|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?
Jeg har tenkt litt på dette, og jeg er ikke enig i at dyre gaver betyr at fokuset er feil. (Ikke nødvendigvis, i alle fall.) Dyre gaver betyr primært at man har mye penger å bruke på gaver, og det ser jeg ikke noe galt i. Så lenge man kjøper gaver som mottageren blir genuint glad for og/eller har genuint bruk for, og så lenge ingen presses til å bruke mer enn de ønsker/kan, ser jeg ikke noe negativt med dyre gaver. (Nå tenker jeg primært på gaver mellom voksne. Dyre gaver til barn kan jeg derimot klart se ulemper med, fordi man da er med på et press overfor barnets venner.) Dyre gaver som ikke er gjennomtenkt eller passer for mottageren, er naturligvis ganske meningsløst, da.
|
|
|
#2 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Jeg skulle ønske det kunne være lett å finne nyttige, fine, kule, midt-i-blinken-gaver som ikke koster all verden. Men det er ikke alltid jeg klarer å finne det til alle mottakerne, og da ender det fort med at jeg bruker litt mer enn først tenkt
|
|
|
#3 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Både LøveMannen og jeg har små familier, så vi har ikke så mange å kjøpe til. Dermed bli julegavehandelen hverken for dyr, eller for mye stress. Jeg er ikke så veldig opptatt av pris på gavene, prøver heller å finne noe som jeg tror mottakeren vil bli glad for. Det gjelder for julegaver som for alt annet jeg kjøper; jeg liker ikke ræl. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Jeg tenker annerledes enn deg. Jeg har økonomi til å kjøpe mye dyrere gaver enn hva jeg gjør, men jeg ønsker ikke at fokus skal bli dyre gaver eller gaver til enhver pris. Det er ikke gavens pris som forteller om jeg har lagt tid og omtanke i den. Oftere tvert i mot, tenker jeg. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Jeg mente ikke å si at det nødvendigvis ligger mer omtanke i dyre gaver enn billige, jeg mente bare at det veldig gjerne kan ligge like mye omtanke i de dyre, og at det at de er dyre ikke for meg betyr at man har "feil fokus". Jeg synes heller ikke det er noen grunn til å si at folk som kjøper dyrere gaver oftere legger mindre omtanke i gavene enn andre.
|
|
|
#6 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
De pengene vi ikke bruker på gaver går til å handle ekstra mat slik at vi kan ha venner på middag, kvelds etc. Mye hyggeligere å bruke penger på sosialt samvær enn dyre gaver. Og det gir meg mye mer og tilbakemeldinger fra venner er at slike ting er gull verd. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
godt brukt
|
Enig med naboen. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Pauset
|
Jeg lurer på om dyre gaver er en måte å vise at VI har god råd og kan kjøpe dyre gaver???? Ikke bevisst, men kanskje noe ubevisst...? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Vi kjøper ikke det jeg oppfatter som "dyre" gaver - vi kunne sikkert kjøpt billigere gaver enn vi gjør, men det kunne sikkert forsåvidt alle. Grunnen til at vi kjøper akkurat det vi gjør, og ikke noe som er billigere, er nesten alltid at vi finner ting vi har spesielt lyst til å gi bort. Litt sånn "joda, de har flere bra filmer til 99 kroner der, men akkurat denne personen tror jeg virkelig kommer til å like akkurat denne serien (som koster 299)". Det aller morsomste er å finne gaver som mottageren ikke vet at finnes (eller ikke vet at er tilgjengelig), men som passer "akkurat" og som h*n blir veldig glad for. For eksempel filmer eller bøker som vi har sett/lest selv, og er sikre på at denne vennen kommer til å like. Jeg tror hverken vi eller noen av vennene våre blir spesielt imponert over prisen i seg selv; jevnt over vet vi omtrent hva slags økonomi de andre har.
|
|
|
#10 |
|
Bedreviter
|
Hva som er dyrt er jo veldig relativt. Hvis jeg kjøper en gave til 500 til min venninne, så vil noen si at det er en dyr gave, mens andre vil si at den er "passe" eller ganske billig. Hvis min venninne også synes 500 er en "passe" pris for julegaver og vi begge vanligvis ligger på det nivået, så signaliserer jo ingen av oss noe som helst med gaven, utover det at gavens innhold vil vise om vi har lagt mye eller lite omtanke i hva vi har kjøpt. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Pauset
|
Min kommentar var en tanke som skulle få en reaksjon fra dere, men helt ærlig så virker det ut som noen (ikke her inne på FP) er veldig opptatt av at det skal være eksklusivt og dyrt. Det er i enkelte miljøer. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Det kan godt hende det finnes folk som tenker mer på pris enn innhold når de kjøper gaver, men personlig kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i den tankegangen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Jeg kjøper i dag gaver til to venninner. Den ene legger svært lite i det, og jeg tenker at jeg neste år skal få avskaffet den også - jeg tror hun gjerne vil gi en gave, men at det blir litt mye stress - hun har stor slekt... |
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?I år får ungene mye sportsutstyr, samt noen bøker innkjøpt tidligere i år og leker innkjøpt på ferie (i utlandet). Totalt kr. 3500. I tillegg får storesøster mobil, men den kostet kun en krone mot at jeg bandt mitt abonnement hos Telenor igjen. Den har nok ganske høg verdi hvis jeg skulle kjøpt den uten abo... Adventskalenderen regner jeg også med som julegave - det ligger nok verdier for ca kr 2500 der også. I tillegg kjøper ungene gave til hverandre (to og to gir en gave sammen) - prisen varierer men i år utgjør det ca kr 1000. |
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
Merkelig tanke fra deg det der, jeg kjenner ikke meg selv igjen i det ihvertfall, om jeg finner noe som er passende så spiller det ingen rolle om det er dyrt eller billlig. Kanskje det er du som projiserer?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|