen av de her på FP) burde kanskje tenkt tanken en gang til. Hvorfor skal barnet mitt i barnehagen når jeg, mann og storebror er hjemme.

Gammel 12-12-07, 00:58   #4
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns uansett valg, at man skal respektere foreldrenes valg. Og ikke bruke energi på å vurdere deres beslutning.

Men, om barnet mistrives pga for lange dager, må det så klart taes opp, men da regner jeg det problemet for å være reellt ellers i året også og ikke bare i julen?

Samtidig slår det meg at de ansatte ville så klart gjerne hatt fri, kanskje det er derfor det oppfordres å ha barna hjemme? Bemanningen settes jo opp etter hvor mange barn som faktisk kommer. Jo flere barn hjemme, jo flere ansatte hjemme.
Om man som barnehageansatt er sur for å måtte jobbe, kan en jo bare spare ferie som alle andre arbeidende må om de skal kunne ha barna hjemme i romjulen.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 01:01   #5
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne M, her.

Jeg syns uansett valg, at man skal respektere foreldrenes valg. Og ikke bruke energi på å vurdere deres beslutning.

Men, om barnet mistrives pga for lange dager, må det så klart taes opp, men da regner jeg det problemet for å være reellt ellers i året også og ikke bare i julen?

Samtidig slår det meg at de ansatte ville så klart gjerne hatt fri, kanskje det er derfor det oppfordres å ha barna hjemme? Bemanningen settes jo opp etter hvor mange barn som faktisk kommer. Jo flere barn hjemme, jo flere ansatte hjemme.
Om man som barnehageansatt er sur for å måtte jobbe, kan en jo bare spare ferie som alle andre arbeidende må om de skal kunne ha barna hjemme i romjulen.

Nuvel, da diskuterer vi ikke på samme nivå. Jeg responderer ikke i denne tråden med tanke på om jeg vil ha fri eller ikke. På ingen måte. Jeg hadde gjerne jobbet i romjula, men fikk ikke på grunn av at jeg har ukristelig mye avspasering til gode.

Selvfølgelig tar vi det opp med foreldrene om det er problemer i forhold til lange dager, etc. Og jeg vurderer ikke foreldrenes valg. Jeg var selv langtidssykemeldt, men leverte ungen samvittighetsfullt i barnehagen så og si hver dag. Uten å tenke på det.

Gammel 12-12-07, 01:03   #6
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var bare en tanke.

Gammel 12-12-07, 01:04   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet kommer jo da - som påpekt tidligere - at det ikke nødvendigvis er lekekompiser i barnehagen. Når man sitter med to barn på 1 år, ett på 2 og en på 6 år. Og alle er gjerne fra forskjellige avdelinger. Da er ikke lekeargumentet noe hold.

Argumentet er vel like bra for det. De aktuelle foreldrene kunne jo umulig vite at det kom til å bli slik - hele utgangspunktet for denne tråden var jo at så mange melder barna på i romjulen, men ikke kommer likevel, slik at man ender opp i en situasjon som den du beskriver.

Men noen yderst få (og jeg sier ikke engang at det er noen av de her på FP) burde kanskje tenkt tanken en gang til. Hvorfor skal barnet mitt i barnehagen når jeg, mann og storebror er hjemme.

Noen burde sikkert det. Men, som jeg har vært inne på, når barnehageansatte sier slike ting som dette, så er det veldig nærliggende for oss foreldre å straks tenke "mener de meg nå? tenker de ansatte slik om oss også?". Og jeg vil tippe at de ansatte tenker slik (for det gjør man i de fleste jobber, man "tenker sitt" om folk man kommer borti, ofte på ganske vaklende grunnlag) om mange foreldre som har gode og gjennomtenkte grunner for valget sitt, men som kanskje ikke har fortalt barnehagen om detaljene i hvorfor de har valgt slik.

Og som Fnatten er inne på: hvorfor tenker man at det er noe spesielt slitsomt og trist ved å være i barnehagen akkurat i romjulen? Man skulle tro at det er de travle periodene av året som er "verst", ikke disse par arbeidsdagene klemt innimellom mange fridager.

Gammel 12-12-07, 00:57   #8
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes bare det slår litt uheldig ut i en diskusjon som denne når man sier ting som så lett kan tolkes dithen at "de som sender barna sine i barnehagen i romjulen, nedprioriterer barna sine og bryr seg ikke om at de skal få en koselig jul".

Jeg for min del diskuterer overhodet ikke en slik side av saken. Man skal jo heller ikke komme bort ifra at det finnes barn som bør være i barnehagen i slike "innklemte høytidsdager". Mange barn opplever f.eks julen som en lang "fyllehelg".

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 00:43   #9
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke sier det høyt til disse foreldrene hvis du faktisk tenker på det.

Jeg forventer faktisk av de ansatte i barnehagen at de sier i fra dersom det er noe de reagerer på.
Det kan jo hende at disse foreldrene tror de gjør det aller beste for barnet ved å ha dem i barnehagen i denne tida og da tenker jeg at det må være naturlig at pedagoger i barnehagen tar dette opp med foreldrene hvis man reagerer.

Tro meg - jeg har selvsagt tatt det opp med foreldrene, i rett forum (les: foreldresamtale) om det er nødvendig. Men som mange allerede har sagt i tråden - vi har jo strengt tatt ikke noe med hvorfor foreldrene velger som de gjør. Jeg kjenner bare på mammafølelsen at jeg synes det er en litt trist tanke at hele familien utenom det ene barnet skal slappe av hjemme i jula.

Gammel 12-12-07, 00:45   #10
Anne

Anne sin avatar

Standard

Jeg tenker at om man kommer dithen at man må forsvare overfor barnehageansatte hvorfor en bruker åpningstidene, så er det grunnlag for en foreldresamtale. Jeg hadde vært skuffet over personalet og kommunikasjonen oss imellom om det ikke var rom for å snakke om dette, men at man bare fikk en lapp i posthyllen.

Gammel 12-12-07, 00:46   #11
Anne

Anne sin avatar

Standard

Tro meg - jeg har selvsagt tatt det opp med foreldrene, i rett forum (les: foreldresamtale) om det er nødvendig. Men som mange allerede har sagt i tråden - vi har jo strengt tatt ikke noe med hvorfor foreldrene velger som de gjør. Jeg kjenner bare på mammafølelsen at jeg synes det er en litt trist tanke at hele familien utenom det ene barnet skal slappe av hjemme i jula.

VET du at alle skal være hjemme? Kanskje du kan formidle det om barnet ØNSKER være hjemme? Om barnet ønsker være i barnehagen, så ta det heller som et kompliment for god trivsel, enn at det er noe galt med foreldrene som vil la det gå.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19.