|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Hvem gir dere gaver til, og hvor mye penger legger dere i gaver? Er det viktig at gavene er dyre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?I år blir det mer enn vanlig, men det er jo noe vi uansett ville ha kjøpt mannen får. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Vi gir gaver til hverandre og Poden, foreldrene våre, søsken (2), svigersøsken (1) og tantebarn (2), bestemødre (2), 5-6 gaver til venner/vennepar, og barna til de av disse vennene som har barn (8 barn til sammen, noen får felles). Jeg ville ikke blitt det minste fornærmet på en venninne som foreslo å kutte ut gaver oss imellom - håper virkelig at de heller vil gjøre det enn å bruke penger de egentlig ikke har råd eller lyst til. Hva gavene koster, varierer jo, og jeg har ikke regnet sammen årets, men opp mot et par hundre i snitt, kanskje. (Gavene til hverandre er vanligvis vesentlig dyrere, men vi roer ned i år. Poden får dyrere.)
![]() |
#6 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?
Ingen venner ble fornærmet, men ei insisterte på en bitteliten gave til meg og til barna. Jeg prøvde å si at det ikke passet for min del, fordi vi slet økonomisk men fikk ikke gehør for det. En gave her og en der.... det blir penger av det når man ikke har så mange penger..... Så kan jo noen si at jeg må være gnien, men da skjønner de ikke hva det er snakk om, og det kan de jo være glade for. Jeg gleder meg over at ting har blitt lettere og at det vil gå fremover for oss, endelig...... Trist for de som ikke vet hva det er å slite økonomisk. De har hatt det for godt og skjønner det ikke selv...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Hva mente du forresten med "er det viktig at gavene er dyre"? Jeg synes det er et poeng å holde seg på omtrent samme nivå - at ikke jeg gir en gave til 30 til en venninne og hun kjøper igjen noe til 500, liksom. Men det er ikke viktig å bruke mest mulig penger, hvis det er det du mener. Jeg synes derimot det er hyggelig å kjøpe fine og kule og ordentlige gaver, og er fornøyd med at det er slike gaver mannen og jeg utveksler med vennene våre, i stedet for et duftlys eller en pakke sokker (da ville jeg heller hatt et hyggelig kort).
![]() |
#8 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Jeg bruker mye penger på gaver og synes det er helt OK. Vi har så vi klarer oss og vel så det, så jeg liker å kunne gi litt til andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
superbruker
|
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Hvor mye penger jeg bruker på julegaver vil jeg helst slippe å tenke på. Det blir alltid mye mer enn planlagt. :stikkerhodetisandensomenstruts: Vi kjøper til besteforeldre (siden alle skilte med ny partner blir det 8 stk), søsken (4), tante/onkelbarn (4), venner/venninner av barna (9), oldeforeldre (1). Dyrest og mest ting får barna.
![]() |
#10 |
Pauset
|
Det var en litt dårlig formulering fra meg. Men jeg hører stadig mennesker som snakker om julegaver og hva de har kjøpt. Jeg blir sjokka over nivået på gavene. Syns liksom at fokusen blir litt feil. Det skal være tanken bak som teller liksom.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Vi kjøper ikke mange julegaver lenger, har kuttet ut ganske mange de siste årene, utenom de her i huset så er det bare 8-9 julegaver å kjøpe.
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Nei det er ikke viktig at gavene er dyre, det er viktig for meg at det ligger mye omtanke bak gavene. Vi legger oss på omtrent samme nivå prismessig. Men hvis jeg finner den "rette" gaven til noen kroner under det som er nivået, føler jeg ikke behov for å kjøpe noen ekstragave. På samme måte så dropper jeg ikke å kjøpe gaven hvis jeg finner den rette gaven til noen kroner over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Har kuttet ut venninner forlengst. Og søsken - dvs straks de får egne barn (og det har de nå) så får BARNA presanger, de voksne ikke. Og så kjøper vi voksne presanger kun til hverandre hvis vi kommer over noe virkelig genialt som passer 200% til vedkommende og forventer selvsagt ingenting tilbake.
![]() |
![]() |
#14 |
Opp og ned
|
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Her går det ganske mange tusen ja. Vi er en stor familie og jeg kjøper kun til de nærmeste. Eneste avtalen jeg har er med bestevenninden min om å kjøpe til barna. Det er en liten ting bare og veldig koselig.
![]() |
#15 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Vi gir gaver til hverandre, ungene, foreldrene våre, hvert vårt søsken med familie, to–tre vennepar og deres til sammen tre barn, samt til to onkler og en tante.
Ufint å ikke respektere din ønsker i så måte, men hvis du på forhånd hadde sagt fra at du ikke ville gi gaver, og venninnen din likevel kom med gave, så synes jeg virkelig ikke det var noen grunn for deg til å kjøpe gave tilbake. Det mener jeg helt seriøst.
Jeg skjønner ikke hvorfor det er sjokkerende i seg selv om folk bruker mye penger på gaver. Det som er sjokkerende er jo hvis de bruker mer penger enn de har råd til, synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg skjønner jo at det er vanskelig å ikke gi noe tilbake noen ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?Hos oss er det ungene som får dyrest gaver hvert år.
![]() |
#18 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hvor mye penger bruker dere på julegaver?I dag bestilte jeg 15 kalendere til en totalsum på 2500 kr. Da er gavene til alle de voksne dekket. Så kommer noen gaver til nevøer og søsken, men totalen havner under 5000 (og da er flere bursdager telt med også).
![]() |
#19 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#20 |
Travelt opptatt
|
Både Europris og Nille har for det meste ting og tang, gjerne i kategorien "pyntesaker". Jeg foretrekker helt klart stratos framfor salatbestikk eller lysestaker (uavhengig av pris). På den andre siden har Europris et veldig godt utvalg i sokker - så det er ikke den verste butikken
![]() |
|
|